Byggahus.se
Jag vet att detta har diskuterats förut men jag har inte riktigt hört argumenten till varför den ena skulle vara bättre än den andra?

För mig låter det vettigt att ha sur gubbe för då reser den sig och får en konkav yta som dels är skönare att gå på men även får vattnet att rinna av.

Hör gärna era tankar på detta :)

Jag har hört sur gubbe eller att man väljer finaste sidan.
Några argument för glad gubbe har jag svårt att hitta.

Den blir alltid konvex oavsett hur du vänder den, eftersom den undre sidan slipper utsättas för väder och vind och därmed inte torkar ut. Därför är det bara rent estatiskt när du tittar på ändträet som det i praktiken spelar någon roll. Vänd finaste sidan upp och sätt en fris om du är känslig för hur ändarna ser ut.

• Gilla
Olov Brandt och 6 till
  • Laddar…
J
Glad gubbe har teoretisk fördel. Träets årsringar försöker alltid räta ut sig, vilket resulterar i en konvex trall där vattnet rinner av. Teoretisk nackdel är att kärnan upptill lättare spricker.

Vissa kunniga hävdar å det bestämdaste att det förhåller sig tvärtom.

I praktiken spelar det ingen roll eftersom ovansidan torkar betydligt mer än undersidan, vilket gör att den drar ihop sig mer och därmed kupar sig konkavt.

På mina två altaner kan jag se en antydan till att teorin stämmer med praktiken med glad o ledsen gubbe. Ena är lagd för 10 år sedan under skärmtak av snickare, med mestadels ledsen gubbe. Här stannar vattnet i fler konvexa kupor än på min 1 år gamla trall som jag lagt uteslutande med glad gubbe (utan tak).

Lägg den fina sidan upp är mitt råd. Om de är lika fina så lägg med glad.

• Gilla
staru68 och 3 till
  • Laddar…
Tomture61
Lägg den fina sidan upp;)

• Gilla
Hasse C och 1 till
  • Laddar…
Jag kollade hur plankorna såg ut på stadens bänkar. Jag såg då tydligt att sur gubbe gav sprickor på plankans översida. Bänkarna hade både sur gubbe och glad gubbe blandat så där fanns ingen princip. Jag valde glad gubbe till min altan. Har mycket få sprickor i min 4 år gamla altan.

• Gilla
dagen
  • Laddar…
Underifrån är det ofta fuktigt medan översidan steks av solen ibland. Då jag läste på sist verkade det som om ingen variant funkade klockret. Det blir lite som det blir.

Mats

Jag lade sur gubbe när jag byggde altan förra året. I princip alla brädor är idag konkava och samlar en hel del vatten.
På en trappa gjorde jag tvärtom och lade glad gubbe. Av dessa brädor är de flesta konvexa idag. De som är konkava är det i mindre grad än de brädor jag lade som sur gubbe.

Jag kan inte säga att det är någon stor skillnad avseende sprickor. Kan till och med vara så att glad gubbe-brädorna har färre och mindre sprickor

Vid leverans av brädorna var ALLA vända som glad gubbe i traven.

För att sammanfatta: skulle jag lägga trall idag skulle jag lagt glad gubbe.

Lycka till med bygget och återkom gärna med resultatet.

Mvh
Andreas

• Gilla
Felix36 och 1 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Vi lade glad gubbe på altanen i stan för tio år sedan.
Den altanen har inga pölar och inga ruttna brädor.

Sedan lade min man och svåger sur gubbe på altanen på Stugan för åtta år sedan. Maken kom inte ihåg om det skulle vara glad eller sur gubbe utan chansade på sur.
Den altanen har många pölar och en del ruttna brädor. Till och med fått byta nån brädbit.

Allt virket köptes på Beijer och var samma kvalitet.

Jag har glad gubbe på framsidan och sur gubbe på baksidan. De glada gubbarna ser bra ut och de sura gubbarna ser ut som skit.

Misstaget jag gjorde på framsidan var att jag inte trotsade gubbarna och vände på brädor med kärnvirke. Det skulle jag ha gjort.

Det är väl allmänt att det sämsta virket går till tryckimpregnering och kvaliteten kan skilja rejält från parti till parti. Så att ett golv ruttnar och inte det andra kan nog lika göra bero på virket.

/Mats

Hej!
Mina inputs på sur eller glad. Inspekterade senaste bryggan från 2016 nu i midsomras. Vi valde där finaste sidan upp (minst kvistar och skönast att gå barfota på).
Det som visade sig tydligt var: Ju längre ut mot kanten vi satt trallskruven, desto mindre "U"-rörelse. Väldigt tydligt.
I vårt fall spelade :) eller :( ingen roll.

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Solrosen Solrosen skrev:
Hej!
Mina inputs på sur eller glad. Inspekterade senaste bryggan från 2016 nu i midsomras. Vi valde där finaste sidan upp (minst kvistar och skönast att gå barfota på).
Det som visade sig tydligt var: Ju längre ut mot kanten vi satt trallskruven, desto mindre "U"-rörelse. Väldigt tydligt.
I vårt fall spelade :) eller :( ingen roll.
Hur långt ut på kanten var långt ut på kanten? 1 cm? Mer/mindre?

T tobbbias skrev:
Hur långt ut på kanten var långt ut på kanten? 1 cm? Mer/mindre?
Om en vecka står jag på bryggan igen - kan återkomma med mått. Men ja, typ 10 mm.

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Kan det bero lite på hur fuktigt man har under golvet och hur nära marken det är. Den här sommaren har nog undersidan varit fuktigare på vårt altandäck som bitvis ligger nära marken.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.