H
Hans32: olni65, jag använde 95x95 till stolparna och dubbla paralella rader klyvda 28x95 som ribbor, mot grannen satte jag dom omlott för insynsskydd. Det blev några meter att såga med cirkelsågen.
7 svar · 51,5k läst
·
K
ktm250: [citat] Rätt tjocklek och rätt underrede så borde saken vara "biff" :)
9 svar · 6,3k läst
yonna
yonna: Visst har Hemmakatten rätt. Mitt barndomshem, funkisvilla byggt 1939 i Sthlm, hade klinkad balkong och klinkad terrass. De där 'vanliga' mörkbruna rektangulära klinkerna. Jag besökte huset för ett antal år sedan (såldes -96) och ytbeläggningen var fortfarande intakt och fin. Kommer ihåg att murare ngn gång på 80-talet bytte ut ett par enstaka skadade plattor. 70 års hållbarhet ...
8 svar · 6,1k läst
S
snickar_lasse: tjenare!olja är inget bra.använd flytande grönsåpa.tvätta först,på med såpa o borste,spola inte bort såpan.trallen går åt det vita hållet
53 svar · 52,9k läst
G
greven13: Finns bra beräkningsprog på nätet för att dim. limträ. Martinsons massivträ limträ fackverk träbroar comwood limträpanel
11 svar · 19,0k läst
T
TanjaoMarkus: Kolla LED på Clas Olsson tror det finns en med IP66 och ljusrelä / Tanja
5 svar · 8,7k läst
P
Pottan: Jag har byggt enl ritningen med infällda bärlinor i stolpen, byggde för fyra år sedan och fast stolparna är höga pga stor höjdskillnad har det har inte varit några problem, jag tycker också att det är en snygg lösning. Måtten på min altan är 4x4 m, lade också ett stöd i mitten. Norrl.
2 svar · 4,2k läst
J
jon_h: [citat] Du kan inte behandla det så att det blir i närheten lika tåligt som tryckimpregnerat. Du kan inte få en inträngning av medlet mer än ett par millimeter i bästa fall, utom i ändträ, där tränger det in lite längre.
4 svar · 3,0k läst
S
styrman1: Jag har ingen ide om hur ni ska göra men kan bara konstatera att du har en kraftig övertro på PL400...
1 svar · 3,5k läst
M
Maline: Tack för era svar nu vet jag på ett ungefär vilka summor det rör sig om! Och ja vi ska göra det själv eller rättare sagt min pappa ska göra det för han är snickare:-)
4 svar · 2,6k läst
bebben
bebben: [citat] Reglar på 4 meter bör du nog få tag på nästan överallt, åtmistone hos byggbutiker/brädgårdar.
8 svar · 1,7k läst
A
Animan: [citat] Inte om du frågar samerna, de har minst sex årstider :p
4 svar · 2,5k läst
R
Renato: Beijer är ganska duktiga och villiga att hjälpa till. Du kan få info från dom om dom är i närheten. Kolla länken oxå Beijer Byggmaterial
8 svar · 8,6k läst
·
Massa
Massa: Det första vi gjorde efter inflytt var att bygga altan. Det var helt underbart att kunna använda den när inte tomten var klar. Vi kommer att "bygga ut" altanen i år i samband med finplanering av tomten.
5 svar · 5,1k läst
wahlström
wahlström: lånar tråden lite... letar också altandörr, möjligen dubbeldörr till altan, men har svårt att bestämma mig för hur den ska se ut... vill gärna ha mycket glas, men har inte direkt "allmogestil" i huset vilket jag finner att de flesta altandörrar med mycket glas liknar... någon som har tips på snygga, altandörrar (möjligen dubbeldörr) med lite modern touch??
5 svar · 15,8k läst
matbr107
matbr107: Någon som har kvadratmeterpris på 4 x 4mm lam.glas?? Jag har fått pris allt mellan 1000 - 1500 kr / kvm!
