Hej.
Precis som rubriken lyder behöver jag ha er hjälp.

Jag har precis köpt en tomt där jag har tänkt bygga ett hus, fast innan dom kommer med huset har jag tänkt att få klart ett dubbelgarage. So far so good.
I nya hus finns det (tycker vi) väldigt lite förvaringsutrymmen och vi vill heller inte ha mer grejer inne i huset. Men för att få plats med alla våra "viktiga" prylar behöver vi hitta på något.
Håller på med både sommar och vintersporter. Därför tänkte vi bygga ett dubbelgarage för motorcyklar, jetskis, cross, fyrhjuling, skidor mm (eventuellt kanske en bil ibland) . Problemet är att alla konstiga sporter har massa utrustning, tex Skidkläder, crosskläder, mc kläder, wakeboards, longboards, inlines, hjälmar, pjäxor. Ja ni fattar. Dessa skulle jag vilja förvara på en varmvind uppe på garage. Därför vill jag ha ett garage med en trappa upp samt inga "stödpelare" för takstolarna på vinden. Problem är att jag heller inte vill ha någon innervägg eller pelare i garaget. Höjden på vinden behöver inte vara jätte stor men kanske 180 mitt i. Någon som har gjort nog liknade eller vet vart man kan få hjälp med konstruktion ang detta.

Mitt är liknande men inte samma.

Du får bygga in stålbalkar i konstruktionen som bär upp alltihop. Hade du tänkt dig ett dubbelgarage med 2 portar på ena långsidan eller hur hade du tänkt dig layouten på själva garaget?

Det funkar utan stålbalkar också, beroende på måtten.

Du kan använda dig av sådana här takstolar.
takstolar_ill_ramverk.gif

Jag har själv byggt ett garage med måtten 7.20x10.80m, med ovanstående takstolar (med förstärkningar påspikade nertill), får dryga 44m2 upptill.

Visste att jag skulle få lite förslag här.
Hade tänkt något sådant här http://www.vargardahus.se/hus.php?id=198 i modell. fast lite bredare, och självklart får man väl höja det lite. vart kan man få tag i konstruktions ritningar ang sådant här. FredrikR vart har du fått dina ifrån? verkar ju kanon.

Tack Immobil.
Får ta och slå dom en signal och be dom göra om byggnaden lite. behöver sänkas och kortas ner lite. Någon som vet ungefär vad vi pratar om för dimensioner på takstolarna för något sånt här???

Min takstolar kommer från Rättviks takstolsfabrik (Hedins).

Underramen är gjord i K24 45x220, med samma som förstärkning.
Överramen i 45x170.
Stödben 45x120
Sidram 45x120.
Sneda regeln mellan de 2 ovan 45x145.
Hanbjälke 45x170.

hej vad var priset på detta paket.

mvh aikopajko

aikopajko skrev:
hej vad var priset på detta paket.

mvh aikopajko
Menar du mina takstolar så betalade jag runt 33000:- för 19st, då dessa sitter på cc60 för klara av lasten från övervåningen.
Ink. frakt från Rättvik till Borlänge.

Redigerat:
FredrikR. Vem räknade ut dina takstolar? eller vart fick du ritningen ifrån?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.