Byggahus.se

Varning Jotun demidekk terrasslasyr

1. K
    Medlem Nivå 4
    Skulle vilja varna för att använda terrasslasyren från Jotun. Har vi två olika tillfällen använda mig av jotuns terrasslasyr och konstaterat att den är totalt värdelös. Första altanen höll behandlingen ca 2år sedan började lasyren tappa färg o flagna, altan nr 2 behandlades för ca 10 månader sedan och nu börjar lasyren att flagna. På båda altanerna är det otryckt virke som behandlats, och givetvis har det varit torrt innan. Har följt alla alla rekommendationerna på burken och från butiken men lik förbaskat håller det inte. Ett gått råd till alla som funderar på jotuns terrasslasyr är: VÄLJ NÅGOT ANNAT! Inget roligt att slipa och göra om allt efter mindre än ett år.

2. K
    Medlem Nivå 4

Bild på eländet

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    1491293586693.jpg

Bild på hur det ser ut när det börjar släppa.

3. S
    Anonym
    har du väntat ett år innan du målade?
    sen är ju hyvlade ytor speciella att måla.
    mera handhavande fel, än färgens fel

• Svara
  4. K
    Medlem Nivå 4

Torrt

Hur kan det vara handhavande fel? Virket är oimprignerat, det sattes upp mitt i sommaren och målades efter en vecka, kan knappast bli torrare än så. Om det varit tryckt virke så vet jag att man bör vänta ett år innan man behandlar, men så är det inte i detta fallet.

5. H
    Medlem · Nivå 8
    Vad säger butiken där du köpt färgen?

6. D
    Medlem · Nivå 8
  7. Z
    Medlem Nivå 2
    Förstår inte riktigt hur man kan få detta resultat, vi har också använt samma lasyr, dock bruten i en annan kulör.

Lasyren är tunn som vatten, läggs på med pensel eller roller och överskott skall torkas bort med trasa, dvs det som inte tränger in i träet. Lasyren skall alltså inte bilda en hinna utanpå träet. Vi har inte haft en enda flaga på de 5-6 år vi använt detta, dock har en del försvunnit på grund av nötning, på icke hårt utsatta ytor håller lasyren iallafall 3 år.

• Laddar…
  8. K
    Medlem Nivå 4
    Ansvarig för färg avd ledig idag men ska titta på det imorgon.

9. K
    Medlem Nivå 4
    Terrassfix skulle inte behövas enligt butiken, vem vet det kanske är det som är orsaken att det inte fungerar.

10. S
    Anonym
    TYCKTE DU MÅLADE TRYCKT OCKSÅ.
    hyvlat är jävligt att måla. tydligen verkar det hanthavande fel från butik

• Svara
  11. K
    Medlem Nivå 4

Nu kanske jag har hittat vad felet är, det är inte fel på terrasslasyren

Varför altan nr 1 betedde sig som den gjorde vet jag inte och dom bitarna ligger på tippen nu, MEN!

Efter att jag äntligen fått tag i en som var med och målade samt att jag och min fru gått igenom gamla fakturor och diskuterat så kanske jag har hittat en anledning till varför räcket ser ut som det gör.

När vi förra året skulle måla altanen så köpte vi två olika sorters lasyr, 1liter Jotuns terrasslasyr (teak kulör) och1liter Jotuns strukturlasyr (kastanj kulör). Första tanken var att måla överliggaren på räcket med terrasslasyren och övriga detaljer inne på altanen skulle målas med strukturlasyren.

Enligt han som var med och målade och sedan även frugan så ändrade vi oss och det tvärt om :surprised:. Har kontrollmålat en bit 45x45 och jämfört och dom stämmer överens med den burk strukturlasyr som jag har nere i källaren.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Burken.jpg

Har varit runt och tittat på de olika delarna i närbild inne på altanen och dom verkar ha rätt i detta. Precis som en del sett så är räcket på bilden lite blankt, detaljerna inne i altanen är dock mer matta.

Med andra ord så är det INTE Jotuns terrasslasyr på räcket som släpper och spricker, det är Jotuns strukturlasyr som gör detta.

Enligt både målaren och frugan så grundades ytan innan, och mycket riktigt så hittade jag en 1 liter burk med klar visir i källaren.

Frågan kvarstår dock varför då strukturlasyren spricker? något är det som blir fel, för enligt burken så ska man kunna använda strukturlasyren utomhus den ska till och med kunna sitta riktigt länge. Har används Jotuns grejer vid renoveringen av huset och aldrig haft några problem.

Redigerat 4 apr 2017 15:45
  12. B
    Medlem Nivå 1
    Hej, är ni nöjda med lasyr på altanen? Jag är i valet att lasera 108kvm altan och har lite funderingar kring lasyr. Blir det mycket utnötning vid t.ex bord och stolar som dras ut och in? Har ni omlaserat osv? Tacksam för lite input.
    Med vänlig hälsning, Andreas

13. M
    Medlem Nivå 2
    Min mamma laserade sin altan när den var ca ett år gammal (tryckt virke). Det började flagna redan efter något år och blev bara värre och värre. Den del som ligger under tak har dock hållit sig snygg. I år tröttnade jag på att se eländet och slipade bort all lasyr och oljade istället. Jag minns inte märket på lasyren, troligen Flügger eller Alcro. Det var terrasslasyr. Det finns helt klart en risk för att min gamla mor la på ett för tjockt lager.

Roligt för dem som har lyckats bra med lasyr, men jag skulle aldrig våga rekommendera detta.