Hej!

Har ärvt en gammal sommarstuga/hus som är på cirka 130 kvm. Det har stått ouppvärmt och obebott i 10-15 år. Nu har jag tagit tag i det och tänkte renovera för att sedan hyra ut.
Där finns dock en doft som inte är så kul. Frågan är, går det att få bort doften eller iaf minska den utan att lägga ner en förmögenhet.
Huset är inte tätt och har enbart en-glasfönster. Då de stått obebott så har där varit öppet i ventilerna i hela huset.
Vad göra?

Det finns olika kemikalier som kan ta bort dålig lukt. Man måste dock ta reda på vad källan till den dåliga lukten är och ta bort den först annars kommer problemet bara tillbaka.

Det finns kemikalier som man sprayar på typ www.odorkill.com. En annan metod går ut på att man täpper igen huset helt och hållet och fyller det med ozon (O[sub]3[/sub]).

Wonderbaum ;) ;D

Testa att hälla upp (mycket) ättika i skålar och placera ut i huset. Låt ättikan stå i ett par veckor så får du se om det hjälper. Det fungerar i bil i alla fall. Se även till att du har minst 12 grader inomhus året om.

tror du inte det är mögel som doftar? kolla det, fuktskador mm.Om det är det-fixa det så försvinner lukten

I mitt renoveringsobjekt har det funnits en lukt sedan länge (50-60 talet) som inte har varit så trevlig.

Nu har vi rivit ut all vägg- och takpapp med åtföljande "äckel" (mest agnar blandat med musskit, säckvis) och lukten börjar försvinna.

Så det kan nog vara mycket olika som luktar i gamla hus.
I vårt fall kan jag inte tänka mig att uppvärmning hade hjälpt.

/EB

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.