Artikelkommentarer
Ej verifierad: Skrivet av: Nossnevs till atrikeln: Intressant. Troligen borde de anmärkningarna gått att upptäcka av en seriös besiktningsman. Troligen av de själva genom att bara sticka upp huvudet på vinden? Till krilleman: Ja, programmet är intressant. Det är dock stor skillnad på olika firmor. Har själv jobbat som mäklare i tio år och känner inte alls igen mig i det programmet. De har lyckats
Ej verifierad: Skrivet av: Ronny, Byggare Hej, Intressant och bra skrivet. Tror det handlar mindre om avsaknad av Moral, heder, ryggrad och mer om att det 1. är svårt att räkna på totalentreprenad. 2. är svårt att räkna på totalentreprenad. Tillsammans med: Kunder som har svårt att speca/förtydliga exakt vad de vill ha. Hantverkare -världens mest "Oteoretiska" folkslag.. Rädsla om att räkna bort
Redaktionen: Du kan läsa artikeln här: Bulhus från 1700-talet rustas upp på Gotland
Ej verifierad: Skrivet av: Fredrik Man bör också tänka på att om det blir tillkommande arbeten i entreprenaden så måste det anmälas till försäkringsbolaget och tilläggspremie betalas. Sker inte detta blir konsumenten underförsäkrad och försäkringsbolaget har då rätt att göra avdrag från eventuell ersättning. Vi var med om detta då vår entreprenadsumma ökade med nästan 200 000 kr och vi
Ej verifierad: Skrivet av: 3Dprintare Jag är mest upprörd eftersom jag tycker det här är ett riktigt dåligt exempel på ett hus designat för 3D printning, något som jag ganska insatt i. Jag förtydligar gärna lite min kritik. För det första: Det här huset/pavilijonen skulle vara enklare, billigare och snabbare att bygga med andra metoder än 3D printing. T.ex. så är inte draghållfastheten i
Ej verifierad: Skrivet av: Mattias Sen måste konsumenterna börja tänka själva också. En värmepump som hämtar energi från uteluft fungerar så klart inte när det är smällkallt, då blir tänkta värmepumpen en ren elpanna. De enda värmepumpar som funkar när det är riktigt kallt är jord/berg värme, och har kvar sin besparing genom en stabil temperatur i berget.
Ej verifierad: Skrivet av: Bra_men Oannonserade besök hos diverse ministrar vore också en god idé. Senast i raden hos en med hus på Lindingö.
Ej verifierad: Skrivet av: Gäst Vad är det man räknar in i driftskostnader? Kollar man på hemnet på en villa som t.ex har driftskostnad 30000 kr per år så utgör uppvärming ca 20000 kr. Hur kommer ni upp i 55000?
Ej verifierad: Skrivet av: j-o Det vore ju fantastiskt om man fick det till att fungera, men tyvärr tror jag inte att 10 år räcker..
Ej verifierad: Skrivet av: 1056 En märklig detalj är att det i Norrland, där jag befinner mig, byggs vindkraftverk som aldrig förr trots att just Norrland inte är något speciellt bra ställe för just den typen av energi. Det finns ju dessutom så det räcker och blir över med vattenkraftverk här uppe. Så mycket att vi exporterar överskottet lite varstans.
