F
f91jsw: [citat] Bedrägeri och trolöshet mot huvudman har samma straffskala, böter - 2 år i normalfallet och 6 mån - 6 år vid grovt. Man kan väl säga att trolöshet mot huvudman är ett speciellt fall av bedrägeribrott, men någon jurist kan nog reda ut det bättre.
5 svar · 2,0k läst
Redaktionen
Redaktionen: Regelförändringar tros ha påverkat det populära RUT-avdraget negativt. Du kan läsa artikeln här: RUT-avdraget bromsar in i popularitet
0 svar · 648 läst
R
gäst: Är intresserad av fortsättningen, när kommer den? Intressant bygge!
13 svar · 2,1k läst
H
henkop: Det enda problemet jag ser är att EU nu vill gå in och röra till det för svenska bolånetagare. Nu när EU har blivit någonting helt annat än vad vi ville ha från början är det dags att tänka på utträde. Vi gör som den smarta befolkningen i England och går ur helt enkelt. Det finns inget syfte längre att vara med i en Union där makten flyttas från Sverige och dess invånare och
4 svar · 1,2k läst
Redaktionen
Redaktionen: Tomtköpare höll på att inte få bygga eftersom förhandsbeskedet löpt ut. Du kan läsa artikeln här: Se upp med gamla förhandsbesked när du köper tomt
0 svar · 693 läst
V
vanpire: Ja, Secker är ingen hit så det får du medhåll på!
7 svar · 3,9k läst
pacman42
pacman42: [citat] INstallationer i golvet eller inte, det spelar kanske inte så stor roll, men det finns mängder av liknande golv i svenska villor. Nivellerade golv kallas de. Jag har inte silverfiskar i mitt, men en och annan gråsugga verkar trivas där (inte så många, men några dyker upp varje vinter). Lösningen för mig är dock enkel, höj inomhustemperaturen, då blir det för torrt och då
19 svar · 13,7k läst
·
Redaktionen
Redaktionen: Utbudet av hus på bomarknaden är skralt och priserna ligger högt. Du kan läsa artikeln här: Få vill sälja sitt hus
0 svar · 1,5k läst
Bezt
Bezt: Borgen? Finns det ens kvar, inte enligt HB iaf på det sättet. Medlåntagare dög iaf
31 svar · 5,6k läst
Redaktionen
Redaktionen: Tänkte du köpa ny adventsljusstake i år? Ja, det lackar mot jul och vi valt ut 10 snygga adventsljusstakar för dig som behöver köpa ny, både för levande ljus och elektriska. Du kan läsa artikeln här: Årets adventsljusstakar
0 svar · 772 läst
P
PerOF: En svensk variant vore intressant att se. Kanske en parstuga med entrehall eller gång emellan? För såna här marker finns ju gott om runtom i landet. Exempelvis i Lappland och alla skogslänen. Även om det är strängare markfrost. Jag tror det är viktigt att skorstenen placeras mitt i byggnaden, så inte huset tippar. Eller så har de haft vulkansten eller lätttbetong, som inte är så
8 svar · 2,5k läst
O
Odjuret: [citat] Ja har hört att hjullastare inte är så förtjusta i Gevalia....:)
6 svar · 2,6k läst
Å
åk-lagarn: Hm vi har eldat med ved i ca 20år i våran villa från 70 och var nere i en hushållselförbrukning på 9000 kW på tre pers och 200kvm. Så om jag skulle komma ner till 5 lär det behövas stearinljus, OBS även varmvatten veduppvärmt.
8 svar · 1,4k läst
Redaktionen
Redaktionen: Högsta förvaltningsdomstolen fastslår att en husägares komplementbyggnad ska taxeras som småhus. Du kan läsa artikeln här: Även enkel gäststuga kan vara småhus
0 svar · 1,1k läst
A
AndersS: Reparation av mobil var nog lite regelvrängning av oss här på forumet utifrån hur skatteverket gjort sin beskrivning av RUT då den ska repareras på plats, vilket kanske inte är det lättaste. Man ska nog se det utifrån personer som har svårt att åka runt och fixa saker, men skulle ha stor nytta av att få hjälp i hemmet t.ex.med felanalyser för att sedan t.ex. kunna beställa nya för
16 svar · 2,5k läst
Redaktionen
Redaktionen: Flera experter varnar för höga elpriser i vinter, men kärnkraften håller än så länge måttet. Du kan läsa artikeln här: Elpriserna fortsätter att oroa
0 svar · 868 läst
T
tornberg: Ett hus som har direktverkande el och vill ha solceller med Teslas batteripack, slipper man då krånglet med att behöva sälja överbliven el till elleverantörerna? För att montera solceller idag så måste man väl starta ett "eget företag" för att man måste sälja överbliven el vidare??
