5 085 läst ·
22 svar
5k läst
22 svar
Brister i var tredje solcellsanläggning - kan påverka släckningsarbetet
Självbyggare
· Stockholm
· 10 106 inlägg
https://www.cesa.org/wp-content/uploads/Standards-and-Requirements-for-Solar.pdf
Sid 15 behandlar el och solceller.
Rapid shutdown är inte implementerat av alla delstater.
Sid 15 behandlar el och solceller.
Rapid shutdown är inte implementerat av alla delstater.
Lågspänning är allt under 1000V. Högspänningsanläggningar har jag inte hör talas om.
Eller så monteras optimerar på panelerna så blir det en volt per optimerareuseless skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 10 106 inlägg
Vore det inte möjligt att i början köra med färgspruta på panelerna?M Mattias Svederberg skrev:Det spelar ingen roll om strömmen har bryts eller inte. På grund av hur solceller fungerar så kan de spänningssätta ledningarna även om strömmen är helt bruten och t.o.m kortsluten. Det finns inget praktiskt möjligt sätt att helt säkerställa solceller paneler.
I USA har man totalförbjudit högspännings DC celler på byggnader. Cellerna måste antagligen vara lågspänning (48V tror jag är gränsen), eller så måste de ha micro inverterare.
Även om det brinner i byggnaden mitt i natten kan detta fortfarande vara problem då ljuset från elden kan spänningssätta panelerna. Det hela är i teorin inget problem om kablarna är avstängda kortslutna. Om dock kablarna brinner av kan de bli spänningsförande trots det.
Svenska brandskyddet har absolut inte hängt med. Detta är ett stort problem även för folk som har 48V solceller paneler. För brandbekämpningspersonalen har inte kompetensen att visuellt avgöra om anläggningen är 48V eller högspänning. Nu är pandoras box tyvärr redan öppnad. Att totalförbjuda högspännings solceller idag skulle förvisso förbättra situationen, men det skulle inte lösa den på grund av alla anläggningar som redan är installerade.
Bara en tanke, men färgen måste förstås täcka bra, torka snabbt och tåla vatten...
Bara en tanke...
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur allvarliga brister har Lantmäteriet?
Juridik -
Byta termostat i duschblandare vart tredje år, rimligt?
Vatten & Avlopp -
KTH-student avslöjar allvarliga brister i Verisures hemlarm
Artikelkommentarer -
Priserna på småhus fortsätter uppåt under tredje kvartalet
Artikelkommentarer -
Fukt och mögel: Allvarliga brister i var tredje hus
Artikelkommentarer