Mattias L.
Mattias L.: Exakt en sådan är det jag letade efter. Tack!
3 svar · 2,8k läst
vojma
vojma: Hyr ett avvägningsinstrument en dag på typ Cramo eller liknande. Kostar bara några hundralappar. Gör markeringar (ca 10 cm över färdigt golv) på husfasaden/tillfälliga ställningar. Dra sedan linor mellan desssa punkter så ka du mäta från dessa linor vid senare tillfällen under hela byggtiden. /V
3 svar · 3,1k läst
S
sanne78: Byggaren: hur pass många plintar tror du är ett måste ? det är ju ganska stor yta som det handlar om. tor det blir ditt alt 1. som gäller. om man gör en ram först runt hela ytan och sen reglar längsmed på ena hållet. steg ett gissar jag. sen typ binda ihop dessa på tvärgående håll runt poolen. ?
1 svar · 3,7k läst
·
F
Flinkfeldt: Har ingen ritning, jag förklarar istället.... Tänk er uppifrån en rektangel på 8x3m och i längsled lägger vi till ytterligare en rektangel på 8x5,5m nu har vi en 'L' formad altan i stora drag... Skall jag ha altangolvet i nivå med utgången så kommer trallens ovansida hamna 40cm ovan mark... Frågan är hur konstruerar jag bärlinan?, skall jag ta en onödigt grov bärlina + regel så
0 svar · 2,5k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Tänker som jojjeblom aldrig olja trallen. :) Tycker den är vacker när den är grå... Börjar man olja måste man fortsätta. ett oljat trädäck mörknar och blir med tiden nästan svart. För att undvika det måste man göra rent trallen varje år. Det finns dock en terrasslasyr, speciellt framtagen för tryckimpregnerat virke, som heter Trebitt Terrasslasyr.
2 svar · 17,4k läst
D
Don_Tom: [citat] Ja, det är korrekt. Alltså kan man säga att den självbärande längden för båda "trappbärlinorna" med dimensionen 45x195 blir 117cm.
3 svar · 5,9k läst
·
saturnus
saturnus: [citat] Tycker jag låter bra, för du skall ändå gräva/borra ett antal hål till plintarna. Om du sätter en rad plintar 300-500mm ut från grunden, så är du av med problemet med att fästa i grunden. Men håll koll på dränering och dagvattenrör jämte grunden.
6 svar · 8,9k läst
T
ToolTime: Det är en hel del frågor kring detta så jag tänkte dela med mig av en formel för att dimensionera virke till altaner och dylikt som en snickare delade med sig av. Skulle vara kul att veta om den stämmer eller inte. (avstånd mellan plintar i meter x 2) + 1 = Antalet tum virket minst behöver vara. Exempel: plintavståndet är beräknat till 2,5 m då ger det i formeln 2,5 x 2 + 1 = 6 tum
0 svar · 3,0k läst
B
bo: Danielssons gör färdiga staketsektioner.
3 svar · 2,0k läst
B
bo: Hyr en golvslip till våren.
1 svar · 1,2k läst
N
NUB: Hej Det är samma förslag som vi har fått och vi skall ha trall ovan på. Vi funderar dock i alla fall på att ha plåttak och sedan trall eftersom det känns lite säkrare.
1 svar · 2,7k läst
P
Pelle52: Vi har en 20 år gammal altan på vilken vi ska bygga en inglasad uteplats/"pensionärskuvös" från Willab. Altanen står på plintar på en slänt. Vi har tagit bort trallen och de överliggande spikreglarna. Bärlinorna (45 x 170) är i bra kondition så vi tänkte bygga vidare på dem och befintliga plintar (vilka står direkt på berget) men dock förstärka/dubbla plintreglarna (45 x 70)
0 svar · 3,2k läst
D
Don_Tom: [citat] Det är en imponerande grad av efterforskning måste jag säga. Inget slår ett praktiskt prov.......
11 svar · 85,1k läst
H
henke01: Det hade ju varit otroligt smidigt! Men det lär nog inte gå för mig. Mina reglar är nämligen av stlk 45x150 mm och eftersom taket lutar (fallet är ca 10 cm) så hyvlar jag av dessa för att motverka lutningen vilket ger en höjd på reglarna på ca 5 cm längs den övre kanten. Inte mycket att fästa i där alltså... :-/ Edit: Hade säkert kunnat bulta fast en 2x4" på varje regel så att
2 svar · 7,8k läst
E
ElinF: Jag är ute efter ett träslag som blir ganska mörkt grått med åren eftersom en ljust grå färg kommer medföra att vi blir bländade innanför altanen där vi har stora fönster från golv till tak. Hur är det med dessa träslag. Blir de ljust gråa? Finns det något annat träslag som blir grått med åren och men i en mörk-grå nyans?
32 svar · 34,3k läst
D
Don_Tom: [citat] Hade varit snyggare om det varit i Bohuslän ;-) Skall hem och testa lite olika trapputseenden......