Ej verifierad: Skrivet av: Daniel Kör ip tv via bredbandsbolaget och det fungerar bra. Kör även netflix, dock amerikanska då svenska har för dåligt utbud på serier (ligger för långt efter USA)
Ej verifierad: Skrivet av: Eva Rosqvist Bergvärme, jordvärme, grundvatten och sjövärme går under samma kategoi, nämligen markvärme. Det kan vara knivigt att få tillstånd för sjövärme, men grundvatten brukar gå bra förutsatt att man återför vattnet i returhålet. Returhålet skall vara det hål som ger mest flöde, eftersom största problemet är att återföra vattnet. Växlaren bär man ha
Ej verifierad: Skrivet av: David Prisuppgift från fem ställen tror jag man ska hålla sig till. Här blev det två. Ja kostnaden per kvadratmeter vore väldigt intressant att höra. Och då snackar vi inte vid kontraktsskrivning, utan färdigt hus (dock utan tomt, trädgård och uthus)
Ej verifierad: Skrivet av: Johan I En bastu kan väl se ut husrsomhelst? Dubbla lager med militärtält 12 t ex? Rumshöjden verkar vara under den ordinära byggstandardens (
Ej verifierad: Skrivet av: KnockOnWood Överallt där statliga/kommunala/skattefinansierade pengar finns så försöker samvetslösa personer berika sig. ROT-avdrag, assistenttjänster, coacher, utsläppsrätter, omvänd moms. Listan kan göras hur lång som helst. Det enda vettiga vore att minska arbetsgivaravgifterna för anställda, och sänka momsen generellt. Nu är beskattningen ett värre lappverk än
Redaktionen: Du kan läsa artikeln här: "Staten bör införa amorteringskrav"
Ej verifierad: Skrivet av: gadd Tja eftersom bolagen kan hävda de behöver pengarna i bolaget och slippa betala ut ersättning så kan det va svårt motivera dom göra något. Innan ni skriver att Vattenfall minsann ersätter kan jag intyga att t ex Årsunda Kraft inte gör det trots 3 dagars avbrott.
Ej verifierad: Skrivet av: Spik99 Det är fruktanvärt synd om husägarna, i min lilla by har vi en väg som är ca 2,5 km lång och den får vi sköta om helt själva. Vi har byggt om, asfalterat, byggt vägbel, snöröjer, dikar mm mm SJÄLVA. "Våran" väg är naturligtvis öppen för allmänheten. Hur har vi löst det ekonomiskt, jo som brukligt är genom lån, vägavgifter för dom boende, sökt bidrag
Redaktionen: Du kan läsa artikeln här: Fler sålda bostäder trots mindre utbud
Ej verifierad: Skrivet av: Mia Här skulle det vara fint med en länk till undersökningen så man kunde titta närmare på just "sin" region.
Redaktionen: I februari löper nuvarande avtal ut för de 55 000 byggnadsarbetarna och bägge parter har nu lämnat sina nya avtalskrav. Du kan läsa artikeln här: Byggnads negativa mot avtalskraven från BI
Ej verifierad: Skrivet av: Gäst Blir kanon det där. Har själv byggt 130 kvm i Grönklitt och vet hur mycket jobb det är. Utsikten är värd pengarna
Redaktionen: Du kan läsa artikeln här: Försäljningstiden på bostadsrätter har ökat
Ej verifierad: Skrivet av: fiddo Karlstad, beläget på öar i Klarälvens mynning. När vårfloden från såväl svenska som norska fjäll kommer, måste vattnet vidare, men vart ska vattnet ta vägen? Vänern är som tidigare påpekats en reglerad sjö, detta bl a för att inte vårfloden ska översvämma låglänta delar av Göteborg, på dess väg till havet. De klimatförändringar som enligt experter
Ej verifierad: Skrivet av: billy_baver Kommunernas tomtförsörjning bör följa två principer - 1. Verksamheten ska varken ge vinst eller förlust. Priset för de nya tomterna ska motsvaras av kommunens självkostnad. 2. Verksamheten ska syfta till att mätta marknaden. Om tillgången på byggklar mark matchar efterfrågan kommer självkostnadsprincipen att radera ut dagens "svarta" marknad. Kommunernas
Redaktionen: Dagens Industris makropanel har spått reporäntan och boräntorna under året, alla tror på sänkta boräntor. Du kan läsa artikeln här: Ekonomer spår räntor på bolån
Ej verifierad: Skrivet av: Erp Egentligen är detta ett hån. 210 milj står inte i paritet med intentionerna med att bli mer självförsörjande på el i Sverige. Om det var regeringens vilja att vi skulle bygga fler anläggningar skulle bidraget var 10 gånger högre, 60%-ig och bara räcka 2013. Då hade vi nog sett ett intresse. Med en svårberäknad och ekonomiskt osker investering så avstår de flesta.
Ej verifierad: Skrivet av: Robban Vill tillägga att flera veckore väntetid på elektriker förekommer alldrig idag. Jag jobbar med max 1-2 dagars väntetid. Oftast kan man komma samma dag också för alla jobb man har brådskar inte.