Artikelkommentarer
perdahlin: [citat] Nät och luftgevär kan jag förstå, men vad ska du göra med kycklingarna :)
am_hed: [citat] Finns det planlösningar någonstans så man kan se hur planlösningen är? Har tittat på er hemsida men lyckas inte se något. ett väldigt fint hus för övrigt.
wrobel.se: Stora materialposter: Grund: 14 000 kr - vilken grundtyp tänkte ni? några gamla betongblock eller 4 plintar? Panel: 24 075 kr - det är pris för ca 1100lpm av fasadpanel = 130m2 - no comments. Tak: 12 902 kr - 15m2 tillbyggnad = minst 18m2 tak. Råspont - 140kr/m2, papp - 50kr/m2. Ytskikt (plåt, tegel), plåtdetaljer, snöräke, avvatning... Man kan se direkt att det är arkitekten som
Nissens: [citat] Vore det inte möjligt att i början köra med färgspruta på panelerna? Bara en tanke, men färgen måste förstås täcka bra, torka snabbt och tåla vatten... Bara en tanke...
lizaliza: [citat] Vore väldigt kul att se era ”småhusprojekt” om ni vill dela med er av det.
Anonymiserad 282191: Såg att februarifakturan skulle betalas senast den 18/3,har alltid tidigare varit den 25'e som sagt,därför mailade jag Lumo energi för att fråga varför detta ändrats plötsligt.Fick svar att dom har tagit till sig av kundernas feedback och har därför ändrat sig,nu gäller den 25'e igen som tidigare:)
Redaktionen: Småhus bräcker bostadsrätter när det kommer till prisutvecklingen de senaste 12 månaderna. Du kan läsa artikeln här: Stor prisuppgång på hus sista året
Utdelning: [citat] Jo men bankmannen är ju trevlig iaf! :D Det kostar väl lite att byta tror jag, de kanske tycker att det blir dyrt? [citat] Det ska verkligen bli intressant att se var det tar vägen. Som du säger så känns det som en farlig väg att gå :thinking:
Redaktionen: Tre hustillverkare har nominerats och tävlar om Gar-Bos pris Årets Småhus. Du kan läsa artikeln här: De gör upp om titeln Årets Småhus
Redaktionen: Gör du omfattande renoveringar eller förändringar på tomten kan det vara nödvändigt att meddela försäkringsbolaget. Du kan läsa artikeln här: Många glömmer meddela försäkringsbolag om större renovering
Redaktionen: Mäklarna träffar många som stylar sina hem inför försäljning, här listar de trenderna för 2021 och vad som trendade i fjol. Du kan läsa artikeln här: Så stylar vi hemmet 2021
gaidin: [citat] Nu, ja. Men inlägget skrevs för två år sedan.
Ellahaga: [citat] stämmer bra. Arne ska det vara. Så snyggt, hållbart och klassiskt. Rätt val. [citat] [citat] [citat]
Redaktionen: De nominerade till Sveriges Arkitekters planpris har offentliggjorts. Du kan läsa artikeln här: Vilken kommun vinner Sveriges Arkitekters planpris?
UniktLik: [citat] Sverige behöver planera för fler trädgårdsstäder där småhus blandas med flerfamiljshus, skolor, gröna parker, butiker och restauranger i en mänsklig skala. I en sådan miljö blir det attraktivt att bygga och bo. Kommunerna måste sluta upplåta all mark till att bygga på höjden. Man behöver bygga flera självständiga centrum istället för att överbelasta och förstöra de
Stickan56: [citat] Du borde ta och läsa på innan du uttalar dig. Uppenbarligen har du ingen aning.:rofl: Stickan
Redaktionen: Boverket slår fast att man kan få fram fler bostäder genom lokaler men att det är ekonomiskt mindre lönsamt. Du kan läsa artikeln här: Utredning klar om att omvandla lokaler till bostäder
Appendix: Roslagen. Lantligt beläget hus. Mitt i område som ska bebyggas. "Vägavgift" till kommunen på 250.000 som inte är betald. Badrum och kök i behov av upprustning mögelpåväxt i grund. 5,7 miljoner. I ett område där det dför 12 månader sen kostade 4 att köpa ett hus utan renoveringsbehov eller byggarbetsplats på 3 av 4 sidor (och en planerad gång och cykelväg på de sidor som gav
kikarhus: Nu hittade jag den "Bygglovsbefriad tillbyggnad högst 15 kvadratmeter" https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov--byggande/anmalningsplikt/bygglovbefriade-atgarder/tillbyggnad-max-15-m2/
Redaktionen: Allt fler köper sitt byggmaterial på nätet, och snart kan de fysiska butikerna börja känna av detta på allvar. Du kan läsa artikeln här: Kraftig tillväxt för e-handeln och byggvaror går starkt
Anonymiserad 133197: Fler småföretag som kommit till pga av Rut? Ingen hög procent som nyttjar rutavdragen. Varför höja Rut? Varför sänka Rot? Tänker att högre Rot skulle gynna Svenska byggföretag och dessutom hjälpa pensionärer att ha råd att renovera sina slitna hus så att dom kan sälja dom till barnfamiljer och själva ha råd till en lägenhet. Som det är idag så bor de äldre kvar i sina hus
Tompelino: [citat] [citat] Shingel måste nog ändå sägas vara Hallands ”nationaltak” med tanke på att var och varannat hus har det. Har aldrig hört någon som haft problem med det, och det är väl nog bara längst ut i kustbandet i Bohuslän som det är mer utsatt inom Sverige. Har själv tegelpannor, som alla behövts fästas individuellt, på stora huset och shingel på uthuset. Självklart
Plutus: För några år sedan så bodde jag ett större hus, där vi hyrde ut ett eller ibland två rum till studenter (även tyska och nederländska) Det var kul, de var i samma ålder som våra barn, de åt med oss och en del har jag kontakt med fortfarande, Man fick träna sin engelska och lära sig saker om andra länder
Redaktionen: Nya regler, avdrag och förändrat beteende gör att Skatteverket fokuserar lite extra på husägare i år. Du kan läsa artikeln här: Många skatterelaterade kontrollinsatser mot husägare i år
Redaktionen: Den som hyr ut sin bostad privat kan bli föremål för en kontrollinsats i år. Du kan läsa artikeln här: Skatteverket gör extrakoll på de som hyr ut bostad
Lilllen: [citat] Håller helt med dig. Strumpklämmor ser i mina ögon ut att skapa mer jobb än frigöra tid. I det optimala fallet är det endast tiden att plocka upp klämman och sätta ihop dem som behövs, men den tiden måste ändå slås ihop för alla i hushållet. I praktiken behövs troligen också tid adderas för ”Var är alla strumpklämmor?”, ”Vem är det som inte satt ihop sina
Stocktaub: [citat] Hej. Inget hån menat, bara att det är lätt att sitta och säga ” varför gör dom inte så, man borde istället... m.m.
Renoverajämt: Sannolikt är att husföretaget med de mest kritiska kunderna har den bästa kvalitén ... Typ