2 svar · 1,7k läst
Redaktionen
Redaktionen: SCB redovisar för första gången på länge en nedgång för huspriserna. Du kan läsa artikeln här: Huspriserna vänder neråt
0 svar · 505 läst
Redaktionen
Redaktionen: Den kraftiga ökningen av inköp av byggvaror på nätet mattas av, men stannar ändå på en hög siffra. Du kan läsa artikeln här: Starkt kvartal för byggvaror på nätet
0 svar · 622 läst
N
Nerre: Den föraren verkar inte hört talas om "hålla avstånd" alltså:)
4 svar · 2,2k läst
S
Squall Leonhart: Snittåldern på svenska bilar är 10,2 år (Vi Bilägare/Bilsweden). Förvisso för 4 år sedan, men det lär inte ha hänt något drastiskt som sänkt det väldigt mycket. Sen har jag en 26 år gammal Opel om det spelar någon roll. För min del spelar det dock ingen roll för bilen funkar, och ja, jag servar den själv. Max 10 timmar av mitt liv har lagts ner på att skruva i bilen så. :D Jag
21 svar · 5,9k läst
Redaktionen
Redaktionen: Det minskade ROT-avdraget har inte påverkat vår vilja att renovera. Du kan läsa artikeln här: Intresset för renovering fortsatt starkt
0 svar · 817 läst
Göran.W
Göran.W: Som det ser ut just nu kommer elpriset bli väldigt högt i vinter för nivån i vatten magasinen är så låga nu att underskottet är så stort så om nivån sjunker vad den brukar göra ett normal år kommer nivån vara -0,3% till våren dvs magasinen kommer vara helt tömda. Nu kommer ju inte detta hända för vi kommer så klart hämta elen någon annanstans ifrån men elen lär bli jätte
4 svar · 1,3k läst
Marlen Eskilsson
Marlen Eskilsson: Aha, men nu är det redan gjort. Jag vet inte hur Elina fick tag på din bild, så jag bytte till en som jag hade och visste att jag fick använda.:)
2 svar · 1,1k läst
R
Johan Ljung: Utifrån Lena Magnusson Turners kommentar om mikroläget så är det ju andra faktorer än bara priset som styr om man väljer att bygga nytt.
4 svar · 3,7k läst
Redaktionen
Redaktionen: Huspriserna har bara minskat i en enda kommun under senaste 10-årsperioden. Du kan läsa artikeln här: Kommunerna där huspriserna stigit mest
0 svar · 664 läst
Excel
Excel: Jag har varit med i ett tv renoverings tv-program. Jag ringde skatteverket innan om jag blev tvungen att betala skatt. Fick tala med experten på området och han sa så här: "Om du i egenskap som huvudperson deltar blir du skatteskydig. (tex. expedition robinsson) Däremot om handligen består av att renovera ditt hus är och du inte är huvudperson blir du inte skatteskyldig."
36 svar · 20,1k läst
F
-=fullmoon=-: [citat] Kortfattat så mäter de vad som de köper in i deras nät och vad de säljer. Även om de producerar något. Har man dessa siffror så ska alla abonnenter väga upp till dessa siffror så att de stämmer. Men det finns förluster i Elnätet och i omvandlingen så i verkligheten så är det bara en fingervisning då förlusten skiljer beroende hur hårt lastad en transformator är och hur
17 svar · 16,0k läst
Strip
Strip: NLT skriver 4/11 att VD Claes Hansson säger att de åtgärdar problemet: "det är ingen stor grej". [citat]
3 svar · 2,3k läst
Redaktionen
Redaktionen: Uppkopplade lampor smittades med mask som sedan spred sig till närliggande lampor. Du kan läsa artikeln här: Forskare hackar smarta lampor
0 svar · 853 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.