Altan & Uteplats
HobbyByggaren372: [citat] Grymt! Det låter faktiskt som en bra idé! Tack för svaret :)
mnohk: Hej, Nybliven husägare i Skåne. Vi har en altan som jag vill använda som orangerie/växthus. Det är kanalplast i tak, en yttervägg är av glas, och tre väggar av tegel. Väldigt varmt när solen ligger på, och väldigt kallt vintertid. Källare under altanen så allt måste vara i stora krukor. Vad är viktigt att tänka på gällande fukt och ventilation? Hur får man citrus och vindruvor
Jocce81: Tidigarege ägare har låtit bygga trall och fällt ner ett spabad. De har dock inte riktigt tänkt på servicemöjligheten (eller typ byggnorm?) när de gjort detta. Fick i våras lägga ganska mycket tid på att få upp trallen så man kommer åt (och har gjort "luckor" man lägger på istället för enskilda brädor över just detta). Däremot är ju ramverket under allt annat än bra som ni
jonaserik: [citat] Svar nej, bara bada dom. I centrum av bunten så är trallen med säkerhet plaksvåt och så länge som bunten är oöppnad så är vätan kvar. Som en bonus med våt trall är att vid läggning så kan man böja den lite, så att det går att få det rakt och med rätt mellanrum. Tänk bara på att trallen kommer att krympa och med för stort mellanrum i vått skick så blir det stora
frasselina: Har planer att bygga en liknande trädgårdsportal som på bilden (lånad från pinterest) utmed södersidan på huset. Infästning i väggen med förstärkt vinkeljärn eller stolpesko med franska skruv. 2.4 meter från husväggen löper en 3 stenar hög stödmur mot en liten slänt med ganska lite fall. Stödmuren är byggd med Benders Villa Mur
HemmaByggareTudor: [citat] Det blev denna produkt efter överläggning med frugan :) https://www.amazon.se/dp/B0C15FL71R/ref=pe_24982401_506182521_TE_item Jag kommer ha reglar med cc-avstånd 60 cm ungefär som löper ut från husväggen mot borta långsida. Tänkte börja att fästa duken i mittenregeln och täcka med en staketribba (28x45 mm). Sen arbetar jag mig ut mot kortsidorna regel för regel. Sist blir det
fresve: Hej! Santex har tydigen ett cellplastisolerat tak till uterum, vad finns det för andra alternativ? Jag har idag ett gammal kanalplasttaksom skall väck, vill inte ha något ljus från taket, och tycker det borde finnas smidiga lösningar med större prefab-tak att köpa. Alternativet är ett vanligt låglutande tak med papp.
eplgh: [citat] Om du sätter stödstenar direkt på jorden är det lätt att fixa avvägning, bara skrapa bort eller fylla på med lite material. Man kan behöva lyfta på varje sten ett par gånger innan den ligger rätt. För avvägning lägger du först en temporär regel längs med husväggen, på rätt nivå. Sen en likadan längs med ytterkant på altanan, också i rätt nivå. Sen använder du en
Tompafix: [citat] Själv lägger jag mellan 45-50 bara för att få den extra stum 😀
Michaela.s: Vi har en befintlig altan som vi tänkt att bygga ut genom att ta bort häcken med tujor. Detta för att möjliggöra mer plats för en lounge del (eventuellt med en pergola) samt en ordentlig matplats. Jag önskar smarta idéer och råd kring hur vi kan uppdatera trappan från huset. Höjden upp till dörren är 90 cm och idag är den en form av pyramidtrappa. Observera också att det finns ett
fribygg: [citat] Det snabbaste och bästa är ju att lossa och skruva om trallen med önskat mellanrum, du kan ju givetvis skapa gliporna på ett långsammare,sämre och farligare sätt om du föredrar det.
Boan: Ta så tung du kan här: https://www.bramobler.se/parasollfotter?page=1&sort=final_price%3Adesc
yonna: [citat] Drömmen om kivi, druvor etc kan bli besvärligt med plasttak då växterna lätt bränns i den värsta hettan.