4 svar · 10,9k läst
·
S
skruttgumman: Vi har också tänkt att bygga trädäck på vår baksida i vår/sommar, men vi ska ha en del inglasad och resten öppen. Men den kommer att gå utefter hela husets baksida.Vi kommer inte ha något räcke runt den öppna delen,det blir snyggast utan.
2 svar · 3,4k läst
thomas33
thomas33: [citat] ALTAN Fråga NCC vad de vill ha för att bygga en större altan och lägg ut ett par förfrågningar till några andra snickare, så får du något att jämföra med. Smidigast brukar vara att låta de som bygger altanen för NCC oxså får bygga den större, för då har du hantverkarna på plats och de kan planera in den större altanen på en gång.
4 svar · 2,0k läst
C
ClaJe: Tänker att räcket vart snyggt men...när man har barn så är sådana där räcken vääääldigt klätterinspirerande och woups så har man en unge överbord...ok kanske inte längsta avståndet till marken men ändock väl värt att tänka på... Nej rostfritt är sannerligen inte gratis..*phew* Sén tycker jag personligen att man ska anpassa uteplatsen och dekor/attityd till huset typ.
10 svar · 29,6k läst
·
J
jutlandica: Ja, nu har jag gjort några fågelsiluetter i vanligt, kulört papper, tippexat fast lite paljetter som ögon och använt sytråd för att hänga upp dem. Det är inga konstverk direkt, men de blev rätt snygga i fönstret, och de rör sig lite grann beroende på värmen från elementet.
3 svar · 8,6k läst
·
H
sawsaw: Mitt uterum kostar ungefär 65.000 kronor för 4,5 x 8 meter. Byggt allt själv, utan anlitad arbetskraft, med lösvirke. Isolerade väggar och golv, tre stora skjutpartier + fasta fönster och 16 mm kanalplast från skbv ovan.
3 svar · 12,3k läst
M
MC_Hammer: ja trött är man iaf.. jag menar att det är en tårbjörk naturligtvis, som savar (får jag förmoda) vilket skapar svarta prickar och allmän skitighet. Det låter ju troligt att man trycker in vatten i träet om man kör med högtryckstvätt, och även att avlutar träet när man kör med koustiksoda. Slipning har jag funderat på, som tur var tog man ju 28 mm, men det kan man ju inte göra
2 svar · 1,9k läst
E
evagreta: Hej Vi håller på och bygger en Ugglan 159 och skulle vilja se lite bilder på er andra som har byggt LB-Hus ugglor hur era altaner ser ut. Vi behöver inspiration. Ugglan 102 och 147 och föregångaren jordugglan och även pärlugglan ha likadant formade hus så även såna altaner skulle jag vilja se bilder på. Tack på förhand
0 svar · 1,5k läst
Lagavulin
Lagavulin: Kör det som http://www.dalfrid.com/ säljer så slipper du olja varje år!
3 svar · 4,3k läst
Lagavulin
Lagavulin: Kolla in http://www.dalfrid.com/ Där finns flera tips inför impregnering etc. Det blir vanligare med linoljetryckta trall. Är helt miljövänligt. Lycka till /Lagavulin
6 svar · 8,9k läst
·
Lagavulin
Lagavulin: Vänta som sagt ovan, men dubbelkolla med en fuktmätare. Bör kunna lånas av färgfirman. Lagavulin
2 svar · 2,5k läst
J
jon_h: [citat] Nej, det blir det inte någon kapillärverkan. Han skulle lägga reglar mellan den gamla och den nya trallen.
7 svar · 3,3k läst
matbr107
matbr107: Med andra ord någonting så här?? :-?
2 svar · 8,1k läst
·
matbr107
matbr107: Hur reptåligt är polykarbonatplast??
4 svar · 4,7k läst
·
S
snickar_lasse: hej!bryt golvet mellan huset o nya grunden.jag menar att golvet inte går ut i nya delen utan bryts av på något sätt.
3 svar · 1,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.