Altan & Uteplats
chris47: Det beror på vad du har för lutning. Råsponten är inte så tung per kvadrat. Om du har flackt tak, kan du ju luta det lite mer med nya reglar, som avlastas mot de underliggande. Vad ska du ha för takbeklädnad? Jag rekommenderar plåt med takpanneprofil. Det är lätt att lägga och dessutom är det helt tätt och håller länge. Kolla minsta lutning som gäller för detta isåfall. /CC
chris47: Det finns speciell färg för sten och betong utomhus. Kolla i färgaffären. Det är Akrylatfärg om jag inte minns fel. /CC
chris47: Har sett som på Silvan och Hornback, iallafall i Göteborg. /CC
chris47: Jag har sett stora lerkrukor som ser ut som jättepäron på Bauhaus, ca 1,3m hög och 70 cm bred. man eldar i ett hål på sidan. Trevligt men bökigt. Jag föreslår infravärme och värmeljus istället. Gasol går bort helt och hållet. /CC
chris47: Jag tror det blir svårt att få det tätt och du riskerar att få rejält dyrare uppvärmningskostnader för huset. Jag har ungefär samma konstruktion på mitt hus att altanen går in i huset som du beskriver, men jag tänker göra en halt annan konstruktion än den du funderar på. Syftet är ju att få tillgång till utrymmmet på höst/vår såsom ett uterum, men man ska inte värma upp
vec: Nja jag tror det enklaste för mig blir en träaltan, men tack för alla förslag. Om jag har typ 45x160 eller 45x170 virke i reglarna och cc 600, hur långa kan de vara utan att det blir svajjigt? De längsta jag har kommer bli ca 2900 - 3000 mm Är detta ok eller måste jag stödja upp dem?
Hemmakatten: Vi var också inne på Ttrebitt Terasslasyr ett tag. Har nu bestämt att inte göra något alls, (framförallt inte olja) utan trallen från gråna naturligt. Men som jag förstod det så är denna lasyr speciellt framtagen för tryckimpregnerat virke och det är därför man skall lasera trallen omgående. När det gäller behandling med andra produkter så skall man vänta ett år.
NilssonC: Skall man vara ännu petigare gäller det också att personerna i fråga inte bottnar i tunnan utan simmar omkring. Annars borde nog tunna + vatten + personer bli tyngre än bara en tunna + vatten. Men det känns som om allt detta ligger inom felmarginalen när det är ett trädäck som skall dimensioneras
lastkaj: En gyllene regel är att aldrig ha mer än 2 meter mellan någon av plintarna, åt något håll.
gaia: Om du inte hittar något passande så kan du börja tänka på ett lusthus som står helt för sej själv i trädgården :). gaia
Modig: Kanske kan du först bygga ett trätak, täcka detta med tjärpapp och sedan lägga trätrall uppepå så att du inte går/sliter på tjärpappen?
Peetz: Kolla med Wibo färg i Göteborg, de använder sig av linoljebaserad olja med kinesisk trälja i. Den går att köpa med valfritt pigment + att den har en torrhalt på min.52% vilket torde vara bland det bästa på marknanden.
ByggPutte: Borrar Du för tätt tror jag att Du får en motsatt effekt i leca. Den klyver sig själv efter borr hålen. Mvh Putte
martintimell: Kan ingen lägga upp lite inspirations bilder!! och tips
NUB: TACK det var precis den här tråden som jag letade efter men som jag inte hittade! NUB
ByggPutte: Har det blivit problem med vatten avrinning? Det ska alltid vara fall ut från huset. Har dom inte besiktigat jobbet dom gjort? Mvh Putte
pero: [citat] Det funkar med rundad överliggare eftersom den har en plan yta oxå - kanske inte framgick. Blir dessutom väldigt bekvämt att hålla i och luta sig mot.
pars: Ja det är estetiskt bara med 70 stolpen, jag ska ge mig på en sektion för test för att se hur det blir.
A_byggingenjor: Förstår inte "direkt på trallgolvet med avväxling under trallen" Om Du nu har köpt limträstolpar ( vilket verkar vara över dim. för ett altantak ) kan detta bara bero på den estetiska faktorn. Och då är det väldigt fult att skråspika en sådan stolpe.
hgranstedt: Mått kan du hitta på bifogad länk. I och med att de varierar i storlek så får du väl köra på ett medelvärde. Min erfarenhet vad gäller allt byggande är att inte vara dumsnål dvs köpa hem lite för lite och sedan behöva komplettera, dels får man köra en vända till och dels finns risken att man inte får ur samma "batch" så att det skiljer lite på nyans eller format.
lastkaj: Om du har ett stabilt underlag så är det bara att "lägga" trädäcket ovanpå. Dock kan det vara bra att fästa det i huset så att det inte "vandrar" över tid.
lastkaj: Om de gamla armeringsjärnen som sticker upp sitter fast i den kvarvarande betongklumpen så är det bara gjuta på över detta. Annars kan det vara bra att borra o gjuta fast nya armeringsjärn. Fast igentligen tror jag inte att det är så himla noga. Lasterna kommer ju mestadels uppifrån, inte från sidorna. När jag gjöt plintar för min friggebod så var det berg cirka 60 com ned. Jag
andersgust: Lyckades tillslut få till hålen med borr, en helt värdelös borrkrona med exakt rätt diameter som jag hyrde på Bauhaus (tyvärr hade de nog aldrig slipat den), huggmejsel och diamantsliptrissa. Bra blev det inte men spotarna kommer täcka de något ojämna kanterna. P-J, jag ska försöka ta ett par bilder när vädret blir bättre, väntar dock fortfarande på elektrikern så spotarna är
andersmc: 7 meter och 3 plintar. Då får du 3,5 meter fritt. Jag tycker att det känns som det är på gränsen. Jag hade tagit 4 plintar. Sen behöver ju inte plintarna sitta längst ut i ändarna. Ni måste kanske inte ha just plint på alla stödpunkterna. Det kan räcka med att lägga betongsten på marken. Skarva över ett stöd. Överlappa med ½-1 meter och spika eller skruva igenom från båda
A_byggingenjor: En bra sak Du ska tänka på är att använda syrabeständigspik eller skruv då Du gör konstruktioner med tryckimpregnerat trä. Detta för att själva tryckimpregneringsmedlet angriper själva spiken eller skruven. Då börja även de varmförzinkade spiken eller skruvarna att rosta efter några år.
se38005: Jag kanske är ute o cyklar nu, men med erfarenhet av min altan på landet, så skulle jag inte skarva på något av sätten som beskrivs ovan. Altanen på landet, som då är byggd mitten av 70-talet, med spikat trallvirke, är skarvad enligt bild 2, och i nästan alla skarvar så har virket spruckit. Detta förmodligen pga att man spikat för nära ändträt. Spikar i spruckna brädor sitter
sanoj: En ide kan ju även vara att ta två st två tum fyra och limskruvar dem.Där bärlina eller staket skall fästas flyttar man helt enkelt den ena 45*95an och passar in och fortsätter limskruva. jag tycker det verkar enklare än att jacka ur. Vad jag Läst är det även lika hållbart som en 95*95.
esox: En smaksak förstås, men personligen tycker jag trä är att föredra framför sten/betong. Mjukt och ombonat att gå på i de flesta temperaturer och - framför allt - man kan gå ut i strumplästen eller barfota utan att dra in massa grus i huset när man vill in. Hade altan av marksten vid förra huset och ångrade det djupt, utgången till altan var från vardagsrummet och den parketten var