P
Hej,
Jag behöver råd eller tips!
Jag vet inte hur jag ska kunna fästa bärlinan på fasaden. Den sista och nedersta spikregel (45x45) sitter alldeles för hög för att jag ska kunna skruva bärlinan och sedan fortsätta med golvreglar och golvbrädor. Att gjuta plintar längs fasaden går inte heller pga. marken är för mjuk efter grävningsarbete till dränering av huset.

• Ett hus med blekblått fasadbleck och ett fönster, nertill mindre källarfönster, omgivet av gräs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renovering av trähus med byggnadsställningar, skyddande presenningar och stegar i dyster belysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
rataxes skrev:
Hej,
Jag vet inte hur jag ska kunna fästa bärlinan på fasaden. Den sista och nedersta spikregel (45x45) sitter alldeles för hög för att jag ska kunna skruva bärlinan och sedan fortsätta med golvreglar och golvbrädor. Att gjuta plintar längs fasaden går inte heller pga. marken är för mjuk efter grävningsarbete till dränering av huset.
rataxes skrev:
Hej,
Antingen så vill du fästa den i grunden eller i någon bärande del av trästommen t.ex. reglarna. Spikläkten ska du inte fästa bärlinan i.

P
Det går inte att fästa något i grunden som består av ihåliga murblock (jag har försökt tidigare).
Att fästa bärlinan i fasaden är också omöjligt tror jag. Byggfirman som renoverade mitt hus gjorde följande:
Den gamla fasadpanelen revs bort. På stommen reglades en 45mm träregel (för isolering).Utanpå detta monterades vindskyddsduk, spikreglar 45mm och lockpanel 22mm. Som du förstår har jag 112mm till befintliga stommen där jag skulle kunna skruva bärlinan.

rataxes skrev:
Det går inte att fästa något i grunden som består av ihåliga murblock (jag har försökt tidigare).
Att fästa bärlinan i fasaden är också omöjligt tror jag. Byggfirman som renoverade mitt hus gjorde följande:
Den gamla fasadpanelen revs bort. På stommen reglades en 45mm träregel (för isolering).Utanpå detta monterades vindskyddsduk, spikreglar 45mm och lockpanel 22mm. Som du förstår har jag 112mm till befintliga stommen där jag skulle kunna skruva bärlinan.
Aha jag förstår.
Ja problemet blir väl att hitta regeln så långt in.
Men långa skruvar finns det så det blir ju inte ett problem

• Gilla
Michel1
  • Laddar…
Att marken är mjuk gör det ju bara enklare att gräva ner plintar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.