4 335 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
Sommarstugedoft
Hej!
Har ärvt en gammal sommarstuga/hus som är på cirka 130 kvm. Det har stått ouppvärmt och obebott i 10-15 år. Nu har jag tagit tag i det och tänkte renovera för att sedan hyra ut.
Där finns dock en doft som inte är så kul. Frågan är, går det att få bort doften eller iaf minska den utan att lägga ner en förmögenhet.
Huset är inte tätt och har enbart en-glasfönster. Då de stått obebott så har där varit öppet i ventilerna i hela huset.
Vad göra?
Har ärvt en gammal sommarstuga/hus som är på cirka 130 kvm. Det har stått ouppvärmt och obebott i 10-15 år. Nu har jag tagit tag i det och tänkte renovera för att sedan hyra ut.
Där finns dock en doft som inte är så kul. Frågan är, går det att få bort doften eller iaf minska den utan att lägga ner en förmögenhet.
Huset är inte tätt och har enbart en-glasfönster. Då de stått obebott så har där varit öppet i ventilerna i hela huset.
Vad göra?
Det finns olika kemikalier som kan ta bort dålig lukt. Man måste dock ta reda på vad källan till den dåliga lukten är och ta bort den först annars kommer problemet bara tillbaka.
Det finns kemikalier som man sprayar på typ www.odorkill.com. En annan metod går ut på att man täpper igen huset helt och hållet och fyller det med ozon (O[sub]3[/sub]).
Det finns kemikalier som man sprayar på typ www.odorkill.com. En annan metod går ut på att man täpper igen huset helt och hållet och fyller det med ozon (O[sub]3[/sub]).
I mitt renoveringsobjekt har det funnits en lukt sedan länge (50-60 talet) som inte har varit så trevlig.
Nu har vi rivit ut all vägg- och takpapp med åtföljande "äckel" (mest agnar blandat med musskit, säckvis) och lukten börjar försvinna.
Så det kan nog vara mycket olika som luktar i gamla hus.
I vårt fall kan jag inte tänka mig att uppvärmning hade hjälpt.
/EB
Nu har vi rivit ut all vägg- och takpapp med åtföljande "äckel" (mest agnar blandat med musskit, säckvis) och lukten börjar försvinna.
Så det kan nog vara mycket olika som luktar i gamla hus.
I vårt fall kan jag inte tänka mig att uppvärmning hade hjälpt.
/EB
Klicka här för att svara