2 263 läst ·
1 svar
2k läst
1 svar
Altanbygge olika alternativa byggsätt ?
Visste inte hur jag skulle skriva ämnesrubriken men hoppas den duger.
Ska så småningom till att bygga altan runt vårat nybyggda hus (som inom kort ska börja byggas), jag har visseligen byggt en hel del tidigare men som alla vet så blir man aldrig fullärd, och har sett lite olika sätt att bygga.
För det första (om det har betydelse) så kommer altanen på baksidan att vara ca: 4 m ovan mark och genast känns det än viktigare att det blir ordentligt, och inte som vid vårt förra hus där de tidigare ägarna hade snålat på just detta och det resulterade i att jag trampade igenom och fastnade med ena benet.
Det kommer att vara sprängsten ovan berg som grund, och frågan är då, hur djupt bör man gjuta plintarna, hoppas slippa ta mig ner till berg då det kan röra sig om ganska långt ner och sprängstenarna är stora.
Sedan har jag som nämndes ovan sett olika varianter på hur man löser det med regelverket, vilket är bäst, är det någon skillnad i hållfasthet ?
Det ena är (som jag alltid gjort själv) att man reglar upp runt om och fäster reglarna innanför de yttre (hoppas någon förstår) med hjälp av balkskor efter valt cc-mått.
Det andra är att man istället för att fästa reglarna innanför med balskor lägger de ovanpå (bärlinorna ?) med valt cc-mått, med vinklar antar jag att man använder då istället.
Så slutligen efter att fått svar på ovanstående funderingar så vilka dimensioner rekomenderas, skiljer sig rekomendationerna beroende på vilket av ovanstående byggalternativ man väljer, och plintavståndet mm.
Det jag vet (av tidigare erfarenhet) är att jag ska ha minst 28mm trallvirke, hade sedan tänkt mig cc 50 på regelverket, eller är det onödigt "lyxigt", trallens yta kommer att bli ca: 4 x 20m och 4m ovan mark.
Mvh ! / J
Ska så småningom till att bygga altan runt vårat nybyggda hus (som inom kort ska börja byggas), jag har visseligen byggt en hel del tidigare men som alla vet så blir man aldrig fullärd, och har sett lite olika sätt att bygga.
För det första (om det har betydelse) så kommer altanen på baksidan att vara ca: 4 m ovan mark och genast känns det än viktigare att det blir ordentligt, och inte som vid vårt förra hus där de tidigare ägarna hade snålat på just detta och det resulterade i att jag trampade igenom och fastnade med ena benet.
Det kommer att vara sprängsten ovan berg som grund, och frågan är då, hur djupt bör man gjuta plintarna, hoppas slippa ta mig ner till berg då det kan röra sig om ganska långt ner och sprängstenarna är stora.
Sedan har jag som nämndes ovan sett olika varianter på hur man löser det med regelverket, vilket är bäst, är det någon skillnad i hållfasthet ?
Det ena är (som jag alltid gjort själv) att man reglar upp runt om och fäster reglarna innanför de yttre (hoppas någon förstår) med hjälp av balkskor efter valt cc-mått.
Det andra är att man istället för att fästa reglarna innanför med balskor lägger de ovanpå (bärlinorna ?) med valt cc-mått, med vinklar antar jag att man använder då istället.
Så slutligen efter att fått svar på ovanstående funderingar så vilka dimensioner rekomenderas, skiljer sig rekomendationerna beroende på vilket av ovanstående byggalternativ man väljer, och plintavståndet mm.
Det jag vet (av tidigare erfarenhet) är att jag ska ha minst 28mm trallvirke, hade sedan tänkt mig cc 50 på regelverket, eller är det onödigt "lyxigt", trallens yta kommer att bli ca: 4 x 20m och 4m ovan mark.
Mvh ! / J
tjenare!du ville visst ha lite råd.det finns säkert fler experter på forumet,men så här hade jag gjort.borra i sprängstenen med en hilti för stolpsko, monteras med kem ankare.montera altanen på tre st bärlinor 45*220 imp.va noga med att dom borrade hålen kommer i linje.det va ju högt, så använd 95*95 stolpar. du får jacka ur där bärlinan ska va eller spik laskar på varje sida o mellanbit.du måste kryssa mellan några stolpar annars viker sig hela skiten.yttersta bärlinan backas ca 15- 30 cm,efter tycke o smak.nu när stommen är monterad,lägges 45*145 på cc 600.jag tycker att en så lång altan blir ful om brädorna kommer efter varandra.man delar upp ytan i fyra fält med stötar tex,inga skarvar.detta blir svårt att förklara!fem stycken stegar spikas ihop o lägges ut en på varje ytterkant o dom andra i mellan, så att ett rutmönster billdas.tanken är att det blir fyra st fält men en eller två stötar i mellan.lägger man en stöt kapar man mellan bitar på ca 20cm.använd 28*120 trall,slå ut en linje med slagsnöre lägg första brädan här.ett mått som brukar va gångbart vid läggnig av denna trall är 370-375mm beroende hur torra eller våt trallen är.slå nu ett nytt streck på det angivna måttet o sätt fast brädan,sedan lägger du i dom imellan på lösen,använd kilar o ögonmått när dom andra monteras.jag lägger ut hela trallen o sågar på plats av ändarna,sedan lägger jag dit stöten.enkelt o snyggt när man kan det. du skall nog inte bry dig om det sista jag sa.detta va inte enkelt att förklara,men jag tycker du ska göra som du vill.
Klicka här för att svara