Tänkte bygga en veranda som kommer att sträcka sig längs hela framsidan på huset 0,d.v.s 10 meter.
Halva kommer att gå 3 meter ut från husväggen och resten ca 2.30 från husväggen.
Med räcke kommer det att bli ca 165-175 från marken.

Behöver jag då bygglov? Eller behöver jag bara bygglov om jag ska ha ett tak som är större än 10 m2 på detta?

Någon som vet?
 
Om du inte går närmare tomtgräns än 4,5 meter så behöver du inte bygglov för ditt bygge.

Ditt skärmtak får vara max 12 kvadrat utan bygglov och planket/räcke max 1,8 m.

Jag har för mig att det finns någon regel om hur högt över mark själva trädäcket får vara, men det minns jag inte. Vet inte om någon i praktiken bryr sig om det.

 
Tack så mycket för det svaret. Det var så jag oxå tolkat informationen om bygglov som kommunen hade!
 
fremag skrev:
Jag har för mig att det finns någon regel om hur högt över mark själva trädäcket får vara, men det minns jag inte. Vet inte om någon i praktiken bryr sig om det.
Höjden på trädäcket har jag för mig inte får vara högre än 50 cm över mark för att slippa bygglov.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.