2 218 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Teak ute vinter
Har fått tag på en teakskänk m litet skavanker billigt och den ska göras om till kaninhus. Det är en c:a 20 år gammal möbel och sannolikt litet enklare trävariant men rejäl möbel.
Den kommer då att stå ute året runt i olika väder - hur får jag den att hålla bäst? Tänker att vi sätter på ett snedtak litet större än skänken så det inte blir vatten stående som kan frysa och spränga isär. Baktill behövs skiva till vintern då där inte är tätt. Ett par stenar under så den kommer upp fr vätan.
Olja?
Antar att annan form av ytbehandling är olämplig på yta som är fet i sig?
Ngn som har erfarenhet av tex trädgårdsmöbler ute i regn o snö?
Den kommer då att stå ute året runt i olika väder - hur får jag den att hålla bäst? Tänker att vi sätter på ett snedtak litet större än skänken så det inte blir vatten stående som kan frysa och spränga isär. Baktill behövs skiva till vintern då där inte är tätt. Ett par stenar under så den kommer upp fr vätan.
Olja?
Beeror lite på om det masivt trä i den eller fanerat. sätt ett tak över som skjuter ut min 30 cm utanför. Klart vid blåst och regn kommer det att slå på nederdelen. Du kan nog smörja med parafinolja, det är samma som teakolja men utan lösningsmedel, luktar inget, smakar inget.
Tack! Läste på massa möbeltillverkares sidor att oljning handlar mest om utseende och att det inte har ngt m hållbarhet att göra.
Det är massivt trä. Syns när man går igenom den att det är rätt snabbsnickrat och tex botten på lådor går isär mm. Gör inget i detta sammanhang, drar i några skruv på viktiga ställen o de flesta lådor ska ju bort. Bra material tänker vi. Ska nog skydda dem väl mot höststormarna. För 300 kr ett fynd 😊
Det är massivt trä. Syns när man går igenom den att det är rätt snabbsnickrat och tex botten på lådor går isär mm. Gör inget i detta sammanhang, drar i några skruv på viktiga ställen o de flesta lådor ska ju bort. Bra material tänker vi. Ska nog skydda dem väl mot höststormarna. För 300 kr ett fynd 😊
Produkter som diskuteras: "Linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Aha. Där lärde jag mig ngt nytt. Funkar det med linolja på teak som är rätt fett i sig själv? Eller det kanske reglerar sig så att de delar som börjar torka litet suger upp mest?Z z_bumbi skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 47 979 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 47 979 inlägg
Den här teakoljan och åtminstone en del andra är en blandning med linolja och kinesisk tungolja: https://www.hjertmans.se/produkter/batvard-farg/travard/teakolja/international-teak-oil-500mlS Fru Kan Själv skrev:
Sioo för teakdäck för båtar är bra alternativ på obehandlad teak. Inte billigt men ett kaninbur är ju begränsat. Verkar inte vara giftigt. Krävs tre strykningar med två olika medel år 1 och en strykning år två. Sedan är det bra i flera år. Jag har en variant på min altan sedan några år.S Fru Kan Själv skrev:Har fått tag på en teakskänk m litet skavanker billigt och den ska göras om till kaninhus. Det är en c:a 20 år gammal möbel och sannolikt litet enklare trävariant men rejäl möbel.
Olja?
Själv har jag utemöbler sedan drygt 10 år av teakliknade trä. Behandlar varje år med Owatrol D1 och D2 eller motsvarande billigare från Biltema.Dörts gången många strykningepar, se burken Owatrol. Mina möbler står inomhus på vintern och måste ändå behandlas en gång varje år men då ser de fina ut, som nya solstolar på Titanics soldäck. Kanske lite lyxigt för kaniner.
Tack för tips! Planen är nu att låta den vara obehandlad först men fylla i sprickor med ngt jox som var bra för det (glömt vad det heter) fr bygghandeln. Det gör oss ingenting alls om träet får väderbitet utseende, bara det håller. Men det lär ju hålla mkt bättre än det trä som köpta kaninburar brukar vara gjort i, mer anpassat för väder på kontinenten. Tänker sätta hjul på så det går att flytta den. Bor vid kusten med höststormar så det här blir rejälare (kaniner kan bo ute även i minusgrader utan isolering men behöver en dragfri del av buren). Sparar alla kloka tips, kan ju hålla utkik efter ngn m fin båt och ev köpa in mig på en slatt vb.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden