Byggahus.se

Renovera dåligt garage

1. M
    Medlem Nivå 2
    Kommer att köpa hus där garaget är i ganska dåligt skick, bl.a. har det varit lite läckage i taket. Det är ett kallgarage som står på en betongplatta. Garaget har platt tak med duk och väggarna består av (inifrån): spånskiva, isolering/regelverk, panel.

Men vi tänker nog byta ut rätt mycket och bl.a. sätta dit sadeltak. (Egentligen behålla stommen men byta resten...) Jag har då lite frågor:

1. Bör man köpa färdiga takstolar eller bygga själv (eller med hjälp av snickare)?

2. Hur ska vi bygga upp väggarna? Är det bra med spånskiva invändigt eller ska man ha gips eller något annat? Luftspalt antar jag behövs innan panelen? Plast eller liknande behöver man inte ha i väggen när det är ett kallgarage?

3. Kan man sätta in något element i garaget och lägga i isolering i tak och väggar. Hade varit skönt om man kunde hålla temperaturen på i alla fall 5 plusgrader på vintern. Men det kanske mest är slöseri om inte grunden är isolerad. Jag läste också nånstans att kallgarage är bäst för bilen, stämmer det?

(En sak som ställer till det lite är att garaget sitter ihop med grannens garage, men det finns andra i området som har satt sadeltak på sin halva så det borde gå bra... :))

Tack
    Mattias