5 011 läst ·
6 svar
5k läst
6 svar
Fälla in takstolar i ett garage
Jag kommer att bygga ett garage (10m*7) med loft nästa sommar. Under takstolarna kommer jag att behöva ha en 6,5 m lång balk. Går det att fälla in ett limträ/Kertobalk i takstolarna? Min tanke är att helt enkelt kapa takstolarna och fästa dem med balkskor på den bärande balken. Anledningen till att jag vill göra detta är att jag har möjlighet att köpa en kertobalk väldigt förmånligt. Balken i sig är kraftig nog.
ojniemin
ojniemin
Eftersom ojniemin ska ha loft är det nog ingen höjdare med en balk mitt på golvet? (I så fall två balkar, en längs vardera stödbenet ute vid sidorna.)
Eftersom du ska ha 'loft' kommer detta att belastas (och kanske överbelastas) och om du har 10 m som bredd/spv och 7 m som längd vill det till bradiga balken för att det inte ska bli hängmatta på loftgolvet om du inte har understödjande pelare på mitten av balkens längd. Skulle därför gissa på (utan att räkna på det, min erfarenhet från >45 år i branschen, bl.a. som konstruktör, räcker) att du får gå upp till järnbalk typ IPE/INP/HE-A/HE-B istället.
5 m takstolsunderram på vardera sidan om balken är oxå i längsta laget för att du ska lyckas få det att hänga samman konstruktivt utan problem m.t.p. excentrisk last från snö och vind.
Eftersom du ska ha 'loft' kommer detta att belastas (och kanske överbelastas) och om du har 10 m som bredd/spv och 7 m som längd vill det till bradiga balken för att det inte ska bli hängmatta på loftgolvet om du inte har understödjande pelare på mitten av balkens längd. Skulle därför gissa på (utan att räkna på det, min erfarenhet från >45 år i branschen, bl.a. som konstruktör, räcker) att du får gå upp till järnbalk typ IPE/INP/HE-A/HE-B istället.
5 m takstolsunderram på vardera sidan om balken är oxå i längsta laget för att du ska lyckas få det att hänga samman konstruktivt utan problem m.t.p. excentrisk last från snö och vind.
Tack för svaren! Jag var dock lite otydlig. Det är nämligen så att längden på garaget blir 10m och bredden 7m. Jag kommer att ha en bärande vägg mellan garagedelen och förrådet så balken blir bara 6,4m lång. Takstolsunderramen på bägge sidorna av balken blir 'bara' 3,3m. Jag vet att min balk skulle fungera om jag lade takstolarna PÅ balken men nu tänker jag alltså kapa takstolarna och fästa de på sidorna av balken. Hur låter det nu?
ojniemin
ojniemin
ojniemin skrev:Tack för svaren! Jag var dock lite otydlig. Det är nämligen så att längden på garaget blir 10m och bredden 7m. Jag kommer att ha en bärande vägg mellan garagedelen och förrådet så balken blir bara 6,4m lång. Takstolsunderramen på bägge sidorna av balken blir 'bara' 3,3m. Jag vet att min balk skulle fungera om jag lade takstolarna PÅ balken men nu tänker jag alltså kapa takstolarna och fästa de på sidorna av balken. Hur låter det nu?
ojniemin
Det beror alledeles på vilken typ av takstol du ämnar bygga och lutningen på den.
Är det en ramverkstakstol tar underramen både böjande moment (av lasten på golv och takstol) och dragkrafter från yttertakets (högbenens) mottryck från nock ut mot takfoten. Då är det inte bara upplag det handlar om (som en balksko kan klara) utan oxå drag i den (som spiken troligen inte kommer att klara mot balken).
Samma gäller svensk takstol.
Är det en W-fackverkare, där du bara tänker utnyttja utrymmet mellan knutpunkterna i W-et, är det samma sak.
Du kan klara dragkrafterna genom att i uk och/eller event. ök delad underram fälla in en meter 3x25 mm plj och från dem dra skruv upp/ner i bjälkarnas uk/ök så att du får tvärkraft på skruvarna i.s.f. dragkraft i spiken på balkskorna.
På balkskorna får du tvärkraft i spiken till följd av momentet i golvet/takstolen och det tar du hand om genom att spika i alla hål du hittar på balkskorna med ankarspik.
Ankarspik är speciellt designade för infästning av beslag, vilket gör dem till ett utmärkt verktyg för att säkra och förstärka byggkonstruktioner.
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden