Har precis köpt hus och ska köpa ett bord och tillhörande 6 stolar.
Har tittat lite på detta set från Rusta: https://www.rusta.com/se/sv/Bord-Engelholm-6-stolar-Furuvik-sv-se.aspx

Någon som har erfarenhet av dessa stolar och bord?

Något annat alternativ för max ca 10 000 kr.

Hur bör man tänka när möblerna kommer stå ute (inte under tak) - köpa i plast/konstträ eller trä?
 
Unikt namn
Trämöbler dör om de står ute utan tak.

Du vill ha plast/alu möbler.
 
  • Gilla
  • Ledsen
  • Haha
Jörgen Petersson1 och 4 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Trämöbler dör om de står ute utan tak.

Du vill ha plast/alu möbler.
Tack för input!

Även fast man är noga och försöker täcka med skydd då det inte används?
 
Visst dör trämöbler men det kan ta många år beroende på träslag och underhåll. Stolarnas stålram kanske dör lika snabbt/långsamt av rost.
Man får vad man betalar för och jag tror att Engelhom-möblarna kommer att vara slut efter 5-6 år.
 
  • Gilla
Wayney
  • Laddar…
Plastmöbler dör också till slut när de blir spröda av solljuset.

Om man tar hand om sina trämöbler och oljar in dem när det är dags samt täcker över dem så kan de hålla läääänge. Har tio år gamla grythyttanstolar där träet fortfarande är i nyskick undantaget lite repor och hack.

Man får dock räkna med ett nytt överdrag kanske vartannat år eftersom de blir spröda och blåser sönder.
 
  • Gilla
Per29 och 1 till
  • Laddar…
RoTe
Det finns bra plast och det finns dålig plast, vet jag av erfarenhet. Fråga mig dock inte om hur man vet vad som är vad.
 
C
S Staffan-N skrev:
Har tio år gamla grythyttanstolar där träet fortfarande är i nyskick undantaget lite repor och hack.
Sen får man i rimlighetens namn också inse att träets kvalitet och slag har en avgörande betydelse för hur möblerna står pall för väder och vind. Grythyttan är trots allt i en helt annat klass än Rusta.
 
  • Gilla
Staffan-N
  • Laddar…
wildeside
Underhåller man trät och att dom inte står på gräs/jord så håller dom, om det är kvalitets möbler. Mina är +10 år gamla och står oskyddat hela somrarna och på vintern under tak.
 
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
Vid föräldrahemmet har vi en soffa, ett bord och lite bönkar som är över 45 år gamla. De flesta åren har de stått under tak över vintern och det är delar bytta* men de funkar fortfarande. Soffan och bordet är gjorda av en gammal trapp så riktigt bra virke från början. Soffan fick ett nytt ben för minst 20 år sedan då vi nödlagade den med en gren från bigaråträt.
Lanserats något så när regelbundet de första 30 åren.

Själv och med liten budget bygger jag av tryckt virke. Då kan det stå ute året runt och det är lätt att byta ut/bygga nytt.
Köpta möbler, även i mellanprissegmentet, har jag bara upplevt som skräp, speciellt målade möbler då de inte använder en färg som släpper ut fukten när den väl kommer in.

*bygger man med dyrare material eller mågot mer avancerat så planera för att kunna byta ut delar.
 
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Själv och med liten budget bygger jag av tryckt virke.
Möbler av tryckt virke? Låter tveksamt.
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
C
krillek krillek skrev:
Exakt. Ett riktigt bra köp kan vara begagnade möbler från grythyttan. Kommer ut då och då på auktionssajterna.
Jo. Tyvärr är det väl alltför många som inser deras värde för att det skall gå att göra några fynd.

Med det sagt är väl inte heller dyra designmöbler nödvändigtvis prisvärda ur ett kvalitetsperspektiv (nytt eller begagnat). Har t.ex. några gamla Bergshamra-stolar (Carl Malmsten), och de är rätt mediokra i både träval och konstruktionens tålighet. Har samtidigt en del no-name möbler från 40-talet som står sig utmärkt trots att de är väldigt styvmoderligt behandlade och står ute hela sommaren.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Köpte på Domus Interiör i Luleå på -70talet ganska billigt hopfällbara tryckimpregnerade bord + två soffor. Oljade in dem 2 gg/säsong och vinterförvarade dem i förråd. Flyttade tio år senare till Skåne. Vårdade dem ömt. 40 år senare började de bli lite rickliga och slitna - men fortfarande snygga. Köpte nytt (skräp) på IKEA för 5 år sedan som väl håller max 5 år till. Den gamla soffgruppen skänktes via Blocket till nya ägare - som blev själaglada.

Den kvalitet jag på -70talet köpte skulle väl idag kostat en halv förmögenhet.
 
yonna yonna skrev:
Köpte på Domus Interiör i Luleå på -70talet ganska billigt hopfällbara tryckimpregnerade bord + två soffor. Oljade in dem 2 gg/säsong och vinterförvarade dem i förråd. Flyttade tio år senare till Skåne. Vårdade dem ömt. 40 år senare började de bli lite rickliga och slitna - men fortfarande snygga. Köpte nytt (skräp) på IKEA för 5 år sedan som väl håller max 5 år till. Den gamla soffgruppen skänktes via Blocket till nya ägare - som blev själaglada.

Den kvalitet jag på -70talet köpte skulle väl idag kostat en halv förmögenhet.
Och på den tiden impregnerade man friskt med kreosot.
 
  • Haha
yonna
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.