10 svar · 39,4k läst
·
S
Saigon: Tack så mycket för svaret! Har påbörjat arbetet och valde att precis som du rekommenderar, lägga inre bärlinan på stenar längs med väggen, altlså ej fastskruvad i väggen. Gör bärlinor samt regl0ar av 145*45, känns bra och stabilt, och trallen blir sen av 28*120. Stöttar upp med lecablock. Hoppas man är lika nöjd nästa år...
4 svar · 7,1k läst
·
P
pero: [citat] Kör med Gunnebo rostfri A4 - billig och bäst i test i GP.
13 svar · 9,1k läst
·
A
Alko: Tack så jättemycket för det utförliga svaret! Då var det inte alldeles enkelt ändå, men det låter ju som en bra metod vad gäller underhåll och estetik. Vilken typ av "bläck" (?) menar du att man kan fästa överliggaren med, och var ska dessa skruvas in? Mvh/ Alko
4 svar · 24,0k läst
G
grossa: fast problemet med Hardwood är att man måste olja in det varje månad om det står ute. Har man väl fått svarta fläckar "mögel" så e det sjukt svårt att få bort det... det e bara ta en slipmaskin å slipa bort ganska tjockt lager sen olja in det som bara den.... Lycka till
7 svar · 9,5k läst
B
bo: fel du behöver inte underhålla bra trä tex, ek, teak, lärk, kärnfur( helst stående årsringar).Trä är mjukt och fint att gå eller krypa på!
1 svar · 1,1k läst
A
andersmc: Nja, det beror lite på vad man är ute efter. Ett teakbelagt båtdäck kan man låta vara som det är. Då får det med tiden en ljus yta, som kan vara väldigt snygg. Det finns tom de som gnuggar sina båtar med citron för att snabbare få fram den blekta färgen. Men vill man ha kvar mörkbrun, blank yta får man olja in träet regelbundet.
3 svar · 3,3k läst
A
A_byggingenjor: Jag skulle lägga betongplattorna längs reglarna med ett avstånd på 600-1200mm dock inte över 1200mm för då börjar böjmomentet komma in och påverka konstruktionen negativt. Under förutsättning att reglarna är 45x95. Om du nu verkligen ska använda dina redan inköpta reglar. Tänk på "Verkan och Konsekvens" Snålar man in på utförandet och material snålar man även in på
7 svar · 3,9k läst
N
needle: Nu sitter bryggan på plats efter att ha borrat hål i två stora stenar och fört ned gängstänger, en "syll" fästes i gängstängerna och placerades i våg och sedan lade vi bryggan ovanpå och fäste den med hjälp av muttrar på gängstängerna. Snyggt blev det, inte ett spår syns, fast det var en aning bökigt...
3 svar · 10,2k läst
Y
YamahaMan: Hejsan! Vi har inte byggt ännu, men så här skall det bli. Jag har gjort en ritning i Cad ifrån en inre vision om hur jag vill ha det, om det blir bra så lägger jag in en bild senare. - Lycka till -  :)
3 svar · 11,7k läst
·
D
Danne_83: Är det ingen av er som har köpt ett stort plasttak eller är man nuförtiden tvungen att skarva? :(
1 svar · 1,9k läst
P
pool: Tänkte slå tak över ett existerande trädäck. Vill dock helst inte fästa bärlinan i väggen med allt vad det innebär i form av letande efter reglar etc.  Tänkte istället resa stolpar på 95x95 i bakkant. Jag har dock två alternativ till att fästa stolparna: 1) Ta upp hål i trallen och skruva fast nedre ändan av stolparna i reglarna för trädäcket    (45x170) 2) Borra och plugga
0 svar · 3,7k läst
P
pero: Är inte ett järn-/smidesräcke med överliggare och stående pinnar i tunt gods typiskt funkis? Har för mig att jag sett sådana som balkongräcken etc på en massa funkishus... -men jag kan ha fel...
3 svar · 2,2k läst
V
verandamannen: Jag har byggt ett nytt trädäck ovanpå gammal befintlig altan och har två frågor 1, Hur fäster jag ett korrigerat plåttak+hängränna underifrån bäst? måtten är 3x4 meter och jag vill sätta skivor under plåten och det är då viktigt att det blir tätt och ordentligt gjort. Finns det ngn som har gjort detta eller har en ritning? 2, Den gamla befintliga altanen är 3x6m och behövs
0 svar · 4,8k läst
A
Alko: Vi behöver inte bygglov i Uppsala iallafall. Bygger själv en altan på 20 m2, ligger i sluttning med höjden 1-1,6 meter. Har inte tagit några särskilda hänsyn pga detta, kör 95*95 mm-stolpar på plint etc. Amatör som man är tror jag att överdriver skruvdimensioner etc, men det äör ju bara plus med tanke på höjden... /Alko
2 svar · 2,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.