Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Hej!

Jag har under en period funderat på att starta upp ett Elkonsultföretag. Anledningen till att göt detta inlägg är för att jag inte har erfarenhet i konsultbranschen. Jag har erfarenhet av elinstallationer i villor, kontor, gym och liknande.
Jag har nu gått en utbildning som elkonstruktör och funderar på att starta eget. Min fundering är om ni som privatpersoner är intresserade av denna tjänst?
Min inriktning hade isåfall varit på just privatpersoner som funderar på att bygga hus (kontor eller liknande) eller renovera.
Jag vet att när man bygger nytt så förhandlar man fram installatörer till ett pris för standard el. Och med standard el menas svensk standard ("ett uttag var 4:e meter vägg" osv).
Elektriker "köper" in sig väldigt billigt för standar el och sen tar de bra betalt för tilläggen som kunden gör efteråt, till exempel ett par extra spotlights.
Men min idé är att starta ett företag som gör en elhandling efter kundens önskemål,så att elinstallatören får konkurrera med priserna ÄVEN med tilläggen som man gör.
När du skall bygga hus (modulhus eller lösvirke, vem du än väljer) så finns det alltid en upphandling som elinstallatörerna skall räkna på. Extra tilläggen är inte bara dyra, det kommer tillägg som du inte ens behöver egentligen. Elektriker är säljare av en "vara" och tjänst. De tjänar pengar på att du köper extra. Min tanke är att jag skall lägga 1-2 timmar mer än den som gör handlingarna idag (knappt någon extra kostnad om man räknar på byggkostnad) och få fram handlingar,som elinstallatören får räkna på med konkurrens från andra elinstallatörer så att man får fram ett vettigt pris MED sina tillval!
Jag VET av egen erfarenhet att elektriker tar bra betalt utav tillägg, det spelar ingen roll om det är ett extra datauttag eller en spotlight.
Med denna tjänst som jag erbjuder får du sitta ner med en som har erfarenhet av villa installationer och prata, få fram dina åsikter! Spelar ingen roll om det är ett extra eluttag eller om det är 200 spotlights. Du får höra en åsikt av en erfaren installatör och får en diskussion där du kan berätta om din tanke och får feedback på vad som jag anser att du skall ha med och vad som känns onödigt för att du skall få DITT drömhus till rätt pengar. Andra konsultföretag (vad jag har hört) erbjuder inte denna tjänst för att de inte tjänar något större på de.

- Med konkurrens får du ett lägre pris.
- Med dina tillval från början slipper du extra köp.
- Denna tjänst skulle alltid erbjudas, vilket hus du än köper. Om du får handlingar från tex en hustillverkare,
så betyder det bara mindre jobb för mig, men jag kan fortfarande erbjuda tjänsten.
- 10 extra spotlights för mig är 10 extra streck på en ritning (2 minuter), medans elektriker tar bra betalt för denna tjänst!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.