984 läst ·
4 svar
984 läst
4 svar
Mäklarfirmorna som toppar i kundnöjdhet
På konsumentens sida
· 3 636 inlägg
Mäklarfirmorna som toppar - och de som hamnar i botten - i kundnöjdhetsindex från SKI.
Du kan läsa artikeln här: Mäklarfirmorna som toppar i kundnöjdhet
Du kan läsa artikeln här: Mäklarfirmorna som toppar i kundnöjdhet
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 698 inlägg
Tämligen irrelevant undersökning då kvalitetskillnaden i 9 fall av 10 inte ligger i mäklarfiman utan i den specifika fastighetsmäklaren.
Dessutom är väl flera av dom större "mäklarkedjorna" franchise d.v.s. småföretagare med extremt varierande nivå av kunskap och seriositet.
Dessutom är väl flera av dom större "mäklarkedjorna" franchise d.v.s. småföretagare med extremt varierande nivå av kunskap och seriositet.
Jag tycker också att det borde bero väldigt mycket på enskilda mäklare. Å andra sidan har kanske Svenska Mäklarhuset lyckats anställa större andel bra mäklare än Husman Hagberg.
Jag har själv sett hur stor skillnad det kan göra med olika mäklare. Ett av husen vi tittade på för några år sedan såldes inte på första försöket under våren och kom upp igen efter sommaren. Det var samma mäklarfirma och kontor men en annan mäklare. Den första var så oinsatt att man undrar om hon hade läst prospektet hon själv hade skrivit, och verkade ointresserad av att svara på frågor m.m. Den andra hade läst på, kunde området, ”pratade upp” huset utan att vara framfusig, svarade på alla våra frågor (om inte annat med ”det kan jag ta reda på och återkomma”) osv. Det var som att se ett helt annat hus trots att ingenting hade ändrats i själva huset.
Vi la inget bud på just det huset, men den mäklaren blev nr två på vår lista med mäklare vi själva kunde tänka oss att anlita 🙂
Jag har själv sett hur stor skillnad det kan göra med olika mäklare. Ett av husen vi tittade på för några år sedan såldes inte på första försöket under våren och kom upp igen efter sommaren. Det var samma mäklarfirma och kontor men en annan mäklare. Den första var så oinsatt att man undrar om hon hade läst prospektet hon själv hade skrivit, och verkade ointresserad av att svara på frågor m.m. Den andra hade läst på, kunde området, ”pratade upp” huset utan att vara framfusig, svarade på alla våra frågor (om inte annat med ”det kan jag ta reda på och återkomma”) osv. Det var som att se ett helt annat hus trots att ingenting hade ändrats i själva huset.
Vi la inget bud på just det huset, men den mäklaren blev nr två på vår lista med mäklare vi själva kunde tänka oss att anlita 🙂
Poängen som gjorts lite högre upp är ju att varken Svenska mäklarhuset, Husman hagberg eller någon av de andra anställer några mäklare.mrsnhp skrev:
Jag tycker också att det borde bero väldigt mycket på enskilda mäklare. Å andra sidan har kanske Svenska Mäklarhuset lyckats anställa större andel bra mäklare än Husman Hagberg.
Det handlar alltid om enskilda lokala företag med helt andra namn som tecknar franchaise-avtal och årligen får betala en slant för att få använda "kedjornas" skytar, brevpapper etc.
Läste nyligen en artikel i lokalblaskan i min stad, där journalisten intervjuat ett större antal mäklare i stan från de olika "kedjorna". Intill respektive mäklare fanns både kedjans namn och namnet på det egentliga företag som mäklaren drev.
Klicka här för att svara