Artikelkommentarer
roger2011: De aktuella, https://www.svenskttra.se/trapriset/trapriset-2020/de-nominerade/
useless: Problemet med den subjektiva styrningen är just subjektiv. Har man tur eller rätt kontakter kan det helt plötsligt dyka upp en modern funkislåda mitt i den pittoreska sekelskiftesbyn... Där jag bodde förut fick en bekant problem när han ville byta tak. Enligt stadsarkitekten gick det inte för sig eftersom alla tak i byn var röda. En snabb koll visade att endast ca 30% av taken var röda
Huddingebo: Jag tycker att du spårar ur och kommer i från ämnet. Jag ville bara flika in att det ibland inte är praktiskt genomförbart att riva och bygga nytt. Jag hade inte ens haft råd. Tack för att du tänker på min säkerhet! KA har varit här två gånger och inte haft några invändningar Eftersom jag inte tar in hjälp. Eftersom det sker i egen regi och det bara är jag som bygger själv. Ja,
byggarätt: [citat] Idiotisk byggprocess ger idiotisk samhällesbyggnad
Redaktionen: Beställde förlängning av fritidshus men den gjordes utan vindskydd, och rötskadat virke lämnades kvar i knuten. Du kan läsa artikeln här: Fritidshus förlängdes utan vindskydd
Anonymiserad 239657: [citat] Fast 330 tusen blir ju en del fönster, eller isolering eller snöröjning =) Min poäng är att de tror de kan leka upp pengarna hur som helst. De har ju ändå runt 50 tusen i lön så nog borde de kunna betala för sig själva om de väljer att ha konferenser på annan ort än i våra egna lokaler. Det skall inte gå så långt att de ska drabba lite snöröjning. Tyvärr så är det
MetteKson: [citat] Jag rekommenderar att man tar reda på vad som gäller innan man köper en fastighet (både obebyggd som bebyggd). Vad tillåter detaljplanen som gäller i området? Om det redan finns en byggnad på fastigheten som du planerar bygga till, finns det byggrätt kvar till detta? Många missar detta och lämnar in en bygglovsansökan på sitt drömprojekt och byggnadsnämnden avslår ansökan
knipo: Jag tar ALLTID tag i kontakten, aldrig sladden. Men på Apples sladdar spelar det ingen roll, de går sönder ändå. Apple borde låta android tillverka deras sladdar.
Mikasw: Det viktiga är väl att följa tex färgleverantörens rekommendationer för att det ska bli rätt. De har bra instruktioner hur göra och vilka komponenter som skall användas var.
A.G: Undra om detta gäller retroaktivt och om uppskovsräntan försvinner.
Redaktionen: Nedgång för nyproduktion i år, men ur ett 5-årsperspektiv ökar utbudet kraftigt. Du kan läsa artikeln här: Alla län har fått ett ökat utbud av nyproduktion till salu - utom två
Utsättaren: [citat] Precis den modellen vi har. Skillnaden är att vår användes för ändamålet i en vecka, sen blev den successivt fylld med kvitton.
Andreas12345: Gammal artikel, men ändå ... Har kollat på lgh i Stockholmsområdet under några månader. Jag hävdar bestämt att lockpriserna är tillbaka. Jag har kollat på flera objekt som inte har sålts trots att de legat ute länge. När jag sedan ringer till mäklarna och frågar så har alla sagt att sälja för utgångspriset är helt uteslutet. Det är förstås irriterande med lockpriser, men
karlmb: [citat] Samtliga fastigheter har rätt till en farbar utfartsväg. Så också här. Om det inte finns en alternativ väg som till rimliga kostnader kan användas istället. Då kan lantmäteriet tvinga fram ett nytt servitut den vägen istället.
tttomten: [bild] https://www.sverigesbyggindustrier.se/statistik-byggmarknad/kostnader__6915
Dan_Johansson: Berg har väl varit rätt öppen med att de aldrig klarat av att dra runt renoveringen utan att "göra ett TV-program" av det?
HomeboY: Byggsanktionsavgift på över 300 000 kr, dra åt skogen. Är ju mer än en årslön för en anställd på Bauhaus :seenoevil:
Ganescha: Och värre kommer det att bli! Vi har århundradets sämsta regering, så länge de sitter så kommer vi få ännu mer nergång.
Huddingebo: Mår illa av avsky varje gång jag passerar de fruktansvärt fula byggnader de har fått tillåtelse att förfula Stockholm med. Ett gäng illa staplade skokartonger av betong. VAD är det för jäkla vision om hur man bygger en vacker stad??? Det är ju skitfult och passar inte in för fem öre. Hade de byggt det i Kista eller någon annan ny stadsdel hade jag inte sagt så mycket.
Redaktionen: Efter en tuff tid ser det ut att ljusna för byggföretagen som fokuserar på nyproducerade bostadsrätter. Du kan läsa artikeln här: Intresset för nyproduktion ökar igen
Anders_Nilsson: Visa aldrig att ni har vapen för dessa ligger i säkerhetsskåp som är svåra att få upp och risken är då att tjuvarna väntar på dig eller kommer hem vid ett senare tillfälle och då kan det bli obehagligt.
Nilsman: Skulle nog aldrig bygga i plåt. Kommer man åt den med ljusa kläder, blir det fula fläckar. Röstar sönder med tiden. Passar inte in i naturen. Jag har provat en hel del, och kommit till att en helgjuten armerad mur är bäst. Behöver inte vara tjockare än 70-80 mm. Skapa din egna personliga mur med eget mönster, medans den är halvt brunnen. [bild]
Derbyboy: Och har man lite dalar så är det bara att bredspackla lite Ardex a45?
doubleH: [citat] Jag säger inte att det ser toppen ut. Bara att det kan finnas anledningar till varför man valt att göra på det sättet.
RetepG: [citat] Jag bor nära Ulricehamn, men inte i den kommunen. Har inte fått till mig att man måste bo där, men jag vet inte. Det är ett erbjudande de har just nu. Hur lång tid det gäller vet jag ej. De hade inga andra krav på mig angående sparande, försäkringar, amorteringar. Det enda som står på deras hemsida är att man ska ha huset som säkerhet hos dem, vilket inte känns så
useless: Det beror väl till stor del på hur stadsplanen ser ut? Bygger man ett hus i ett område för fritidshus så borde det inte vara särskilt svårt att övertyga kommunen att det är tänkt att användas just som fritidshus?
civilingenjören: Ja, just litiumjonbatterier är nog inte lämpade för lagring av energi i fasta installationer på grund av förluster och slitage. Deras fördel är i rörliga tillämpningar tack vare lättheten. Det finns en intressant skrift om energilagring där man kan läsa bland annat att verkningsgraden för pumpkraft är 85 %. Vad kan man då göra om man vill lagra energi hemma utan att slita ut