1 934 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
hängbjörk och annat jäkelskap
Tjena
Jag bankade upp en ny altan i somras till vårat nya hus(har dock räcket kvar)
och av estetiska själ valde jag lärktrall, vilket blev riktigt snyggt (och skönt), men nu till problemet, det är så att vi har en hängbjörk på tomten som fullständigt har svärtat ned både altanen och dom nya teak utemöblerna(KUL!!) jag har kört med högtryckstvätt, jag har rotborstat med (hoppas ni inte jobbar miljö o hälsovårdsnämnden) koustiksoda, högtryckstvätten var ju fullständigt onödig (inte världens effektfullaste men väl 120 Bar) dock med koustiksodan så ser jag en klar förbättring, men det tar såååån tid och är såååå jobbigt (har typ gjort 1/5 del på två timmar!!!... finns det någon med ett världspatent på problemet?
Och även hur jag slipper (förrutom att hugga ned björkf*n) eller åtminstonde minimerar problemet till sommaren??
Tacksam på förhand
Jag bankade upp en ny altan i somras till vårat nya hus(har dock räcket kvar)
och av estetiska själ valde jag lärktrall, vilket blev riktigt snyggt (och skönt), men nu till problemet, det är så att vi har en hängbjörk på tomten som fullständigt har svärtat ned både altanen och dom nya teak utemöblerna(KUL!!) jag har kört med högtryckstvätt, jag har rotborstat med (hoppas ni inte jobbar miljö o hälsovårdsnämnden) koustiksoda, högtryckstvätten var ju fullständigt onödig (inte världens effektfullaste men väl 120 Bar) dock med koustiksodan så ser jag en klar förbättring, men det tar såååån tid och är såååå jobbigt (har typ gjort 1/5 del på två timmar!!!... finns det någon med ett världspatent på problemet?
Och även hur jag slipper (förrutom att hugga ned björkf*n) eller åtminstonde minimerar problemet till sommaren??
Tacksam på förhand
Produkter som diskuteras: "rotborstat"
Handskurborste
För att skura golv
99 kr inkl moms
Läs mer
Färgar björken av sej? Vad är det som lämnar svarta fläckar, löv eller fröna? Har aldrig hört om det innan.MC_Hammer skrev:
Man avlutar träytan med kaustiksoda och ytan blir ljusare men det är inte så lyckat därför att träytan blir avfetad/porösare och tar upp smutsen lättare i framtiden, tycker jag. Högtrycksprutan trycker in vatten i trä mer än vanlig regn gör och det är inte så lyckat heller om trä inte får chans att torka ordentligt direkt efter så våldsam behandling. Det är bara mina funderingar ...
Klorin brukar vara mycket effektiv mot fläckar, eller slipning?
gaia
ja trött är man iaf.. jag menar att det är en tårbjörk naturligtvis, som savar (får jag förmoda) vilket skapar svarta prickar och allmän skitighet. Det låter ju troligt att man trycker in vatten i träet om man kör med högtryckstvätt, och även att avlutar träet när man kör med koustiksoda.
Slipning har jag funderat på, som tur var tog man ju 28 mm, men det kan man ju inte göra varje vår, då räcker det inte länge..
hmmm klorin, den var ny, nog värt ett försök.
tackar så mycket, om det är någon mer som har ett annat smart svar så får denne gärna klämma ur sig det..
Slipning har jag funderat på, som tur var tog man ju 28 mm, men det kan man ju inte göra varje vår, då räcker det inte länge..
hmmm klorin, den var ny, nog värt ett försök.
tackar så mycket, om det är någon mer som har ett annat smart svar så får denne gärna klämma ur sig det..
Klicka här för att svara