Hantverkarna som slarvar

639 läst  8 svar

1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 8
    Byggföretag tillhör den grupp som slarvar mest med att följa Allmänna reklamationsnämndens beslut när det uppkommit en tvist mellan konsument och företag. Så här fungerar ARN och så sköter sig hantverkarna i Sverige.

Du kan läsa artikeln här: Hantverkarna som slarvar

2. E
    Anonym
    Skrivet av: Kund

Vi har drabbas flertalet ggr av dåliga hantverkare. Dock har företagen visat sig så oseriösa att vi valt tingsrätter, och sparat fler hundra tusen hittills. Hänga ut företagen gör man lätt på webben via tex www.rejta.se eller referens på tex brabyggare......j

3. E
    Anonym
    Skrivet av: Fredrik

Min professionella åsikt är att felet ligger hos privatkunderna, för detta är ett problem som nästan bara finns när man arbetar med privatkunder. För att en affär skall bli bra skall en kund framställa exakt det personen önskar att genomföra i handlingar "ritningar" och byggbeskrivning, hur många privatpersoner gör detta? sedan skall företag lämna anbud och kontrakt skall skrivas, hur många privatpersoner gör det? låt oss leka med tanken att en privatperson genomför alla dessa punkter då begår privatpersonen ändå det största mistaget genom att köpa in den absolut billigaste hantverkaren utan att inhämta referenser, kolla företagets ekonomi etc. Problemet är att folk inte har kunskap eller råd att bygga på riktigt och sedan gnäller när allt blir fel. Det är ett under att det inte är mer problem än det faktiskt är.

4. E
    Anonym
    Skrivet av: Fluffer

ARN är ett himla skämt. Svinigt långa köer och inkompetenta handläggare. Väktare är till poliser vad ARN är till riktiga jurister.

5. E
    Anonym
    Skrivet av: byggo

Att bygga som ovetande privatperson: Köp nyckelfärdig och ändra sen! Men det är naturligt att man kommer på massa extra och kan ändra sig under byggtiden, detta blir till extra kostnad. Ska man hålla på och ändra bör man anlita en konsult som följer bygget för ens egen räkning. Oftast denna extra kostnad för konsulting har man igen flera gånger om. Själv har jag slutat bygga t.ex. äkta par, om konsult inte finns på plats slutar bygget t.o.m. i skilsmässa.

6. E
    Anonym
    Skrivet av: Locke

Fredrik har en poäng. Om bara privatskuttarna hade kostat på sig att hyra in en konsult för 5-10 % av kontraktsumman så hade de sluppit mycket av eländet som det innebär att köpa något man har kunskap om.

7. E
    Anonym
    Skrivet av: PGB

Om alla byggare är så duktiga som ni här är kan det väl inte bli några problem???
    Varför tar byggare på sig privatare utan konsult tex osv.
    Ni är så äckligt duktiga på pappret att det luktar om er.
    Man skulle kunna tro att det inte finns en enda dålig byggare i branschen ju...

8. E
    Anonym
    Skrivet av: Kiwi

Till Fredrik, vi har precis byggt ett hus på delad entreprenad med mycket detaljerade ritningar, även innehållande detaljerade administrativa föreskrifter. I med kontakten med hantverkare vägrade samtliga att ge ett fast pris med motiveringen att det skulle bli mycket dyrare! Samtliga entreprenörer (hantverkare) är etablerade sedan 20-30 år tillbaka. Samtliga har på olika sätt erfarenhet från både större och mindre byggen och borde kunnat räkna på ett fast pris. Bygget är slutfört och det finns inga allvarligare fel, men huset blev avsevärt mycket dyrare än budget. Även arkitekterna, som är rutinerade, reagerade på byggets totala kostnad. Vad jag vill komma till är att många entreprenörer (hantverkare) på flera sätt utnyttjar situationen om det är en privatperson som är avtalspart, tex genom att vägra fast pris .. för att man vet att förtjänsten blir större om man kör på löpande räkning. Det är tex lätt att skapa fördröjning här och där eller att göra om samma sak två eller flera gånger när det blir fel för att man inte läst ritningar, extra körningar efter material eller maskiner för att man inte planerat arbetsdagen/veckan innan man åker till kunden, dvs sådant som genererar fler timmar och högre kostnad för kunden. Den professionella anser säkert att privatpersonen får skylla sig själv, som du gör gällande. Min fråga är om det finns moral, hederlighet och ryggrad i hantverksbranschen?

9. E
    Anonym
    Skrivet av: Ronny, Byggare

Hej, Intressant och bra skrivet.

Tror det handlar mindre om avsaknad av Moral, heder, ryggrad och mer om att det
    1. är svårt att räkna på totalentreprenad.
    2. är svårt att räkna på totalentreprenad.

Tillsammans med:
    Kunder som har svårt att speca/förtydliga exakt vad de vill ha.
    Hantverkare -världens mest "Oteoretiska" folkslag..
    Rädsla om att räkna bort sig nedåt och gå back. (Har hört MÅNGA sådana historier)
    Rädsla om att räkna bort sig uppåt och få "dyra stämpeln"
    Tråkigt att lägga ner energi på att räkna och ändå inte få jobbet.
    mm mm.
    Så blir det bara än svårare...

Men, detta är bara en generaliserande bild av vad jag hör och ibland själv kan känna.

Och trotts att jag tycker att jag både har ryggrad och yrkesheder så kan det hända att jag Inte vill räkna på jobb. Det blir mer rättvist för båda parter och om kunden ändrar sig så går det för sig, bara kunden är medveten om att ändringen kan komma att öka kostnaden.

Men den privata kunden tycks ha mycket hjälp att tillgå om kostnaderna blir oskäligt höga medans hantverkaren har svårt för att få igen kostnader om denne räknat för lågt..

Det går att hitta många hantverkare som räknar på jobb, bara man vet vad man vill och vet att man vill det, ha ett fast pris alltså:)
    Ett tips är att formulera ett avtal mot citat: "fel för att man inte läst ritningar, extra körningar efter material eller maskiner för att man inte planerat arbetsdagen/veckan innan man åker till kunden, dvs sådant som genererar fler timmar och högre kostnad för kunden"..

Intressant frågeställning!

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: