Hej

Vi står just i färd att börja bygga veranda mot husväggen med tak över hela, och funderar över tryckimpregnering. Jag vill helst inte använda tryckt virke men har gett mig när det gäller bärlinor och golvreglar, det som är ligger under golvet. Men golvbrädorna, behöver de verkligen vara tryckimpregnerade? Det är ju under tak och i värsta fall är det ju rätt enkelt att byta en golvbräda om den skulle ruttna. Men hur är det med övrigt virke, stolpar och allt annat som ska målas, inte använder man väl tryckimpregnerat virke till detta eller? Målarfärgen borde väl skydda träet tillräckligt?

8-)
 
Om detta tvistar de lärde... Vi har som du byggt stommen i tryckimpregnerat men kommer att ha sibirisk lärk som golv (och då kommer inte hela vår veranda att vara under tak). Det finns som sagt lite olika bud ang. den sibiriska lärkens mostståndskraft mot röta och mögel men jag anser det vara värt ett visst underhåll att slippa den fula och potentialt skadliga tryckimpregneringen! Räcket och staket och stolpar hade vi nog tänkt att göra i trckt virke som ska målas nästa år men ditt inlägg gav mig en funderar kanske måste vi inte det?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.