Hej!
Funderar på att glasa in vår uteplats för att framför allt förlänga kvällarna och säsongen lite (räknar inte med att alla somrar hädanefter kommer att vara så varma som årets, då man ju kunde sitta ute hela natten utan att frysa...)
Drömiglasningen skulle vara "osynlig", dvs utan tex panel i nederkant utan glas hela vägen, och dessutom skulle vi vilja ha det öppingsbart i så stor utsträckning som möjligt.
Finns det någon fabrikant som gör sådana hela glasdörrar i exempelvis skjutpartier som duschväggar, så att man om man vill ha öppet bara har säg 50 cm i varje ände, och öppet emellan?
/Elin
Funderar på att glasa in vår uteplats för att framför allt förlänga kvällarna och säsongen lite (räknar inte med att alla somrar hädanefter kommer att vara så varma som årets, då man ju kunde sitta ute hela natten utan att frysa...)
Drömiglasningen skulle vara "osynlig", dvs utan tex panel i nederkant utan glas hela vägen, och dessutom skulle vi vilja ha det öppingsbart i så stor utsträckning som möjligt.
Finns det någon fabrikant som gör sådana hela glasdörrar i exempelvis skjutpartier som duschväggar, så att man om man vill ha öppet bara har säg 50 cm i varje ände, och öppet emellan?
/Elin
Det finns nog varianter med vikdörrar. Vanliga skjutdörrsbeslag för glas finns hos www.theofils.se som klara 60 resp 100kg/dörr
Vilket fint hus! Jag tycker verkligen ni ska vara försiktiga med ingrepp i den här 50-talspärlan.
Vardagsrummets fönsterparti borde vara frilagt för maximalt solinsläpp. Dagens utetak beskuggar rummet innanför onödigt hårt. Bygger ni in hela härligheten är risken att ni förstärker känslan av instängdhet.
Direkt utanför altandörren bör taket inte sträcka sig längre ut än till skorstenen. Utforma det gärna som en pergolagång, med eller utan klätterrosor. I anslutning till husets högra hörn (från fotografen sett) uppför ni ett litet lusthus i stil som matchar hus och pergola.
Kosta på er ett par timmar hos en duktig arkitekt. Det är ert hus verkligen värt!
Vardagsrummets fönsterparti borde vara frilagt för maximalt solinsläpp. Dagens utetak beskuggar rummet innanför onödigt hårt. Bygger ni in hela härligheten är risken att ni förstärker känslan av instängdhet.
Direkt utanför altandörren bör taket inte sträcka sig längre ut än till skorstenen. Utforma det gärna som en pergolagång, med eller utan klätterrosor. I anslutning till husets högra hörn (från fotografen sett) uppför ni ett litet lusthus i stil som matchar hus och pergola.
Kosta på er ett par timmar hos en duktig arkitekt. Det är ert hus verkligen värt!
Vad roligt med så positiva omdömen om vårt hus! 
Och ändå tycker jag inte att bilderna gör det rättvisa, det är finare i verkligheten, och nej, vi har inte kvar halvdöda träd på altanen, bilderna är mäklarens från när vi köpte...
Uteplatsen vetter åt väster, och som det har varit hittills är vi faktiskt rätt glada över taket, det blir verkligen ljust och varmt så det räcker i vardagsrummet!! Tur att vi har så fina randiga persienner från byggåret 1960!
Rummet där altandörren är öppen är sovrum, så där behöver det inte heller vara ljusare än det är. Rummet längst till höger är sambons arbetsrum (datanisse), och han envisas med att ha persiennerna nere även mitt i mörkaste natten, så honom stör inte skuggan av taket...
Grannen har byggt in sin altan så att det numera är ett i princip vinterbonat rum, och det är precis så vi INTE vill ha det. Ger ett väldigt klossigt och klumpigt intryck som verkligen inte tar tillvara arkitekturen.
Till höger om huset ligger garaget, så det passar lite dåligt med lusthus där, annars hade den tanken varit god...
Vår tanke är att (eventuellt) glasa in på något flexibelt vis som man kan öppna upp, lägga fin marktegel på altanen
, och eventuellt låta teglet fortsätta ut i en sväng framför vardagsrumsfönstret för att få en uteplats utan tak (som vi sen kan glasa in och göra ytterligare en altan till altanen som i ett senare skede kan glasas in...)
Men det kräver som sagt att det inte blir för klumpigt, då får det hellre vara öppet.
/Elin
Och ändå tycker jag inte att bilderna gör det rättvisa, det är finare i verkligheten, och nej, vi har inte kvar halvdöda träd på altanen, bilderna är mäklarens från när vi köpte...
Uteplatsen vetter åt väster, och som det har varit hittills är vi faktiskt rätt glada över taket, det blir verkligen ljust och varmt så det räcker i vardagsrummet!! Tur att vi har så fina randiga persienner från byggåret 1960!
Rummet där altandörren är öppen är sovrum, så där behöver det inte heller vara ljusare än det är. Rummet längst till höger är sambons arbetsrum (datanisse), och han envisas med att ha persiennerna nere även mitt i mörkaste natten, så honom stör inte skuggan av taket...
Grannen har byggt in sin altan så att det numera är ett i princip vinterbonat rum, och det är precis så vi INTE vill ha det. Ger ett väldigt klossigt och klumpigt intryck som verkligen inte tar tillvara arkitekturen.
Till höger om huset ligger garaget, så det passar lite dåligt med lusthus där, annars hade den tanken varit god...
Vår tanke är att (eventuellt) glasa in på något flexibelt vis som man kan öppna upp, lägga fin marktegel på altanen
Men det kräver som sagt att det inte blir för klumpigt, då får det hellre vara öppet.
/Elin
Jag ville inte heller ha något som skymmer sikten utåt med en tvärslå mitt på glaset, vid förfrågan gick det bra att beställa hela glaspartier. Frågar du efter det så finns det säkert hos de flesta, jag beställde mina skjutdörrar från Santex. Håller med om att det går åt lite tänk och finess för att få uteplatsen att harmonisera med huset.
Klicka här för att svara

