S
sawsaw: Virke har en tendens att expandera lite när det är fuktigt. Ska du inte måla något så går det nog bra.
1 svar · 7,3k läst
chris47
chris47: Jag har provat Kirai från Interwood. Det är riktigt snyggt. Jag har byggt en balkong samt en hammock i detta träslag hittills och det kommer bli mer. Standardvirket är rundat med en radie av ca 4mm, om du tycker det räcker till din handledare. Det är för övrigt väldigt enkelt att överhandsfräsa den rundning man vill ha. /CC
4 svar · 5,3k läst
V
vildmarren: Hej! Skulle vilja ha lite åsikter om infästning av handledare i stolpar, och tips om bästa/snyggaste fogen... Så här ser altanen ut utan räcke. [bild] Mellan stolparna kommer jag att ha vajrar som räcke, och på ca 900mm höjd lägger jag en handledare i Kirai. Funderar då på hur det blir snyggast och stabilast med infästningen av handledaren i stolparna. Vinkelbeslag, träklossar,
0 svar · 6,2k läst
F
foken: Stackare... ibland måste man ha turen med sig. Lita aldrig på en meteorolog... :-X
2 svar · 12,3k läst
J
JockeGbg: Här finns en del att välja på. http://www.garden-lights.nl/s/index.php
3 svar · 6,7k läst
M
Mirma: Tack LinusE, det var ung vad jag hade uppskattat - då är jag inte ute och cyklar då... ;-)
11 svar · 32,5k läst
I
Irene_DA: Kolla in den här siten t.ex. http://www.larslaj.com/lekplatser-lekredskap/index.php?action=safety_surface Lycka till!
4 svar · 4,9k läst
Linus_E
Linus_E: färdigt med allt. underarbete, staket, skruv, vinklar mm mm så kosta allt 3500.- de är på ca 11kvm total golvyta [bild]
5 svar · 7,7k läst
·
R
RobeK: Jag var i bygghandeln igår och snackade lite med gubbarna där vilket ändrade planerna ganska ordenligt. Visade sig att plastkilarna jag sett ut inte rekomenderas för konstant tryck :-/ Så efter lite diskussion så blir det nog såhär istället. En bit takpapp ovanpå pelaren för att undvika fuktvandring (vilken är minimal ändå eftersom pelarna kommer stå skyddade från väder och vind)
6 svar · 6,8k läst
vojma
vojma: Det finns nåt som heter "kem-ankare" eller nåt liknande... levereras på patron liknande silicon/latex. Använde det hos en bekant. Borra hål (typ 10-12 mm) genom planak och in i lecablock, kör in pipen och pumpa några gånger, slå in en franskskruv i passande dimension, vänta några timmar - Sitter som berget! Du kommer att få lov att kapa franskskruvarna med rondell för att få lös
7 svar · 4,7k läst
J
jakim: Inte för jag är nån expert men du ska nog göra jobbet när det är + grader i luft och i mark. ;)
9 svar · 6,6k läst
fresve
fresve: Hur är det med en balkong då? Jag vill bygga ut min balkong så den blir dubbelt så bred.. Behövs bygglov? I framtiden vill jag glasa in allt nedan, då behövs givetvis bygglov, men det är många år framåt i tiden. http://fresus.se/cpg144/displayimage.php?album=22&pos=14 http://fresus.se/cpg144/displayimage.php?album=22&pos=15 Allt har precis målats klart, som synes orkade jag
27 svar · 18,9k läst
chris47
chris47: Det kanske går med rätt ´sorts lim, men tråkigt om det blir rörelse i konstruktionen så kakelfogarna spricker. /CC
3 svar · 3,6k läst
Benny_o_Lina
Benny_o_Lina: hehe.. smaksak skulle jag kalla det. Bygg som du själva vill ha det och blir nöjd med. annars bygger du kanske nått som du igentligen inte ville ha från början.
