Artikelkommentarer
Isakare: Tidigare i tråden diskuterades Braun eltandborstar, där några ink mig själv vittnade om lång hållbarhet, och andra om motsatsen. Igår pratade jag med min mor som klagade på sin tandborste "Måste ladda varje kväll, köpte den 2002"
kest: [citat] Hux flux så duger det med ett cert till kylgubben? På eldrivna portar som skall lagas? Portgubben skall peka på vad som skall bytas? Tycker det är vansinne att röris skall peka på pumpen och säga, nä nu går den åt fel håll vänd på två tampar!!! Man skall ha respekt för el och elektriker och deras skrå. Men det behöver inte gå till överdrift.
Moltaz1: Allt detta har sedan -80 talet varit i förändring. Det enda som händer är att allt försvåras och fördyras. De diskussioner som med jämna mellanrum dyker upp om åtgärder för byggande leder ingenstans. Vi får nog acceptera att det är kapitalet(pengarna) som styr.
cpalm: Härligt! Bara att fylla poolen och börja vattna nu då :crysmile:
Redaktionen: Majoritet tror fortfarande på stigande priser, men gruppen minskar något enligt senaste Boprisindikatorn. Du kan läsa artikeln här: Lägre förväntningar på bostadspriserna
kest: Ge grannen ett förslag om att den tänkta ytterst täta häcken, kanske uteblir (Cupressocyparis leylandii (Leylandcypress) är en av de snabbast växande sorterna av barrväxter.) Växer 80-100 cm/år. Till detta behövs inget bygglov och när den är en 6-8 meter har granen inte direkt ont av ditt hus eller annat som han inte kan se. I England finns det en förening Leylandcypressens offer
klimt: Utvecklingen har gjort att många nya kök har flera olika typer av vattenanslutningar. Ångugn med permanent vatten, ismaskiner, kaffemaskiner, kolsyra med mera. Till detta kommer självafrostande kyl och frys. Allt detta kan krångla och ge problem. Badrum är väsentligt mer skyddade än för 25 år sedan. Alla installationer i kök gör nog att vi får se en liknande utveckling för kök.
Cheesen: Att säkerheten i dessa elektroniska lås är låg har ju vart känt länge. Jag förstår inte hur man vågar lämna sitt hus eller garage med ett elektroniskt lås som vilken finnig tonåring somhelst kan öppna med sin tamagochi. Att man sedan knyter ihop låset med en till enhet medlem säkerhet gör ju inte saken bättre. Jag är ju oerhört teknikintresserad och har önskat mig elektroniska
Redaktionen: Statistiska Centralbyrån har släppt färsk rapport om husprisernas utveckling i hela landet. Du kan läsa artikeln här: Så mycket steg huspriserna senaste tre månaderna - län för län
DIY@home: Vi hade parkslide på gården för massa år sen. Har testat flera metorder att få bort med det. Första metoden innan jag visste bättre var att slå det med lie vilket resulterade i en total explosion av nya skott som sköt ut åt alla håll :oops:. Då blev det att gräva upp allt. En vår och sommar så tillbringade jag mycket tid att gräva upp alla skott och rötter jag kunde hitta.
Villa1949: Tack för bra video. Fungerade bra här Hemma och fick bra värme på övervåning igen.
Redaktionen: Skulle hängrännorna tätas eller bytas ut? Det tvistar ett företag och en husägare i Gävle om. Du kan läsa artikeln här: Takföretag och privatperson tvistar men ARN ger husägaren rätt
viltfjall: Byggde Huset vid havet 2007-2009 och var ganska kär i janvitriol. Såhär 10 år senare vid saltsjön kanske det inte var bästa idén jag haft. Tanken var dock redan från start att byta klädseln mot havet redan efter 5-6 år. Till rosalila, alltid retar det någon. Nuvarande ägare har dock inte den arbetslusten och man kan tydligen se att trä inte gillar storm, salt och sol utan skydd.
karlmb: [citat] OK, men kostnader måste väl alltid vägas in om vi inte pratar "genvägar till det perfekta ljuset"...?
Anna_H: Lurigt det där. Jag skrev ett gåvobrev, där det dels står att det är förskott på arv (för att skydda lillasyster tills hon fått samma gåva), dels att det och avkastningen är enskild egendom.
Redaktionen: Hur mår bostadsmarknaden just nu? Det svarar mäklarna i Mäklarpanelen på. Du kan läsa artikeln här: Fortsatt visst övertag för hussäljare på bomarknaden
remdrivet: [citat] Som oldboy skrev 1600-1800 var det jag svarade på, du ifrågasätter det med en referens till 1850, tiden då vi var kortast någonsin i detta landet, baserat på mönstringsstatistik. Många kritiserar denna typ av statistik just för att militären har varit väldigt selektiva och snittet på 1600-talet blir 1,75 och svajar upp och ner fram till 1800 där efter faller det. dessvärre
BirgitS: [citat] Det jag har sett är att de brukar skriva att boytan är enligt uppgift från föreningen, i alla fall i Stockholmsområdet, samt om det är viktigt ska ev. köpare mäta själva. [citat] Mäklarna gjorde ju mer förr men allt eftersom mäklare har fällts i nämnden så har de blivit allt mer försiktiga och vidarebefordrar nu bara säljarens uppgifter.
Daniel666: Skicka dom till troberg han vet vad måste göras:crysmile::crysmile:
sunqan: [citat] Allt elinstallationsarbete, utom några väl definierade undantag, med starkström måste utföras av någon med behörighet, vilket idag kan vara brf/fastighetsägaren själv eller en person som vid arbetets utförande omfattas av egenkontrollprogrammet hos en firma med behörighet. Detta är normalt en fackman... Utöver el, är även installation av llvp och annat som kräver att man
mawno: Synd att man snålat med fönstren, förstör hela huset tycker jag.
Redaktionen: Arkitekterna börjar märka av en svängning i byggbehovet. Du kan läsa artikeln här: Konjunkturnedgång kan skönjas i arkitektbranschen
Snurresprett: [citat] Trist, jag hade sett fram mot den förändringen... då ska man inte hoppas att detta kommer till stånd framgent heller, förmodar jag?
Christian_Sthlm: Finns uppföljning på detta? Hur gick det? Blev det en tillbyggnad och vad kostade det?
Redaktionen: Mäklarna tror på en lugn avslutning på årets när det kommer till husförsäljningar och prisutveckling. Du kan läsa artikeln här: Prognos: Oförändrade huspriser sista kvartalet
Peter2400: [citat] Finns väl bara 1 modell? Och den är helt värdelös, lämnade tillbaks vår efter ett dygn.
Thomas': [citat] Tror 2 % är mer rimligt! Svenska folket lever på lånade pengar. En 1:a idag går på mellan 1.5-2 milj i en storstad. Det säger allt. Det har spårat ur. Problemet med minus räntan är att värdet på svenska kronan är på väg käpprätt åt helvete, det går inte att fortsätta på detta vis.
Redaktionen: Myndighet lyfter hur du undviker skadliga ämnen under och efter renovering, snackar om kemikalier och emissioner, samt hur man ska tänka när man väljer byggprodukter. Du kan läsa artikeln här: Lyssningstips: Podcast om kemikalier vid renovering
twoody: Inte ens en promille söker på detta sätt. Dom släpper bara någon konstig rapport för att få reklam.