Finns sådana system på prov både i Stockholm och på Västkusten. Vehicle 2 Grid kallas konceptet och Nissan och Mitsubishi stöder detta. (Ca 200k kostar en dubbelriktad laddbox.)

Tycker det låter rätt kasst. Då riskerar man väl att bilen är tom på ström när man väl behöver den?

J j-o75 skrev:
Tycker det låter rätt kasst. Då riskerar man väl att bilen är tom på ström när man väl behöver den?
Nej, så dumma system är det inte. Kan inte detaljerna riktigt, men den tömmer aldrig batteriet och ser såklart till att den är laddad till morgonen, och garanterat så man inte märker av det i övrigt heller :)

V ViktorHg skrev:
Nej, så dumma system är det inte. Kan inte detaljerna riktigt, men den tömmer aldrig batteriet och ser såklart till att den är laddad till morgonen, och garanterat så man inte märker av det i övrigt heller :)
Men då måste man ju ändå veta när man skall ge sig av så att systemet kan hålla koll på att bilen är fulladdad vid det tillfället. I verkligheten kan man ju plötsligt behöva åka lite lär som helst av olika orsaker.

J j-o75 skrev:
Men då måste man ju ändå veta när man skall ge sig av så att systemet kan hålla koll på att bilen är fulladdad vid det tillfället. I verkligheten kan man ju plötsligt behöva åka lite lär som helst av olika orsaker.
Man ställer in ett min värde för laddningsgrad som den inte får gå under.

Större problem är hur det blir med skatt om laddar på jobbet och sedan driver huset med "gratis" el...

• Gilla
Noseone och 1 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Man ställer in ett min värde för laddningsgrad som den inte får gå under.

Större problem är hur det blir med skatt om laddar på jobbet och sedan driver huset med "gratis" el...
Jag tror nog att arbetsgivaren har synpunkter på det förfarandet minst lika mycket som skatteverket..

• Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
Från artikeln:

För att det ska fungera måste laddaren till elbilen vara dubbelriktad. Enligt en artikel i Dagens Industris papperstidning så är just Mitsubishi Outlander PHEV en sådan bil, och dessutom en av de mest sålda elbilarna i Sverige.

En elbil har inte en förbränningsmotor. Mitsubishi Outlander PHEV är en laddhybrid, och har därmed ett litet batteri och är direkt olämplig i sammanhanget. Problemet är att Mitsubishi inte har någon duglig elbil att erbjuda.

Nästa frågetecken i konceptet är att det bygger på att bilen ska laddas från solcellerna man har på hustaket hemma. De flesta har bilen på jobbet under de timmar som solcellsanläggningen producerar som mest, de flesta av veckans dagar.

Det verkar vara ett extremt dyrt sätt att uppnå en minimal effekt.

Ser man bara till att det finns tillräcklig överföringskapacitet i elnätet så finns det ingen anledning att hålla på och tramsa med batterier i enskilda bostäder.

• Gilla
robpow och 1 till
  • Laddar…
Detta sliter ju mycket på bilens batteri.
Ett Li-ion batteri håller ju för runt motsvarande 500 fulla laddningar. Så 20000 mil för en bil med 40mil räckvidd. Om man utnyttjar halva bilens batteri var dag till att lagra solenergi så motsvarar det att man skulle köra 7500 mil om året. Låter som det blir en dyr historia.

Då batteri slitaget är den största kostnaden per mil för en elbil. Typ 7-8kr per mil. Så skulle det i mitt mycket förenklade exemplel ovan kosta ca 60.000 om året att använda sin elbil som batteri för solceller.

Redigerat:
  • Gilla
Finndjävel
  • Laddar…
Nefrums Nefrums skrev:
Detta sliter ju mycket på bilens batteri.
Ett Li-ion batteri håller ju för runt motsvarande 500 fulla laddningar. Så 20000 mil för en bil med 40mil räckvidd. Om man utnyttjar halva bilens batteri var dag till att lagra solenergi så motsvarar det att man skulle köra 7500 mil om året. Låter som det blir en dyr historia.

Då batteri slitaget är den största kostnaden per mil för en elbil. Typ 7-8kr per mil. Så skulle det i mitt mycket förenklade exemplel ovan kosta ca 60.000 om året att använda sin elbil som batteri för solceller.
Nu är det faktiskt 500-1500 s.k. "cycles" och det betyder ju inte att batteriet är förbrukat utan bara att kapaciteten minskar något så dina beräkningar stämmer inte alls!

Vad det gäller att köra ström från bilen till fastigheten är det främst tänkt för områden/länder där man stänger av strömmen i nätet under perioder för att det inte finns tillräckligt.

anders07 anders07 skrev:
Nu är det faktiskt 500-1500 s.k. "cycles" och det betyder ju inte att batteriet är förbrukat utan bara att kapaciteten minskar något så dina beräkningar stämmer inte alls!

Vad det gäller att köra ström från bilen till fastigheten är det främst tänkt för områden/länder där man stänger av strömmen i nätet under perioder för att det inte finns tillräckligt.
400-1200 cycles enligt Wikipedia. Men som sagt, det var ett mycket förenklat exempel som säkert kan vara fel med en faktor 2. Så det kanske bara kostar 30.000 om året om man använder en så billig elbil som jag räknade med. (300.000). Men min poäng är ändå samma, det är orimligt dyrt sätt att att lagra energi, och kommer därför aldrig användas i praktiken.

Nefrums Nefrums skrev:
400-1200 cycles enligt Wikipedia. Men som sagt, det var ett mycket förenklat exempel som säkert kan vara fel med en faktor 2. Så det kanske bara kostar 30.000 om året om man använder en så billig elbil som jag räknade med. (300.000). Men min poäng är ändå samma, det är orimligt dyrt sätt att att lagra energi, och kommer därför aldrig användas i praktiken.
Tesla har bra kapacitet även efter 1500 laddningar, de har även batterier på gång som ska klara 4000.
Väldigt stor del av elbilarna är tjänstebilar, då fungerar det väl väldigt bra att utnyttja företaget bil maximalt.
Hu batteriet mår efter 3 år spelar mindre roll då.

Vad blir priset per kWh för den el som man plockar ut till huset?

lopec
Redaktionen Redaktionen skrev:
Mitsubishi visar upp kit med laddbar bil, batteri och solcellspaneler.

Du kan läsa artikeln här: Förse huset med ström via elbilen
Artikel eller reklam?
På många andra internetsidor av divere slag så är 'artiklar' av denna typen märkt med ''i samarbete med.. '' etc

• Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Nefrums Nefrums skrev:
De flesta biltillverkar ger 8-10 års garanti på batterierna och både Tesla och Mitsubishi t.ex. ger 16.000 mils (!) garanti.

Här kan du läsa mer om hur batterierna egentligen fungerar i en el-bil: https://insideevs.com/news/368591/electric-car-battery-lifespan/

Du får alltså räkna om på dina kalkyler om vad du anser att det "kostar" i batteri... :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.