Jag ska bygga en altan på ca 65kvm.
Däcket kommer ligga på marken mot betongplattor, och tyvärr kan jag inte lägga tjockare än 45x95 reglar på plattorna.

CC 60 mellan reglarna förstår jag att det behöver vara, men hur lång spännvidd kan jag ha mellan betongplattorna på samma regel utan att det börjar svikta?

Jag brukar sällan räkna på sånt när jag bygger altaner eller liknande utan jag kör på känsla :)
Lägg ut en regel på 2st betongplattor och testa dig fram hur långt avstånd du kan ha utan att det sviktar om du ställer dig på regeln.

H hennning skrev:
Jag ska bygga en altan på ca 65kvm.
Däcket kommer ligga på marken mot betongplattor, och tyvärr kan jag inte lägga tjockare än 45x95 reglar på plattorna.

CC 60 mellan reglarna förstår jag att det behöver vara, men hur lång spännvidd kan jag ha mellan betongplattorna på samma regel utan att det börjar svikta?
Använd den här:
https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/altan-utan-takkonstruktion/

maah maah skrev:
Jag brukar sällan räkna på sånt när jag bygger altaner eller liknande utan jag kör på känsla :)
Lägg ut en regel på 2st betongplattor och testa dig fram hur långt avstånd du kan ha utan att det sviktar om du ställer dig på regeln.
Håller med.
Känna sig fram är bäst.

Tack för svaren, jag har inga reglar nu och ska gräva hålen så kan inte testa.
Men det kommer bli cc 60 även över spännvidden så blir det stabilt och bra.

H hennning skrev:
Tack för svaren, jag har inga reglar nu och ska gräva hålen så kan inte testa.
Men det kommer bli cc 60 även över spännvidden så blir det stabilt och bra.
Ska bygga altan med samma lösning nu. Hur tätt la du betongplattorna till slut? Blev det bra?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.