Jag håller på att bygga om vårt garage. Det är byggt på 60-talet och byggt mot befintlig tegelvägg på huset.

Frågan är hur man bäst gör för att skarven mellan hus och garage blir så bra som möjligt. Ska dom kunna röra sig helt fritt, eller ska dom sitta ihop?

Idag ser det ut så här:
Skarv mellan en garagevägg och en tegelvägg med synligt isoleringsmaterial och tegelsockel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Väggen ligger an mot tegelväggen, men längst ner, vid sockeln är det fyllt med gullfiber, vilket inte känns helt bra.

Invändigt i garaget går en isolerad vägg parallellt med tegelväggen ca en meter:
Hörn av garage med trävägg intill tegelvägg och synliga elkablar och uttag, samt verktygstavla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är det här ett bra sätt?

För att få upp syllen från plattan planerar jag att mura ett lager med lecablock. Eventuellt kan jag skjuta in lecablocken ända mot sockeln på huset. Har ej mätt eller kollat mått på lecablock än. Är det vettigt att göra så?

Hur mycket ska du göra om på garaget??
Det är väl så att de två delarna inte rör sig oberoende av varandra.
Så det borde gå bra att bygga ihop.

//AA

Tomture61
Att använda trä mot marken går bort , leca sten / lättbetongblock .
Dom måste placeras på markduk , makadam .

Eller på betonggolv ?

//AA

• Gilla
Tomture61
  • Laddar…
Jag bygger om det som behövs. Vissa väggar är dåliga då det läckt in vatten från plåttaket med 3 graders lutning. Där blir väl att byta ut i princip allt. Dom reglar som är bra får stå kvar.

Dock hade jag tänkt (som ni säger) att byta syllen som ligger mot mark/betong och sätta ett lager lecablock längst ner. Sedan syllpapp och syll på leca. Då blir det mer skyddat.

Jag tänkte också att jag skjuter in lecablock ända mot sockeln på huset. Då kommer det att bli en betydligt mindre öppning (under teglet) att täcka med något lämpligt (istället för gullfiber).

Har hittat lite märkliga konstruktioner då jag börjat riva bort träet längst ner. Plattan ser ut att vara gjuten i två omgångar. Jag gjorde en skiss över hur det ser ut. Syllen ligger ingjuten en bit nere i plattan. Ovanför syllen är det ca 5 cm betong. När jag rivit ut den helt ruttna syllen ser plattan ut såhär i framkant:
Skiss av grund och betongplatta för byggprojekt med markerad syll och gjutningsdetaljer.

Jag tänker gjuta igen det här, så jag får en rak ytterkant på plattan. Sedan murar jag ett lager lecablock.

Förresten, hur länge måste betongen härda innan jag kan börja mura med lecablock?

• Gilla
saiter
  • Laddar…
Tomture61
1-2 dygn

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.