Byggahus.se

Gjuta betonggolv ovanpå asfalt?

1. T
    Medlem Nivå 7
    Har idag en carport som jag tänkt bygga om till garage. "Golvet" idag består av asfalt, min fundering nu är om det skulle funka att gjuta en tunn platta direkt ovanpå asfalten. Detta pga att jag inte är särskilt sugen på att gräva upp ca 70 kvm asfalt. Har tänkt lägga detta projekt på en liten lagom "snik-nivå" så om det funkar utan några större problem så skulle jag bli lycklig.

2. W
    Medlem Nivå 5
    gjuta på asfalten är inga problem. dock får man ha minst 100mm tjock platta. För asfalt är ett rätt mjukt matrial

• Laddar…
  3. snickarboden
    Medlem Nivå 12
    Det trista är bara att det blir en oisolerad sula med allt vad det innebär. Inget bra ställe att spara på...

/Kent

4. Bidda
    Medlem Nivå 5
    • Laddar…
  5. P
    Medlem Nivå 9
    Inget som hindrar att lägga 50mm cellplast under betongen.
    Asfalten är mjuk men är underarbetet bra gjort så blir ju asfalten "hård"

/P

6. W
    Medlem Nivå 5
    Nä inge som hindra 50mm cellplast. Jo om underarbetet är bra så visst kan man köra tunnare platta. men minsta settning på en tunn platta syns direkt. 100mm är att rekomendera

7. fresve
    Medlem Nivå 11
    Min erfarenhet är att det inte är så svårt att ta bort asfalt, ett spett, och sedan kan man få loss rätt rejäla och behändiga bitar asfalt. Problemet är väl just mängden.... av muskler man har.. :p Ett par gubbar, och ett antal arbetstimmar en helg borde få bort asfalten, så får man plats med lite mer isolering under betongen utan att höja golvet alltför mycket.

8. Snurre
    Medlem Nivå 8
    Gjut på bara! Har det inte blivit någon sättning i asfalten så lär det inte bli det sedan heller. De som har lagt asfalt har säkert gjort underarbetet med hänsyn till att inga sättningar skall ske i asfalten.

Sedan måste jag säga att jag håller med snickarboden till 100%. Spara inte utan bryt upp, gräv ur, isolera och gjut in golvvärme även om du inte tänker använda den nu eller själv så kanske du vill senare eller nästa köpare/ägare uppskattar det!

Hyr en minigrävare så är det kvickt och lätt gjort!