Byggahus.se
Hej!

Ska bygga en altan, ca. 5,4x5,4m men har 2 frågor:

1. Lade in avstånd mellan bärlinor på svenskt trä men resultatet känns lite klent? Har jag gjort rätt? Ökar jag avstånden bara några cm föreslår den istället 45x170 (visserligen med en lägre hållfasthet, C14).

2. Vad är anledningen till dubbla mittbärlinor? Borde det inte bli stabilare med endast en bärlina istället, fast lite högre?
 
  • Skärmdump av beräkningsresultat för konstruktionsvirke i ett byggprojekt, med dimensioner och deformationer.
  • Illustration av en altankonstruktion med dubbla mittbärlinor och specifikationer för mått.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan ta en titt på sida 16-17, 22-23 i Lathunden. En kraftigare dimension på bärlinan innebär en ganska liten ökning av den fria längden, en C14 45x170 fria längd är 3 cm längre än en C24 45x120. Vad gäller styvheten i konstruktionen så kommer det förstås svaja med för klent virke, det kan vara tryggt att göra det överstarkt. Men ska man vara riktigt säker och få ett riktigt styvt bygge så är grövre dimensioner bara en av många bidragande faktorer..
 
  • Gilla
Höga Berget
  • Laddar…
H Huzzbutt skrev:
Du kan ta en titt på sida 16-17, 22-23 i Lathunden. En kraftigare dimension på bärlinan innebär en ganska liten ökning av den fria längden, en C14 45x170 fria längd är 3 cm längre än en C24 45x120. Vad gäller styvheten i konstruktionen så kommer det förstås svaja med för klent virke, det kan vara tryggt att göra det överstarkt. Men ska man vara riktigt säker och få ett riktigt styvt bygge så är grövre dimensioner bara en av många bidragande faktorer..
Tack! Men förstår inte riktigt tabellen. Om jag kollar tabellen på s.17 och väljer fri längd på 4,2m (2,1m mellan varje bärlina) och väljer 45x170 C24 så får plintavståndet vara max 1m? Låter väldigt tätt?
 
Glöm inte att ta hänsyn till 1m snö på vintern. Du vill inte ha sättningar
 
K Knight skrev:
Glöm inte att ta hänsyn till 1m snö på vintern. Du vill inte ha sättningar
Har berg under så plintarna kommer gjutas direkt mot berg. Vissa av stolpskorna kommer jag i princip få borra ner i berget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.