I
imported_Soren: Hej igen, Jag förstod det som att utsidan var enda möjligheten för dig, men du kan alltså sätta stolparna på insidan och såga ur för dem i trallvirket... Då hade jag nog gjort det, blir mycket snyggare, men mer jobb. Din 1:a idé om att sätta stolp direkt i reglarna för trädecket skulle nog också kunna gå. Jag har själv byggt så här, fäste 70*70 stolp i 45*150:or, satte
6 svar · 8,1k läst
·
S
saraochmagnus: nu är vår skiss dock uppe i 5,5djup och 10lång... efter att ha besökt vänner med en altan på 4x11m... :)
12 svar · 46,0k läst
·
rsjowa
rsjowa: hehe, 2.5 timmar utan svar, otålig? ;) Avstånd beror lite på vilken dimension på läkten du väljer. Sen känner jag inte till hur ditt tak är. För mitt kanalplasttak på 32 mms tjocklek (i snözon 2.5 och bredd 1235mm på skivorna) så har jag helt sonika hoppat över läkt. Skivorna klarar det ändå när dom är självbärande mellan takreglar. Googlade reda på en guide från Coop, där
2 svar · 21,9k läst
M
MrH: Japp! Jag är sugen på att se det färdiga resultatet.
7 svar · 6,9k läst
MathiasS
MathiasS: Hmm.... man ska inte krångla till detta. Man har i alla tider skarvat trall som på bilden på en 45mm regel. Det är oftast bara att skruva och känner man sig osäker kan man förborra med en liten skruv. Skruva snett, inte rakt ner. Grabber har skruv för sprickfritt montage men det behövs inte. Förskjut skarvarna en bjälke. Låt kortaste trallbrädan räcka över TRE reglar för att
8 svar · 18,8k läst
·
Ruggis
Ruggis: Kanske kan du få ideer här http://www.skbv.se/templates/produkter-3.cfm?level1=K-UT&level2=PG-UT401&level3=AG-UT4013
1 svar · 14,0k läst
R
Rypos: Golvreglarna...
5 svar · 4,5k läst
rsjowa
rsjowa: denna funkar: http://www.byggmax.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/Byggmax-se-Site/sv_SE/-/SEK/ViewProductDetail-Start;pgid=CX5ISGKSnn1SR0EsBt86nJ260000cy7Uosrl?ProductUUID=IGQKAaAz7HMAAAERqYEc2Ftp&CatalogCategoryID=w1QKAaAzMxIAAAERGGsatFtR&JumpTo=OfferList
3 svar · 3,3k läst
rsjowa
rsjowa: Kvällsol är ju bra. och har man flera "ute-alternativ" spelar placering möjligen en mindre roll... men iofs, ofta kanske man köper dyra fina utemöbler som man helst har i uterummet (pga regn och solskydd) och då är det ju synd om man inte kan nyttja dessa fina dagar utan att möblera om lite. :) Guns, antar att ni inte är i uterummet varma dagar?
4 svar · 3,3k läst
J
Jimmy_Andersson: Har just byggt en del av min uteplats, det har blivigt 30m2 nu och kommer att bli lika mycket till till våren. Jag har använt mig av 50 cm plintar på avståndet 2m. Jag grävde ca 60 cm och fyllde på med 10 cm singel. HAde läst det skulle räcka med börjar oroa mig lite nu, saken är att vi har väldigt lerig mark och vatten blir gärna stående härovar, kommer detta vatten ner under
0 svar · 3,2k läst
O
OlaE: Tack för svar. Det lutar åt Skånska Byggvaror ca: 9000:- eller Willabgarden ca:10000:- för den storlek och tjocklek (16 mm) jag vill ha på taket. /Ola
10 svar · 30,2k läst
·
B
Brunello: Jag skruvade med 55*4,2. Jag fick rätt längder så det blev utan skarvar!
2 svar · 9,8k läst
rsjowa
rsjowa: Jag la det vanliga tryckade granen 120*28 åt olika håll för att bryta av lite. Totalt är altanen på dryga 85 kvm. Känns så tråkigt att köra samma över hela. :) Normalt är väl annars att bräderna följer parallellt med huset (tror jag dom flesta gör). Men det är ju smaksak. Om man ska göra en rektangulär yta så kan man ju välja att lägga dom rakt ut från huset och på så
8 svar · 21,2k läst
·
T
TurboSmurf: Hej, Vi har tittat på flera leverantörer för glaspartier till vårt "vinterbonad" uterum (SKBV, Santex, Halle, Novorroom, Shuco), men tyckte Willabs WT 75 var intressant. När sedan årets katalog från Willab kom, så fanns en modell som Willab skulle leverera i sommar (WG 85). Modellen skulle ersätta WT 75 på sikt enligt Willab. Naturligtvis ville vi vänta på denna och se. I juli ringde
0 svar · 4,9k läst
M
Mankan: Hej Spelar nog ingen roll varft du hittar färdig spaljé, svindyr kommer den att vara överallt. Även om du säger att du inte är intresserad av att bygga själv är det det bästa råd jag kan ge dig om du tycker det är dyrt med färdig. Det är varken dyrt eller svårt med egen, bara lite tråkigt att sätta upp alla ribbor, men det går ;o)
1 svar · 3,7k läst
K
kire: Hur funkar Sioo på obehandlat sibiriskt lärkträ? Någon som vet!?
