Hej!

Behöver förslag på hur jag ska montera fast en trapp på mitt nya nästan klara trädäck. På gavlarna är det inga problem då jag kan fästa 45x195 med vinklar ut med cc60.

På långsidan dock så är det 180cm mellan plintarna och 45x195 balkarna och vet inte riktigt hur jag ska fästa reglar för att få cc60 till trappen.

Har börjat fundera på att sätta staket längs långsidan istället men skulle helst av allt vilja ha en trapp ner runt hela däcket.

Mvh,
Michael
 
  • g0081.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
På långsidan sätter du väl bara fast 45x195 under golvreglarna med början på den näst sista golvregeln och låter den sticka ut längre än de befintliga reglarna?

Jag är mycket mer intresserad av hur du tänker få det stabilt på "gavlarna". Jag är i samma funderingar som du näligen.
 
På "gavlarna" tänkte jag såga ut 45x195, c:a 40cm långa bitar och fästa i de befintliga 45x195 med hjälp av vinklar, dessa kommer även vila på marken (eller rättare sakt cementplattor som jag tänkte lägga runt hela som sticker ut c:a 10cm från trappen så att de blir lättare att klippa). Blir bara ett trappsteg ner då däcket är c:a 40cm högt.

Har försökt rita lite på bilden nedan hur jag tänkt mig.

Om jag sätter 45x195 på reglarna så kommer trappsteget för högt upp och de har heller ingen möjlighet att vila på något, hade kanske iofs hållt ändå utan att de behöver vila på något.
 
  • g0081a.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför gör du inte helt enkelt en fristående lång "låda" som trappsteg? Som vilar helt på marken. Att ha den både vilande på marken och fast med vinklar i altanen kommer att leda till brytningar när marken rör på sig mer än altanen.
 
Då är jag med på vad du menar. Men kan du inte sätta en 45x195 på ändträna av bärlinorna som ett lock? Då blir ju långsidan och gavlarna lika i utförandet. Och så kör du samma princip på långsidan. Vilar det mot marken så blir det ju riktigt stabilt.
 
Sten kanske? Gåramursten runt om?
 
it-snubben skrev:
Varför gör du inte helt enkelt en fristående lång "låda" som trappsteg? Som vilar helt på marken. Att ha den både vilande på marken och fast med vinklar i altanen kommer att leda till brytningar när marken rör på sig mer än altanen.
"Problemet" med en fristående låda är att marken inte är jämn, man vill ju gärna att trappan ska vara i våg med däcket och inte marken. Annars är det en smidig lösning.
 
MrH skrev:
Då är jag med på vad du menar. Men kan du inte sätta en 45x195 på ändträna av bärlinorna som ett lock? Då blir ju långsidan och gavlarna lika i utförandet. Och så kör du samma princip på långsidan. Vilar det mot marken så blir det ju riktigt stabilt.
Tyvärr sticker inte trallen ut tillräckligt för att sätta en 45x195. Man kanske skulle tänkt innan man byggde :)
 
fresve skrev:
Sten kanske? Gåramursten runt om?
Det är ett alternativ, Känns som det blir lite dyrt kanske? Ska räkna på det.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.