Jonatan79: [citat] Varför inte marksten när det är så pass nära marken?
fribygg: Har du frågat de lokala småsågarna vad de vill ha för att leverera ek till din pergola?
rampante: Riktigt snyggt - hur ser det ut nu 10 år senare?
HEM2121: [citat] Lägg på 24% ättika med några droppar diskmedel och lite vatten, låt det ligga på 20-30 minuter, skrubba, du behöver inte ta i, gör det solen skiner. Är det mycket smutsigt gör om samma procedur igen. Skölj med vatten. Klart! Tvätta med såpa någon gång under året skadar inte heller. Olja aldrig altan, det fastnar skit i oljan och oljan oxiderar. Denna rengöring är det
rampante: Jag var lite före både min egen och branschens tid verkar det som. Sen två år tillbaka så har jag det som jag ville ha det redan 2014... vilket jag svarade på mitt under bygget i tråden: https://www.byggahus.se/forum/threads/tjaelldenpool-4x8.494704/page-3#post-5392036
sepani: Funderar på att bygga en pergola med tak av kanalplast. Lutningen som behövs för avrinning döljer jag med en ”sarg” (översta bilden). Dock, hur kan jag ”avsluta” mot kanterna? Framförallt mot den kant dit avrinning lutar? Vill undvika stupränna men samtidigt skydda träet. Kanske fotplåt? Men jag vill ju trots allt leda bort vattnet o inte få ett ”vattenfall där plasten
Raufus: Du har kanske redan löst ditt problem men jag skriver här ifall andra är på jakt. Jag köpte ett kitt med diamantslipplattor från Amazon härom dagen. Det är en serie från #50 till #6000 i grit så det går att slippa ända upp till högblank och polerad yta om man vill det. Plattorna går att sätta på en excenterslip och man får med en fästplatta som går att skruva på vinkelslip
Agip: Nu när det har gått ett tag... hur gick det för dig? Vilket tillvägagångssätt blev det? Står planket fortfarande och är stadigt?
fribygg: Om det känns lättare kan du ju borra ett par dubb i berget hälla i en slatt betong och sen sätta i en färdig gjuten plint som du fäster stolpen i
Pappabjorn: [citat] Tack för infon! Hjälte mig verkligen när jag ska göra det i vår nu :-)
Stefan1972: vänta tills i vår och låt allt torka ordentligt och slipa och snygga till och måla om. Det som oftast föder mögel ibland är div oljor . Om man har det trärent och bara oljar alltså. Målar man allt så får man ju tänka på färgval dock. Blir det för tätt så ruttnar det ju istället.........
[SKPG]Zamora: [citat] Jag slipade min altan för ett antal år sedan, gör man det bara ordentligt är det ingen fara. Hyr en golvslipmaskin, börja med att slipa diagonalt åt båda hållen för att jämna till, sedan finare och finare papper i längdriktningen Avsluta med att såpa. OBS!!! Skruva ner samtliga trallskruv ordentligt först!!!!!
q51020: Efter ha gjutit, svurit, slipat, svurit osv så är skivan klar för impregnering Skivan är helt jämn men ytan är lite, lite vilket inte gör ngt rent utseendemässigt eller funktionsmässigt för mig. Skall fungera som avställning . Men, vad skall jag behandla med, klinkerolja har jag hemma, vad kan man mer använda som är lättillgängligt inte måste specialbeställas på nätet ?!
Totte lille: Tog några år men nu är kaminen inkopplad och vi kan använda uterummet året runt
Kardan79: [citat] En långsida utgörs av husfasaden. I övrigt utgörs kanske 30-40% av glas. Jag tycker att det är sjukt svårt att uppskatta. Jag inser nu att det kanske var felaktigt att kalla det för en inglasad veranda (inte så mycket glas), men vet inte vad jag annars ska kalla det. Edit - är nog mer glas än 30-40%. Se bild.