Hur höga är era väggar i garaget 2m ?
Och vad har ni för uppvärmning golvvärme, vattenradiatorer ?

Vi kommer att ha samma takhöjd/vägghöjd som i huset 255cm, samt golvvärme.

Tackar :)
Vilken typ av ventilation ska ni ha där, nån typ av fläkt styrning eller luftuttag... ?

Vi kommer att ha ventil i vägg i garaget. Egentligen behöver man nog mekanisk för att klara normerna utan att behöva gigantiska ventiler.....
(I huset blir det FTX)

japp golvvärme ingjuten i plattan skulle jag rekommendera om du ska ha ett riktigt varmgarage :)

ClasseClas
Draven skrev:
Hur höga är era väggar i garaget 2m ?
Och vad har ni för uppvärmning golvvärme, vattenradiatorer ?
Höjden är anpassad efter detaljplanen som säger max. nockhöjd 3,5 meter där jag bor. Räkna på ett dubbelgarage med takpannor där 14 grader är minimum, så får du använda resten till vägghöjden.

Uppvärmningen är passiv, eftervärme på bilen + elfläkt vid snickerijobb.

Vårt kommande dubbelgarage är i anslutning till huset och har golvvärme i plattan, 3,05m högt i tak och 7,80*6,60m stort

/M

jag har byggt garaget med 3,20 invändigt för att traktorn ska gå in och för en eventuell billyft.bredden är 9,5 m och längden 16,25, varav11,25*9,5 är varmbonat med golvvärme. Wirsbo 20 slang med c/c 400, 5 slingor.

Tänk efter hur höga saker du vill ha in i garaget.

Vill du få in något större än en liten volvokombi så ta reda på hur hög portöppning du behöver. Min Ford Transit t.ex är 2.05 hög - cirkus 5 cm högre än standardhöjd på garageportar..

pellefant skrev:
jag har byggt garaget med 3,20 invändigt för att traktorn ska gå in och för en eventuell billyft.bredden är 9,5 m och längden 16,25, varav11,25*9,5 är varmbonat med golvvärme. Wirsbo 20 slang med c/c 400, 5 slingor.
Har du vatten i en kulvert till garaget ? Samt hur styr du golvvärmen där, en shuntning + fördelare med ventiler ?

jag har vatten/glykol- 50% eftersom garaget inte blev färdigt inför vintern. mot golvvärmefördelaren har jag kopplat en vanlig cirkulationspump, ett litet tryckkärl, och ett fyrkantrör med 2" isvetsad muff för elpatronen (6 kW) samt 1" rör in o ut för värmecirkulationen. vanlig vrid termostat med överhettningsskydd, tempen ställd på ungefär 25 grader. sen styr jag cirkpumpen med en rumstermostat från clas ohlsson (32-4128 för 298,00 ). tempen iställd på +5 grader- rumstempen ligger oftast mellan +4-+6 grader så de funkar hyfsat. Wirsbo 5-slingsfördelare, jag skrev upp längderna på slingorna och ringde wirsbo som räknade ut instrypningarna med insexskruven- funkar bra. vill man kan man ju mäta returtempen i varje slinga och finjustera in flödet- men i garaget tycker jag det är överkurs. så det går att bygga en billig enkel golvvärmepanna, i alla fall om man inte har samma krav på komfort som i bostadshuset. till nästa vinter ska jag förhoppningsvis satt in en vedpanna och acktank i garaget, bra med lite takhöjd ifall det blir en 3m3 borötank(höjd 2,3 m + isolering).detta har jag sen tänkt att docka till bostaden med en 4-rörskulvert. tyvärr kostar kulverten kring 20.000:-(pex) någon som vet av någo billigare alternativ?

Planen just nu innebär takhöjd på 3,5m +loft golvyta 6x10m...
Man måste ju få in bilen genom porten och då går det i mitt fall åt nästan 3m och sen vill man ju kunna ta upp den vanliga bilen på lyft..

//Markus

Japp jag gjorde enligt ett tips från en rörfirma. Lägg ner ett 110mm eller 160mm avloppsrör på frostfritt djup och isolera detta på utsidan med cellplast. Dra sedan golvvärme slang i en grövre dim. än den du har i golvet i detta rör det funkar fint hos mig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.