På konsumentens sida
· 3 630 inlägg
Allt fler tar bolån med hög belåningsgrad i relation till bostadens värde.
Du kan läsa artikeln här: Sex av tio husägare har hög belåningsgrad
Du kan läsa artikeln här: Sex av tio husägare har hög belåningsgrad
Medlem
· Västra Götaland
· 3 566 inlägg
Tydligen så är det bara 14% av hushållen som HAR ett bolån(60% har inte) som ligger på över 2 mkr... Nedan citat är från https://ekonomistas.se/2024/05/30/b...ingar-och-mindre-riskabla-for-svensk-ekonomi/ som iallafall jag anser är en säker källa.
"
"
- 60 procent av Sveriges hushåll har inga bolån alls.
- Medianbolånet uppgår till 1,3 miljoner kronor bland hushåll med bolån. Endast 14 procent av alla svenska hushåll har ett lån som överstiger 2 miljoner kronor. "
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 2 017 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 2 017 inlägg
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 inlägg
Rubriken säger husägare. Då bör inte hyresrätter eller bostadsrätter tas med.I InsidersUnited skrev:Tydligen så är det bara 14% av hushållen som HAR ett bolån(60% har inte) som ligger på över 2 mkr... Nedan citat är från [länk] som iallafall jag anser är en säker källa.
"
[bild]
- Medianbolånet uppgår till 1,3 miljoner kronor bland hushåll med bolån. Endast 14 procent av alla svenska hushåll har ett lån som överstiger 2 miljoner kronor. "
Skulle vara intressant att se hur detta ser ut om man bara har storstäderna i statistiken för att sära på äpplen och päron.I InsidersUnited skrev:Tydligen så är det bara 14% av hushållen som HAR ett bolån(60% har inte) som ligger på över 2 mkr... Nedan citat är från [länk] som iallafall jag anser är en säker källa.
"
[bild]
Jag själva kan inte förlika mig med att man kan ha amorteringsfria lån. Jag förstår den ekonomiska aspekten, själva säkerheten finns ju kvar i en bostad som iaf tidigare har ökat i värde. Men om man har rörlig ränta på lån så blir det ju systemfarligt om den sticker iväg och alla kör amorteringsfritt.dd88 skrev:
Varför blir det farligare menar du? 5 miljoner i lån kostar ju lika mycket oavsett om man amorterat sig ner till fem miljoner eller inte?M merbanan skrev:Jag själva kan inte förlika mig med att man kan ha amorteringsfria lån. Jag förstår den ekonomiska aspekten, själva säkerheten finns ju kvar i en bostad som iaf tidigare har ökat i värde. Men om man har rörlig ränta på lån så blir det ju systemfarligt om den sticker iväg och alla kör amorteringsfritt.
Vad är det som skulle bli systemfarligt med att de med låg belåningsgrad har amorteringsfritt?M merbanan skrev:Jag själva kan inte förlika mig med att man kan ha amorteringsfria lån. Jag förstår den ekonomiska aspekten, själva säkerheten finns ju kvar i en bostad som iaf tidigare har ökat i värde. Men om man har rörlig ränta på lån så blir det ju systemfarligt om den sticker iväg och alla kör amorteringsfritt.
Problemet är väl snarare de som har hög belåningsgrad.
/Krille
Ordinarie amorteringskrav stannar ju av vid 50% belåningsgrad, varför kan inte det skärpta amorteringskravet göra det? Känns som en miss snarare än något annat.M merbanan skrev:Jag själva kan inte förlika mig med att man kan ha amorteringsfria lån. Jag förstår den ekonomiska aspekten, själva säkerheten finns ju kvar i en bostad som iaf tidigare har ökat i värde. Men om man har rörlig ränta på lån så blir det ju systemfarligt om den sticker iväg och alla kör amorteringsfritt.
Inte ens under de senaste årens turbulens på marknaden så har vi hamnat under 50%, huset har snarare ökat i värde.
Just nu lägger vi över 5000kr i månaden på amortering som inte tillför något alls för framtiden, hade hellre lagt de pengarna i sparande.
Medlem
· Västra Götaland
· 3 566 inlägg
De hushåll som har över 2 mkr i lån är garanterat koncentrerat till storstad/provinshuvudstad/kust. Men man underskattar ibland hur mycket kapital som finns där ute i stugorna, många har gjort bostadskarriär och har även om de bor i storstad inte så mycket lån.H hellem skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 3 566 inlägg
För dig skulle det säkert fungera men många skulle också lägga dem pengarna på avokadomacka för 190 kr/styck. Många gör av med det som är tillgängligt tills nästa lön kommer. Folk är som folk är👍dd88 skrev: