4 868 läst ·
5 svar
5k läst
5 svar
Lägga trädäck
Vi ska bygga ett trädäck, ca. 40 m2, direkt på marken.
Undrar lite hur man gör underarbetet?
I dags läget är tomten grovplanerad, ingen matjord o gräsmatta ännu, undrar därför om man kan lägga dräneringsgrus direkt på jorden, eller måste man ändå gräva ur först?
När väl matjorden kommer på så borde det ju bli i samma nivå som trädäcket.
Undrar lite hur man gör underarbetet?
I dags läget är tomten grovplanerad, ingen matjord o gräsmatta ännu, undrar därför om man kan lägga dräneringsgrus direkt på jorden, eller måste man ändå gräva ur först?
När väl matjorden kommer på så borde det ju bli i samma nivå som trädäcket.
Det beror lite på vilket sätt er tomt är grovplanerad. Består det av stora stenbumlingar eller lera eller jord? Om det består av ett material som håller vatten så bör du gräva bort lite o fylla på med dränerade material. Om inte så är det bara att börja jobba.
Hemma hos mig består marken av grusig morän. Mycket bra då hela tomten är självdränerande, men ett rent h-vete när du ska gräva i marken.
Hemma hos mig består marken av grusig morän. Mycket bra då hela tomten är självdränerande, men ett rent h-vete när du ska gräva i marken.
Jag menar att viss mark håller vatten o viss mark dränerar vatten. Din mark verkar hålla vatten.
Det bästa är ju om du gräver ut och gjuter plintar för din altan. Gräv varje plint till frostfritt djup, cirka 1 meter. Det blir alltid stabilast så.
Det andra alternativet är att du lägger ett gruslager som du sedan bygger direkt på, det alternativet föredrar inte jag. Emellertid har jag sett att Martin Timell har gjort så ett par gånger
Det bästa är ju om du gräver ut och gjuter plintar för din altan. Gräv varje plint till frostfritt djup, cirka 1 meter. Det blir alltid stabilast så.
Det andra alternativet är att du lägger ett gruslager som du sedan bygger direkt på, det alternativet föredrar inte jag. Emellertid har jag sett att Martin Timell har gjort så ett par gånger
Jag satte plintar i singel och grus, sedan 2 tum 7or i kors och sedan 120, 28 till plank. Dimmentionerat för elefanter, och garanterat slipper du irriterande svaj.
Tänk dig för med plintarna. Jag brukar ta i rejält. Så jag var inne på att ta 70cm plintar. Men tack gode gud för att jag tog 50 cm. Annars hade jag inte varit färdig än!! Markarbete är de tyngsta arbetet!! Hårt och stenigt kan det vara.
Kämpa På!!! Mvh Pege
Tänk dig för med plintarna. Jag brukar ta i rejält. Så jag var inne på att ta 70cm plintar. Men tack gode gud för att jag tog 50 cm. Annars hade jag inte varit färdig än!! Markarbete är de tyngsta arbetet!! Hårt och stenigt kan det vara.
Kämpa På!!! Mvh Pege
Du kan lägga direkt på marken men måste lägga någon form av betongplatta under med jämna mellanrum för att få upp virket en liten bit från backen. Lite jobbigare men en stabilare och snyggare lösning är att du bygger ett fackverk med 2*6" som du sskruvar med fransk träskruv eller vagnsbult i plint. Sen lägger du 28*120 ovanpå, mycket stabilt o snyggt. För att slippa gräva så hyr en jordborr över en helg för plintarna. Passa bara så att du inte borrar i el/tele/avlopp o liknande...
Klicka här för att svara