Halloj!

Är det någon som sitter på en dimensioneringstabell som kan ge kommentarer ang. bifogad altankonstrukion? Det jag är mest tveksam till är om det blir svaj. Borde jag trycka in en vertikalgående balk (och plintar) till eller duger konstruktionen som den är?

Förklaring till bilden:
* röda pilar - i grunden ingjuten gängstång att fästa bärlina i
* ljusgrå vertikalgående balkar: 45 x 195 mm
* mörkgrå horisontalgående bärlinor (vilar på de vertikala balkarna): 45 x 145 mm
* cirklar markerade med 'g': plintar
* trallvirke: 28 x 120 mm

Ta måtten med en nypa salt, precionen ligger snarar på cm-nivå!  ;)

Tacksam för synpunkter!
 
  • altan_004.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut att bli hur bra som helst!
 
Enligt min spännviddstabell skulle Du med Dina dimensioner ha en maximal spännvidd på golvbjälkarna på 2,30 vilket innebär att Du underdimensionerar 50mm ;-)

Om man skall följa ovanstående tabell för Dina dimensioner så rekommenderas maximalt avstånd mellan plintarna till 2,05.

Personligen hade jag både lagt till en bärlina samt en plint / bärlina. Alternativt gått upp en virkesdimension.

Men spännviddstabellen talar ju tyvärr inte om huruvida konstruktionen kommer svaja, däremot om den kommer hålla....

Eftersom Du ändå, förmodligen, tänker Dig ett räcke längs större delen av den högra delen av fasaden skulle Du kunna dra nytta av en bärlina längst ut för att fästa stolparna i?

Tilläggas skall att jag har endast teoretiska erfarenheter av altantillverkning ;-)
 
Tack för synpunkterna!

En plintrad till skulle ju lösa "problemet" med det avfasade hörnet som känns lite löshängande i ritningen ovan.

Mvh

//Staffan
 
Don Tom skrev:
Enligt min spännviddstabell skulle Du med Dina dimensioner ha en maximal spännvidd på golvbjälkarna på 2,30 vilket innebär att Du underdimensionerar 50mm ;-)

Om man skall följa ovanstående tabell för Dina dimensioner så rekommenderas maximalt avstånd mellan plintarna till 2,05.

Personligen hade jag både lagt till en bärlina samt en plint / bärlina. Alternativt gått upp en virkesdimension.

Men spännviddstabellen talar ju tyvärr inte om huruvida konstruktionen kommer svaja, däremot om den kommer hålla....

Eftersom Du ändå, förmodligen, tänker Dig ett räcke längs större delen av den högra delen av fasaden skulle Du kunna dra nytta av en bärlina längst ut för att fästa stolparna i?

Tilläggas skall att jag har endast teoretiska erfarenheter av altantillverkning ;-)  
Skulle du kunna delge forumet tabellen, tack! Det vore en välgärning!
 
Utan att veta vilken spännvidstabell Don Tom använder, så är det nog troligt att den tar hänsyn till både brott- och bruksgränsstadiet, dvs både risken för kollaps och rimlig nedböjning/svaj. Alternativet till överslagsberäkning med tabeller är dimensionering enligt BKR, titta gärna på www.traguiden.se, där finns bra exempel på hur man gör.

/Lars
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.