4 svar · 11,1k läst
·
K
kire: Lyfter tråden då jag också är intresserad av att ev använda Sioo till ett nytt trädäck i sibirisk lärkträ - primärt lockas jag av löftena om "underhållsfrihet" ;)
2 svar · 8,4k läst
L
lena_l: Vi ska bygga inglasat uterum och försöker komma överrens om vilket golv vi ska ha. Att det ska vara trägolv vet vi, men vad väljer man? Tryckipregnerat lär ju inte behövas. Furu, lärk eller något helt annat? Försäljaren på vår byggmarknad påstod att det bara handlar om estetik, men vad säger ni, nog är det väl skillnad i hårdhet? Vi vill ha ett lättskött och slittåligt golv.
0 svar · 6,0k läst
M
Mats: enklast annars är att du gör småbitar på ca 5X5 cm av vanlig takpapp och lägger mellan reglar och plattor med säg 30 cm luckaså behöver du inte oroa dig för fuktvandring heller
4 svar · 5,0k läst
Sawsaw
Sawsaw: [citat] Om du gjort som din glasmästare sa så behöver du inte oroa dig.
11 svar · 31,2k läst
D
Don_Tom: [citat] Exakt. En bra lösning tycker jag (som själv har en likadan). Brädorna är lätta att demontera om man behöver komma åt fasaden, och de två olika delarna känns bra.
5 svar · 8,7k läst
J
jenfor: Finns ingen chans att oljan drar in direkt. Vi oljade år 2. Tryckimpregnerat har knappast olika fuktighetshalt, i alla fall inte den jag har erfarenhet av. Allt var dyngsurt. Det stänkte när man drog i skruvarna.
5 svar · 4,0k läst
Mellis77
Mellis77: Jag skulle laggt in en extra "slinga" (kostar ju knappast något extra) och sen skruvat trallen utan mellanrum
4 svar · 14,4k läst
·
D
Don_Tom: 1. Vad i hela världen är "MakPak"? Billigare än makadam? Billigare än flis? Bättre än båda? Låter skumt.... 2. Har ingen egen erfarenhet, men känns det inte bättre att låta plattorna följa gräsytans höjd? Om Du trots allt inte vill det så gäller väl generellt att ju mer tryck man sätter på kanterna (lutningar / angränsande jordmassor) desto bättre förankring kommer krävas.
1 svar · 7,6k läst
J
jschulze: Har precis fått mitt altandäck färdigt :) och nu funderar jag på att lägga 16 mm isolertak över en del. Planerad storlek är 4,8 brett och 3,6 djupt. Jag tänkte ha en bärlina på väggen och en i framkant 45*170, tre st stolpar 95*95 i framkant. Takstolar 45*145 cc 1200. Frågan är om det är en tillräckligt stark dimensionering? Tacksam för svar :confused: Jonas
0 svar · 4,7k läst
A
Almafero: Vi hade samma problem med ett trädeck som blev ojämn i färgen med åren. Vi rengjorde decket varje år och oljade in det, men det sakta fulare och fulare. Trädecket är gammalt (ca35 år) och var på väg att ge upp. Till slut så tröttnade vi på det och köpte en vanlig utelasyr (i vårt fall svart-brun) och målade decket 2 ggr, resultatet är riktigt snyggt och lättskött. Vi köpte den
7 svar · 13,7k läst
vespaman
vespaman: Att nåta i sig är inte speciellt knepigt. Inte så dyrt heller, men däremot så är ju virket ofta exotiska träslag som kostar på... Egentligen så är det väl inte optimalt att nåta ett altandäck, eftersom man nåtar för att täta, och då ställs man inför två problem; dels måste man tillse att regnvatten kan rinna av ordentligt, dvs ha ett fall (som kanske måste vara bättre än
5 svar · 7,8k läst
M
magric: Det verkar som om cuprinol är en bra olja som inte gör lärken klibbig. JAg kommer nog att använda denna och inget annat. Tack för era erfarenheter.
15 svar · 39,6k läst
D
Don_Tom: Det som blir enklare: 1. Kryssen går att prefabricera, dvs till varje sektion kommer Du kunna använda 4 identiskt sågade brädbitar 2. Infästningen i mitten blir snyggare (tänk på hur Du annars hade gjort)
5 svar · 8,6k läst
·
A
annelizon1: Tack ! Det var en riktigt snygg trappa.
2 svar · 9,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.