Hej på er alla kunniga!

Sitter och funderar på ett garage (till) som bör bli i storleksordningen 6X10 - 6X12m det ska väl inte vara några större problem antar jag men mitt problem är att jag gärna vill ha en fungerande övervåning till lager/gäststuga/kontor hur löser man det bäst tycker ni?
Jag vill heller inte ha någon ytterligare bärande vägg i nederplan utan bara en stor öppen yta.
Hur tjock platta bör man ha om den ska klara att bära upp t.ex. en billyft?
Kommer det att se konstigt ut om man har väggen på nedre plan runt 3,5m hög? Finns det nån bra lösning som gör att man kan ha taket "gå ner" längre på långsidorna för att få det hela att se lägre ut? Porten blir på ena kortsidan.

Om man vill ha golvbrunnar och liknande antar jag att man måste ha oljeavskiljare osv. Någon som har någon uppfattning om vad sånt kostar?

//Markus

Hmmm 2,60...
Då kommer man ju knappt in..
Bilar som driver på alla 4 är höga ;D
Jag måste nog ha minst 2,50 i porten

Men jag måste säga att det är ett snyggt garage du har!

//Markus

unigas skrev:
Hmmm 2,60...
Då kommer man ju knappt in..
Bilar som driver på alla 4 är höga  ;D

Men jag måste säga att det är ett snyggt garage du har!

//Markus
Jo visst är det för lågt men det var viktigt för mig att det var "harmoni i designen" eller vad man ska kalla det eftersom jag ville att det skulle likna en ladugård från tidigt 1900-tal mer än garage, samt att möjligheten för mig eller någon annan finns att konvertera det till stall.

Har dock tänkt ett steg längre "utifall" ;D
Gjöt in ett tröskeljärn längst bort på nedre långsidan, växlar man av bjälklaget där så är det fullt möjligt att ha en port på 2,6 meters höjd, har även placerat en golvbrunn längst in i garaget (under Mercan), på så vis kan man (i händelse av stall) slå upp en tvärvägg, och på så vis få ett 5, 80 långt garage på tvären......

Vill man överdriva (= ha 2 eller 4 pelarlyft eller göra traktorgarage) så lossar man golvbjälkarna och flyttar upp dom uppepå hammarbanden så det blir en vanlig takstol, på så vis får man 4,15 högt i tak och då går dom flesta 4wd bilar in ;)

unigas skrev:
Bilar som driver på alla 4 är höga  ;D
::) Ett alternativ är att släppa en del luft ur de maffiga däcken. 8) ;D

unigas skrev:
Kommer det att se konstigt ut om man har väggen på nedre plan runt 3,5m hög? Finns det nån bra lösning som gör att man kan ha taket "gå ner" längre på långsidorna för att få det hela att se lägre ut?
//Markus
Någon variant av manzardtak?

Hagbaard:

Jag inser att du gjort som du gjort för att få ett visst utseende på det hela! Absolut ingen kritik till dig ditt garage är supersnyggt!
Mitt problem är att jag gärna ser att det är liknande proportioner på mitt eget garage men med den högre takhöjden iaf på en del i mitten.

Immobil:

Jo det kan man ju göra men det skulle kännas lite jobbigt i längden. Har en bekant som måste göra så då hans garage plötsligt blev för lågt när han bytte fjäderpaket på sin Valp de gamla hade satt sig så pass att när han fick dit nya original gick inte bilen in genom porten längre. ;D Men min tanke är ju att slippa göra sånt när jag nu ändå ska bygga nytt. Fast de klart man kanske får byta till luftfjädring så kan man ju sänka bilen om det behövs. 8)

Alter_ego:

Jo jag har funderat på någon slags mansardtak men vet inte riktigt hur jag ska utforma det hela för att få nån vettig bärighet på överplan.

//Markus

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.