Ny rekommendation: Bada inte badkar

769 läst  6 svar

1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 8
  2. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Ja, det är ju lätt att säga när det inte har regnat på två månader.

Nu har det Dud ske lov börjat komma åskväder och regn dagligen.
    Hoppas det fortsätter så fram till valet :)

• Laddar…
  3. harry73
    Allvetare · Nivå 21
    Jag tycker att debatten har helt fel fokus.
    Att man i nuläget behöver prioritera dricksvatten över bevattning av trädgårdar fattar jag, men jag skulle säga att problemet inte är att vi förbrukar för mycket, men att vårt samhälle är byggt på att avleda regnvattnet så snabbt som möjligt.
    Till en början genom att dikningsbolag som förvandlade sjöar och sumpmark till jordbruksmark. Och senare i våra städer, där allt regn ska avledas så snabbt som möjligt i dagvatten eller ännu värre spilvattenledningar.

Vi borde fokusera mer på att skapa sma sjöar som vattenmagasin åt lantbruket och ett sätt att låta mer vatten infiltrera i marken.
    Vi borde också fokusera på att låta städerna ta hand om sitt eget dagvattnet med vattenmagasin i parkerna och stenkistor till dagvattnet på alla fastigheter.
    Nu kräver vi av alla att spara på vatten, medan det efterlängtade regnvattnet försvinner ut i havet på direkten.

4. jonmo
    Verktygstokig Nivå 15
    Är det inte rimligt att differentiera taxan beroende på om det är första eller fyrahundrade litern vatten under ett visst dygn? Lite vatten kan väl vara billigt, men att fylla en pool eller underhålla stora planteringar kan mycket väl få kosta fem gånger mer per liter.

5. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Så rätt du har!
    Har själv tänkt i liknande banor. Vi har inget kommunalt avlopp, och allt dagvatten tar vi hand om själva via ett par stenkistor på tomten.
    Men på andra ställen gör man så här:
    Skummeslövsstrand. Utanför reningsverket i Skummeslövsstrand rinner dagvatten ut i havet. Miljöengagerade Kajsa Lindersson som är bosatt i Laholm tycker att det vattnet borde användas.
    – Det är en resurs vi borde ta tillvara i torkan, säger hon.

Från Laholms Tidning http://www.laholmstidning.se/2018/08/08/sotvatten-rinner-ut-i-havet/

6. T
    Medlem · Nivå 7
    Kan säkert komma i framtiden, men då måste vattenmätarna bytas mot smarta mätare som kan rapportera dygnsförbrukning. Idag är det tämligen trubbig mätning i större delen av landet. Jag vet bara ett fåtal ställen som har (nästan) fjärravlästa vattenmätare.

Kanske blir alltmer attraktivt framöver att bo nära vattendrag där man mer eller mindre lagligt kan pumpa lite vatten?

7. M
    Medlem Nivå 3
    Eller gör som min systers familj. När jag var på besök sprang hon in och fyllde kanna efter kanna som hon vattnade trädgården med. Det var badvattnet som fyra personer i tur och ordning hade badat i! :surprised:

I den familjen hade det knappast varit vattensnålt att gå över till att duscha.

• Laddar…

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: