4 736 läst ·
13 svar
5k läst
13 svar
Utemöbler från Rusta?
Har precis köpt hus och ska köpa ett bord och tillhörande 6 stolar.
Har tittat lite på detta set från Rusta: https://www.rusta.com/se/sv/Bord-Engelholm-6-stolar-Furuvik-sv-se.aspx
Någon som har erfarenhet av dessa stolar och bord?
Något annat alternativ för max ca 10 000 kr.
Hur bör man tänka när möblerna kommer stå ute (inte under tak) - köpa i plast/konstträ eller trä?
Har tittat lite på detta set från Rusta: https://www.rusta.com/se/sv/Bord-Engelholm-6-stolar-Furuvik-sv-se.aspx
Någon som har erfarenhet av dessa stolar och bord?
Något annat alternativ för max ca 10 000 kr.
Hur bör man tänka när möblerna kommer stå ute (inte under tak) - köpa i plast/konstträ eller trä?
Medlem
· Blekinge
· 12 222 inlägg
Visst dör trämöbler men det kan ta många år beroende på träslag och underhåll. Stolarnas stålram kanske dör lika snabbt/långsamt av rost.
Man får vad man betalar för och jag tror att Engelhom-möblarna kommer att vara slut efter 5-6 år.
Man får vad man betalar för och jag tror att Engelhom-möblarna kommer att vara slut efter 5-6 år.
Plastmöbler dör också till slut när de blir spröda av solljuset.
Om man tar hand om sina trämöbler och oljar in dem när det är dags samt täcker över dem så kan de hålla läääänge. Har tio år gamla grythyttanstolar där träet fortfarande är i nyskick undantaget lite repor och hack.
Man får dock räkna med ett nytt överdrag kanske vartannat år eftersom de blir spröda och blåser sönder.
Om man tar hand om sina trämöbler och oljar in dem när det är dags samt täcker över dem så kan de hålla läääänge. Har tio år gamla grythyttanstolar där träet fortfarande är i nyskick undantaget lite repor och hack.
Man får dock räkna med ett nytt överdrag kanske vartannat år eftersom de blir spröda och blåser sönder.
Sen får man i rimlighetens namn också inse att träets kvalitet och slag har en avgörande betydelse för hur möblerna står pall för väder och vind. Grythyttan är trots allt i en helt annat klass än Rusta.S Staffan-N skrev:
Vid föräldrahemmet har vi en soffa, ett bord och lite bönkar som är över 45 år gamla. De flesta åren har de stått under tak över vintern och det är delar bytta* men de funkar fortfarande. Soffan och bordet är gjorda av en gammal trapp så riktigt bra virke från början. Soffan fick ett nytt ben för minst 20 år sedan då vi nödlagade den med en gren från bigaråträt.
Lanserats något så när regelbundet de första 30 åren.
Själv och med liten budget bygger jag av tryckt virke. Då kan det stå ute året runt och det är lätt att byta ut/bygga nytt.
Köpta möbler, även i mellanprissegmentet, har jag bara upplevt som skräp, speciellt målade möbler då de inte använder en färg som släpper ut fukten när den väl kommer in.
*bygger man med dyrare material eller mågot mer avancerat så planera för att kunna byta ut delar.
Lanserats något så när regelbundet de första 30 åren.
Själv och med liten budget bygger jag av tryckt virke. Då kan det stå ute året runt och det är lätt att byta ut/bygga nytt.
Köpta möbler, även i mellanprissegmentet, har jag bara upplevt som skräp, speciellt målade möbler då de inte använder en färg som släpper ut fukten när den väl kommer in.
*bygger man med dyrare material eller mågot mer avancerat så planera för att kunna byta ut delar.
Exakt. Ett riktigt bra köp kan vara begagnade möbler från grythyttan. Kommer ut då och då på auktionssajterna.C cpalm skrev:
https://auctionet.com/sv/3462799-stolar-4-stycken-a2-samt-bord-grythyttan-stolar-etikettmarkta
Medlem
· Blekinge
· 12 222 inlägg
Jo. Tyvärr är det väl alltför många som inser deras värde för att det skall gå att göra några fynd.krillek skrev:
Med det sagt är väl inte heller dyra designmöbler nödvändigtvis prisvärda ur ett kvalitetsperspektiv (nytt eller begagnat). Har t.ex. några gamla Bergshamra-stolar (Carl Malmsten), och de är rätt mediokra i både träval och konstruktionens tålighet. Har samtidigt en del no-name möbler från 40-talet som står sig utmärkt trots att de är väldigt styvmoderligt behandlade och står ute hela sommaren.
Köpte på Domus Interiör i Luleå på -70talet ganska billigt hopfällbara tryckimpregnerade bord + två soffor. Oljade in dem 2 gg/säsong och vinterförvarade dem i förråd. Flyttade tio år senare till Skåne. Vårdade dem ömt. 40 år senare började de bli lite rickliga och slitna - men fortfarande snygga. Köpte nytt (skräp) på IKEA för 5 år sedan som väl håller max 5 år till. Den gamla soffgruppen skänktes via Blocket till nya ägare - som blev själaglada.
Den kvalitet jag på -70talet köpte skulle väl idag kostat en halv förmögenhet.
Den kvalitet jag på -70talet köpte skulle väl idag kostat en halv förmögenhet.
Medlem
· Blekinge
· 12 222 inlägg
Och på den tiden impregnerade man friskt med kreosot.yonna skrev:
Köpte på Domus Interiör i Luleå på -70talet ganska billigt hopfällbara tryckimpregnerade bord + två soffor. Oljade in dem 2 gg/säsong och vinterförvarade dem i förråd. Flyttade tio år senare till Skåne. Vårdade dem ömt. 40 år senare började de bli lite rickliga och slitna - men fortfarande snygga. Köpte nytt (skräp) på IKEA för 5 år sedan som väl håller max 5 år till. Den gamla soffgruppen skänktes via Blocket till nya ägare - som blev själaglada.
Den kvalitet jag på -70talet köpte skulle väl idag kostat en halv förmögenhet.
Klicka här för att svara
