Artikelkommentarer
MrsForest: Vi får fasanbebisar på tomten varje år :)
fusion: Ser att mitt inlägg #8 hamnat i fel tråd :oops:, kan någon mod ta bort det
Excel: [citat] Helt rätt, lånen är konstanta men lönen ökar över tid. Inflationen gör jobbet så att säga. De som inte äger sin fastighet blir fattigare.
Redaktionen: När du ska gå husvisning gäller det att vara förberedd och sedan titta på rätt detaljer när du är på plats. Här tipsar vår expert Charlotte Andersson om hur du får ut så mycket som möjligt av spenderad tid när du tittar på hustillverkarens visningshus. Du kan läsa artikeln här: Besöka hustillverkares visningshus – detaljerna att kolla – checklista
lunnabo: [citat] I beskrivningen står det uttryckligen "om man ser att det är sättningar..". Detta innebär att befintlig grundläggning är dålig. Om däremot inga sättningar finns så går det utmärkt att använda befintlig grundläggning.
Redaktionen: Huspriserna är oförändrade under april visar siffror från Svensk Mäklarstatistik. Du kan läsa artikeln här: Årsutvecklingen för huspriser kvar på -13%
h_ros: Har följt detta haveri till bygge på håll över tid. Verkar ju inte som om man löst de stora problem man haft och vet inte heller om tvisten kopplat till deras svartbygge till brygga är löst. Gjorde en slagning på adressen i Lexbase och ser att 2 av 3 personer i styrelsen sitter med någon form av dom mot sig. Så jag skulle nog passa mig för att en tänk tanken på att köpa in mig i
Fadai: Jag hoppas verkligen de får rätt i HD! Vättern, som är Sveriges största vattentäkt, har förorenats i åratal av försvaret, och de vill fortsätta med sina skjutövningar. Försvar behövs men rent vatten måste väl ändå vara en basal rättighet i ett rikt land som vårt.
Maijckel: [citat] Det blir mest gissningar om jag ska skriva något om artikel-grannens allergi... har själv aldrig drabbats av den typen av allergi. Men om man lägger ihop den samlade bedömningen från det som lyfts fram här i tråden avseende hästhållning generellt sett så kan ju hända att grannen irriterar sig på flera aspekter av travtränarens hästverksamhet. Den allergi som lyfts i artikeln
Cancerman_777: Trist att den marknaden tappar en aktör och därmed tappar lite konkurrens. De är dock inte för mig. Jag kör mina 800:- robotar från Lidl. Dumma och måste startas och laddas manuellt, men de gör sitt jobb superbra och har gjort så några år nu.
Redaktionen: Det är svårt att välja färgkulörer till huset. Vilken nyans ska man välja till fasaden och vilken färg ska det vara på plåtarbeten, stuprör och hängrännor? Går det att välja en annan kulör till friggeboden och garaget? Här får du tips och synpunkter från en av Sveriges ledande färgexperter. Du kan läsa artikeln här: Sätt rätt kulör på huset
Timmerö: [citat] Vi använde oss av deras planeringshjälp, alltså en Ikeaanställd som ritade upp hela köket och bollade frågor och lösningar. Den personen såg sedan till att rätt grejer blev beställda. Allt passade sedan och vi är faktiskt supernöjda med alltihopa!
Redaktionen: Denna fredag inspireras vi av Villa Solberget som är fullt av tidstypiska detaljer från 2000-2010 då nymodernismen blomstrade. Du kan läsa artikeln här: Fredagshuset: Tidstypiska Villa Solberget högst upp i Stocksund
Johannes56: [citat] strandskyddet kom 1975. Var det byggt innan så är det inga problem. Var det ett svartbygge så är det preskriberat. Du kan gå in på Lanmäteriet hemsida och se kartbild från 1975 om huset fanns där eller inte.
karlmb: [citat] Som de har i Tyskland utan några flaskhalsar alls?
Redaktionen: Tvärstopp i byggbranschen leder till att 200 anställda varslas från byggföretaget JM. Du kan läsa artikeln här: Byggföretag varslar 200 - haft dålig start på året
Redaktionen: Fallande huspriser och bundna bolån som löper ut kan bli utmanande för husägare framöver. Du kan läsa artikeln här: Huspriserna gick nedåt under årets första kvartal
Robert-san01: [citat] Intressant fråga! Verkar vara lite godtyckligt. Stockholms stad skriver: "Pergola med eller utan tak En pergola är en gles konstruktion som bärs upp av ben i hörnen. Pergolan används till exempel som växtstöd, där växternas bladverk efter en tid bildar ett skydd. Om du förser din pergola med någon form av tak, såsom markis eller segelduk, kan du behöva söka bygglov om taket
Dr Benz: [citat] Då är vi helt överens isf. Jag har tolkat det som att kunden skaffat golvet själv.
HenrikHuslöse: [citat] Det går väl att köpa bara tomten av dem, även om de säkert vill ha bra betalt för den.
richardtenggren: [citat] Haha, nej jag har nog hängt här för länge för att våga hoppas på någon slags utveckling där :D Sen verkar förståelsen för ironi vara svagt begränsad :P
pasi250: Devolv håller på att ta fram ett kartverktyg som ger tillgång till samtliga fastigheter i Sverige. De kör ett pilotprojekt i Skellefteå, devolv.com
Lorenz Isler: Hej tack så mycketz det är forbo marmoleum, rosmarine green… mvh lorenz [citat]
Redaktionen: Efter Riksbankens höjning är styrräntan nu uppe på 3,5 procent. Du kan läsa artikeln här: Riksbanken höjer styrräntan igen
Redaktionen: Det har varit sämre trygghet att köpa och bo i en bostadsrätt, jämfört med att köpa och äga ett hus. Men vid årsskiftet stärktes det rättsliga skyddet. En nyhet för alla som bor i bostadsrätt är bättre information om föreningens ekonomi, via 5 nya nyckeltal. Du kan läsa artikeln här: Nya regler för bostadsrätter – köpare får bättre skydd och mer information
Redaktionen: Drastisk nedgång i bostadsbyggandet – beskrivs som en kollaps. Du kan läsa artikeln här: Byggs märkbart färre bostäder
Hasselhagen: [citat] [citat] Tack! Vackert med skiftningarna - ser mer levande ut!