Artikelkommentarer
BSOD: Spoiler: artikeln var inte så läsvärd. Men man blir lite tacksam att de grannar man har som inte är helt vettiga, i alla fall håller sig på sin kant...
Nötegårdsgubben: [citat] Problemet med ombildning från hyresrätt till bostadsrätt är att det högre bostadsrättsvärdet uppstår först när fastigheten ombildas. Så länge lägenheterna är prisreglerade hyresrätter är värdet lägre. Så huvudsakligen har kommunerna inte gett bort några värden, utan de som först tjänade på att ha reglerade hyror fick sen en fågel till i handen när de fick ombilda
AndersPS: [citat] Senast jag registrerade ägarbyte av fastighet skickade jag in handlingar på papper till Lantmäteriet. Verkar inte vara så svårt att förfalska den typen av handlingar?
pmd: [citat] Fastighetsägarna ska tydligen överklaga. Det är bra. Jag tycker att de ska överklaga ända till Europadomstolen (som inte är samma som EU-domstolen) om svenska rättsinstanser inte ger dem rätt. Europadomstolen kan inte upphäva en dom från en svensk domstol, men om den finner att den svenska rättsinstansen bryter mot Europakonventionen så måste Sverige ändra lagstiftningen så
Snigla: [citat] För handgrävning av entreprenören själv.. så är det mer rimligt. Men vår grävare har ju en liten maskin som kommer in i källaren tex.. och jag har ju sett andra lyft in/ut maskiner och utrustning från små tomter och öar med helikopter tex. Frågan är väl snarare isf om det inte hade varit lönt (för entreprenören själv alltså) att se över dessa alternativ också.. och
ZekeVarg666: I år hade jag tjällyft på över 3 dm så att en byggbeskrivning som inte explicit säger att den bara gäller i södra tredjedelen av Sverige är att lura folk. T.ex fick jag riva en farstubro för att tjällyftet gjorde att dörren inte gick att öppna på våren. Farstubron var byggd av holländare som inte heller hade hört talas om tjällyft
Appendix: Pengar är dyrt nu. Folk som inte kan ta sina kontanta medel lånar inte gärna till ny altan
Erik9005: [citat] Utbud och efterfrågan, många vill bo i hus.
HAJST: Bygger 70m2 altan nu, upphöjd 1m med tillhörande staket, trappa med fyra steg, kjol och 4x4m pergola. Valt det billigaste materialet (förutom skruven som blir hyfsad kvalitet) och dessutom till kraftigt rabatterat pris. 50 000kr i materialkostnader ink. moms. Någon kanske får nytta av den informationen.
yonna: Jag var imponerad när en granne föryngrade sin 70-åriga avenbokshäck: det blev i princip bara kraftiga stampålar där han behöll 10 cm av de vågräta utskotten. Det såg förfärligt ut! Från 1,5 m bred häck blev det året därefter en dryg halvmeters bred (och tät) häck. @Eva a kan utan problem ta in sidorna rejält. Häcken blir inte tätare med större bredd. Om man vill vara extra
Lutte: [citat] Det är förstort, borra 24mm om du ska köra med kemankare. Nu vet jag inte hur instruktionerna lyder men ha så mycket uppstick på stängerna att du rymmer ställmuttrar under fotplåten så att du kan justera stången i lod. Har du inte gjutit fundamentet kan du bulta fast gängstängerna i fotplåten om den är delbar och gunga ner dom i betongen så gör du det enkelt för dig. Då
Max R70: [citat] Då skulle ju även banken behöva redovisa dagsaktuell upplåningskostnad då den varierar dag till dag och det påverkar ränterabatten.
Redaktionen: Så här i trallbyggartider är det väldigt värdefullt att få ta del av hur andra har gjort för att få idéer innan man sätter igång det egna bygget. Vi har hämtat med bästa altaninspirationen bland hus till salu just nu. Du kan läsa artikeln här: Inspireras av 8 intressanta altaner till salu
Rulf.K: [citat] 2022 hade vi ett exportöverskott på drygt 810,000 ton gällande spannmål, 81kg per person och år. Motsvarar drygt 800 kalorier per person och dag. Årsproduktionen var på 5,77 miljoner ton, motsvarar 5600 kalorier per person och dag. Efter avdrag för utsäde, svinn m.m kan vi fortfarande äta oss groteskt feta. I fallet med kris ryker fläskkotletterna, eller åtminstone minskas
J2H: [citat] Precis. I själva verket är ju de allra flesta företagen marodörer - man får inte glömma att deras enda syfte är att tjäna pengar. Nog hade det säkerligen gått alldeles utmärkt att ta hänsyn till familjens önskemål och deras hus i detta fall, men man sket helt enkelt i det. Sen är det ju så att elektriciteten inte färdas i kablarna utan i magnetfältet runt dem. Ingen vet
pmd: Hittills har inte några avgaser klagat, så jag klarar mig nog.
BirgitS: [citat] Kan du inte göra uppehåll i staket där förrådet är?
Robert-san01: Det tråkiga i detta är att de med prototyp rekordcellen för tunnfilm, nästan når upp i samma verkningsgrad som de kisel celler som säljs som standard och volym idag.
Smelly: [citat] Nej Nässjö takstolsfabrik. Men konceptet med precut har säkert fler.
Workingclasshero: [citat] Ledsen, men jag adresserade inte till dig, utan rent allmänt svammel från myndigheter etc. Vaknade tidigt, sorry /W
Nullkoll: Jag fick avslag på min ansökan. Sökte försent. Hade 4 månader på mig efter åtgärder är gjorda (gjorde 7 månader senare) och installerade en månad försent enligt deras krav(Om åtgärderna påbörjades mellan den 8 november 2022 och den 15 mars 2023 måste du lämna in dina ansökan inom tio månader från det att åtgärderna påbörjades). Installation var klar 17 april 2023. Surt.
Anonymiserad 618974: Dessa byggbeskrivningar och dimensioneringshjälpen är fan helt fenomenalt bra!
pmd: I fem år har myndigheterna harvat på med det här. Det är inte rimligt.
cdx873v: [citat] Kan ju vara värt det, om man vill se sprängningar och skjutningar. Blir som en actionfilm! 🤣
hellem: [citat] I allmänhet tror jag de flesta försöker lägga ut till ett pris de tror är rimligt med förhoppningar om mer. När marknaden är ostabil blir blir det svårare att pricka rätt. Det gäller både när priserna rusar och när priserna dyker. När det börjar bli lugnt på marknaden blir det vanligare att pricka rätt. Det handlar varken om att köparna eller säljarna är dumma i
Liljeros: Dom lite trubbiga dom här listorna då det är ett krav minsta antal försäljningar så blir det främst större gator, alla små stickgator (där det normalt är dyrare än utmed dom stora gatorna) faller ju bort. Finns ju massvis med svindyra gator som inte är med på listan... I Äppelviken tex säljs väl sällan hus för under 20 milj och priser under 15 existerar ju knappt. På
ajn82: Att materialet är kvar är bra, men att uppdatera en artikel så bör det framgå att ändringarna inte är gjorda av författaren om så är fallet
fsn: [citat] Det kan man tycka. Men läser man texten så framgår det rätt tydligt att det firman kallar extra är sånt kunden pratat om och anser ingår. 45000 kr tyder även på att det måste vara nåt mer än att bara skava in en bergvärmepump och frånluftsmodul. Konsumentköplagen är rätt tydlig med, nån cyklar men jag tror inte det är konsumenten. Det enda felet var väl att betala mer