Altan & Uteplats
Alko: Vi behöver inte bygglov i Uppsala iallafall. Bygger själv en altan på 20 m2, ligger i sluttning med höjden 1-1,6 meter. Har inte tagit några särskilda hänsyn pga detta, kör 95*95 mm-stolpar på plint etc. Amatör som man är tror jag att överdriver skruvdimensioner etc, men det äör ju bara plus med tanke på höjden... /Alko
NUB: Skulle vara jätteintressant att se din balkong/terass och ritningen. Vi har själva ett funkishus och är just inne på att återskapa funkisstilen ;)
jonnyochlinda: Spika ska man inte göra för spiken kryper upp igen . Barfota aj aj aj en spik skalle i foten ;)
Pella: Farstukvisten är på plats, men hua så svårt att bestämma trappens utseende. Har snabbt försökt att rita för att förklara bättre, men... Själva farstukvisten är 3.50 lång och öppningen är centrerad till dörren, men det innebär alltså att vi har cirka 50 cm staket på höger sida och betydligt mer yta på vänster sida. Någon som har lite känsla för stil och form, hur gör vi
Saigon: Ska bygga altan som ska gå "runt ett hörn". Har ngn några tips för hur jag enklast lägger reglarna "i svängen"? Tacksam för tips, bilder - svar!
Lillblomma: Har dom såna??!?! Fast jag vill ju inte ha två grindar med en sol i mitten på varje... Får åka tdit och kolla! TACK! Tänk om dom ser ut som jag vill! Det vore ju alldeles, alldeles underbart! Kan erkänna att jag efter att ha kollat byggbeskrivningar inte alls var särskillt sugen på att börja snickra...
vojma: Hej Behöver hjälp med konstruktion av ett brotak. Trodde i min enfald att det inte skulle vara något problem med att konstruera ett sånt själv men ack vad jag bedrog mig... Vad jag vill ha är ett sadeltak som utgår från punkt "0" och har nocken i 45 graders vinkel ut från väggen. I fronten vill frugan ha ett fönster i den gavelspets som bildas där. När jag byggde bron för en tid
Reefen: Dom ska finnas på www.ugley.se också. Priset verkar inte vara 8000 kr där iaf. Mvh R :D
axeg: Jag skruvade 45m2 trall för tre veckor sedan. Jag var lika orolig för alla stickor som blev kring skruvhålen. Men nu är alla stickor borta, de slits väl bort med tiden. En erfarenhet som jag gjorde var dock att den trall som jag skruvade medans den var riktigt våt blev bättre när den torkat. Än den trall som var torr när jag skruvade den. Trät slöt sig över skruvarna så man kan inte
Hemmakatten: Muren måste väl ganska självklart komma före plattsättningen! Du måste ju få marken i samma höjd innan du lägger markstenen.Trappan borde komma därnäst och sist markstenen.
Frodo: Isoleringen måste väl väl inte ligga under plintarna?
jiha: hallå.. Varför inte sänka ner altanen till marknivå och lägga stenarna på samma höjd? Gjorde en altan/trall nyligen med stenar runt om i marknivå. Bifogar en bild före och efter. [bild] [bild] // jiha
chris47: Kiraitrall ska egentligen inte vara grå. Den ska vara rödbrun som den är när man köper den. Behandla med kaustik soda varje vår så håller den sig så tills vintern kommer. Om du inte tvättar den kommer den bli matt och mellangrå inte silvergrå. /CC
chris47: Går inte att rostskydda spik som sitter i trä. Både fukt och syre angriper lätt spiken inne i trät. Spika med galvat bredvid och låt rostspiken sitta kvar. /CC
smiler: Låter som de kommer bli ett dyrt golv iaf hehe...
Mangemann: Hej ! Vi hade tänkt att förära vårt hus , byggt i gammal stil , med en glasveranda på c:a 3x5m. När vi byggde huset använde vi betonghålsten och murade en torpargrund . Nu känns det som plint vore det rätta sättet att bygga , både för att få ett luftigt intryck och den faktiska fukten som annars blir i en grund undviks . Räcker det att ställa plinten direkt på frostfritt djup
smiler: [citat] Va spelar de för roll va de e för läge på en inglasad?? Är de varmt å skönt sitter man ju i solen... är de trisst väder sitter man där de är skydd för vädret.... så var den inglasade är spelar ju ingen roll för mej iaf. Men visst kan de va fint me en skymt av solen vår å höst. Bygg den där den estetiskt blir bäst :) Norr = kvällssol 8-) Dagens I-lands problem
BlombergM: Tackar! Det känns som att bärlineavståndet 4m blir lite väl, så jag har bestämt mig för att börja rensa upp så att jag kan lägga en bärlina på 2 meter också. Mvh Magnus
ninnisky: Min mor har fått sin balkong utbyggd med nytt räcke. Enligt min mening är det för stort mellanrum mellan räckets avslutande horisontella "spjälor". Det är 17 resp 18 cm. Någon som vet vad som gäller enligt dagens standard, bl a med tanke på barnsäkerheten???
lokforarn: Det ordnar sig med det, men nu till en annan fråga= Kanalplast eller enkelplast tak? Funderar på 10 mm kanalplast, eller behöver jag 16 mm? Enkelplast taket e ju inte uv beständig så det skippar jag, eller finns det enkelplast som är det? fördelar/nackdelar??? Altanen ska ju inte vara ett uterum, utan endast förlänga sommaren lite! MVH Lokf
Trivia: Jag ska lägga plasttak på uteplatsen som är 4 x 4,40m Det verkar bli 4st takbjälkar, vilken dimension behövs och vilken taklutning? Lutningen blir i 4meters riktningen. Mvh T
gds4me: 34x145 är ju bra, får du bra storlek på trappstegen också.
H: Jag har nu bestämt mig för att sätta dit snöras-skydd. Frågan är om det räcker. "behörig elektriker": I min monteringsanvisning står det att man ska ha kottlingar på max cc 1,5 meter. Stod det i din också? Har du haft utan kottlingar när det legat mkt snö på? Mvh
Mica: Hej, Jag har 2,5 meter mellan mitt vänstra plank och poolen, går det att sätta en balksko i plankstolpen (genom panelen) istället för att sätta en egen plint brevid planket för en bärrregel? :-? Bärregeln (45x195) skulle då vara: fäst i planket, kompletterad med en plint i mitten och slutligen vara fäst i poolreglarna, dvs en avlastning var 1.40 m. Det känns som avståndet är så
Sartsa: Jag har sett i någon tidning alternativt typ "Äntligen hemma-program" konstruktionsritningar för en altanräcke som lutar utåt. Det viktigaste detalj i räcket var att det var samtidigt en "inbyggd" sittbänk, inåt naturligtvis. Kommer någon av er kanske ihåg var detta var någonstans?! Alternativt har ett förslag eller idé om räcke som funkar på samma sätt. Gubben vägrar göra
M@ZE: Smiler .. jag håller med dig, men det måste ju finnas nån marknad för detta där man kan kika på olika varianter och få ideér eller rent utav köpa färdiga som passar.