3 svar · 2,7k läst
P
pixel: Det finns en bakre bärlina som kan fästas direkt i huset och en främre. På dessa vilar själva golvet. Se bild i länken. http://www.beijerbygg.se/templates/BB_ByggradListItem.aspx?id=25929
0 svar · 10,9k läst
S
SirKim: hej! vi behöver lite förslag och ideer kring en entrétrappa till groventrén..kanske ritning och foto. vi vill kunna gå åt alla håll, ca 3 steg hög. kåken är en röd 1,5 plans villa med gronventrén mitt på en gavel.. MVH Kim & Heli
3 svar · 5,4k läst
M
MyXOMOp: Ska dubblera raderna med plugg till våren. Jag skulle rekommendera Q-trall med tanke på att det blev riktigt snyggt, och gjort av en riktig amatör :) Kostnad runt 8000 kr (enbart golvet).
6 svar · 16,1k läst
·
Sweli
Sweli: Tack så mycket! Även om vi har en del kvar till nästa sommar, är vi jätte nöjda med resultatet. :D //Sweli
26 svar · 18,2k läst
·
chris47
chris47: Artikeln förutsatte nog att man hade väldigt bra underlag. Om du har poröst odränerat underlag måste du absolut vibrera grus och plattor. /CC
2 svar · 2,9k läst
chris47
chris47: Det beror på vad du har för lutning. Råsponten är inte så tung per kvadrat. Om du har flackt tak, kan du ju luta det lite mer med nya reglar, som avlastas mot de underliggande. Vad ska du ha för takbeklädnad? Jag rekommenderar plåt med takpanneprofil. Det är lätt att lägga och dessutom är det helt tätt och håller länge. Kolla minsta lutning som gäller för detta isåfall. /CC
1 svar · 4,5k läst
chris47
chris47: Det finns speciell färg för sten och betong utomhus. Kolla i färgaffären. Det är Akrylatfärg om jag inte minns fel. /CC
3 svar · 12,3k läst
chris47
chris47: Har sett som på Silvan och Hornback, iallafall i Göteborg. /CC
3 svar · 2,7k läst
chris47
chris47: Jag har sett stora lerkrukor som ser ut som jättepäron på Bauhaus, ca 1,3m hög och 70 cm bred. man eldar i ett hål på sidan. Trevligt men bökigt. Jag föreslår infravärme och värmeljus istället. Gasol går bort helt och hållet. /CC
1 svar · 4,1k läst
chris47
chris47: Jag tror det blir svårt att få det tätt och du riskerar att få rejält dyrare uppvärmningskostnader för huset. Jag har ungefär samma konstruktion på mitt hus att altanen går in i huset som du beskriver, men jag tänker göra en halt annan konstruktion än den du funderar på. Syftet är ju att få tillgång till utrymmmet på höst/vår såsom ett uterum, men man ska inte värma upp
1 svar · 2,2k läst
V
vec: Nja jag tror det enklaste för mig blir en träaltan, men tack för alla förslag. Om jag har typ 45x160 eller 45x170 virke i reglarna och cc 600, hur långa kan de vara utan att det blir svajjigt? De längsta jag har kommer bli ca 2900 - 3000 mm Är detta ok eller måste jag stödja upp dem?
7 svar · 2,9k läst
·
Hemmakatten
Hemmakatten: Vi var också inne på Ttrebitt Terasslasyr ett tag. Har nu bestämt att inte göra något alls, (framförallt inte olja) utan trallen från gråna naturligt. Men som jag förstod det så är denna lasyr speciellt framtagen för tryckimpregnerat virke och det är därför man skall lasera trallen omgående. När det gäller behandling med andra produkter så skall man vänta ett år.
1 svar · 11,3k läst
N
NilssonC: Skall man vara ännu petigare gäller det också att personerna i fråga inte bottnar i tunnan utan simmar omkring. Annars borde nog tunna + vatten + personer bli tyngre än bara en tunna + vatten. Men det känns som om allt detta ligger inom felmarginalen när det är ett trädäck som skall dimensioneras…
12 svar · 32,4k läst
lastkaj
lastkaj: En gyllene regel är att aldrig ha mer än 2 meter mellan någon av plintarna, åt något håll.
2 svar · 17,8k läst
G
gaia: Om du inte hittar något passande så kan du börja tänka på ett lusthus som står helt för sej själv i trädgården :). gaia
1 svar · 6,8k läst
M
Modig: Kanske kan du först bygga ett trätak, täcka detta med tjärpapp och sedan lägga trätrall uppepå så att du inte går/sliter på tjärpappen?
2 svar · 1,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.