Jag ska bygga en inglasad altan. Eftersom det är mycket annat som ska göras nästa sommar så tänkte jag börja med att gjuta plintar och fixa bärbjälkarna nu till hösten.

Beskrivning av ritningen:
Röda prickar = plintar
Blåa linjer = bärbjälkar
Oranga linjer = takbjälkar
Svarta linjer = altanens storlek

Med hänvsining till ritningen så kommer första bärbjälken att bultas fast i huset. 1:a plintraden kommer att ligga 190cm från huset, avståndet mellan plintrad 1 och 2 är 190cm. Avståndet mellan plintrad 2 och 3 är 100cm.
Avståndet mellan plintarna på rad 1=230cm, likaså på rad 2. Avståndet mellan plintarna på rad 3 är 240cm.

Hålen för plintarna är 180cm djupa (hålen är redan borrade), eftersom marken består av blöt lera och jag bor i dalarna där tjälen går djupt. (Tjälen går inte djupare än 100cm, men då tjälen släpper har den en tendens att dra med sig plintarna upp, sägs det, detta är iallafall detta djup som rekomenderas för plintar här). Plintarna kommer att armeras med 3st 8mm järn i varje plint.

Jag hade tänkt mig att bärbjälkarna skulle vara 2 st 45x195 (90x195). Ovanpå bärbjälkarna (tvärs över) tänkte jag lägga golvbjälkar med dimension 45x170 på 60cc.

Som ni ser kommer taket att ha en lite annorlunda form och på detta sätt får jag trycket av taket på varje plint, i stort sett, de stående stolparna kommer i verkligheten att inte komma rak över plintrad 1 t.ex.
Storleken på taket gör att det kommer att krävas limträbalkar i taket, detta kommer jag att skicka till någon för seriösare beräkningar. Det kommer att krävas fler takbjälkar än det som är ritat på bilden.

Fråga 1: Jag inser att bjälkarna är lite överdimensionerade, men vad kan vara lämpliga dimensioner?
Fråga 2: Plintarna kommer att komma upp ca 50-60cm ovanför marken, jag undrar vilken dimension på plintarna jag ska 150mm eller 190mm i diameter?
Fråga 3: För skojs skull har någon, någon aning om vad för dimension takbjälkarna kan tänkas få, spännvidden blir ju ca 550cm som längst. Och jag tror jag läst någonstans att man ska räkna med en belastning på 250kg/kvm. Jag tycker det låter lite mycket, 250kg/kvm är ju ett snölager på ca 2,5m eller ett islager på ca 25cm

Tänkte gjuta plintarna till helgen, innan det blir allt för kallt att gjuta.

• altan.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Torftigt med svar här.
Nu har jag letat som en tok på internet efter rekomendationer på vilken dimension man ska ha på plintarna. Är det ingen som har någon aning om jag behöver 150mm eller 190mm i diameter på rören, tänkte handla dessa i morrn och gjuta på söndag.

Takbjälkar på ca 5,5 meter borde ju innebära att det är lämpligt med limträ
/Leffe

Bor själv på en riktig leråker och min granne byggde altan fö ett par år sedan och redan första året så drog tjälen med sig plintarna upp som du beskriver.

Rådet han fick (efteråt) var att lägga dubbla gjutrör och fylla med makadam mellan för att förhindra att leran nyper tag i plinten.

/V

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.