Jag skall lägga ölanddsten på större delen av min "inre" trädgård. Då hela ytan lutar rätt så kraftigt så behöver jag skapa någon form av terassering. Det är inga stora höjdskillnader det rör sig om men ett antal 10-cm "steg" kommer det att bli. Dessutom kommer det att ligga ett antal planteringar på innergården och där vill man ju inte att bärlager och blomjord blandas.

Frågan är hur man lämpligen åstadkommer dessa "kanter". Jag har en hel del gamla cementplattor som blivit över och funderar på att gjuta fast dessa stående på högkant och sedan fylla kross mot. Ölandsstenen på den övre ytan läggs sedan så att den precis skjuter över cementplattan. Då borde plattan inte synas alltför mycket. Alternativet är väl att gjuta kanter eller köpa riktig kantsten i granit.

Någon som har några andra tips?

-h

Använd ölandssten som kantsten! Gjut fast dem stående så tippar de inte omkull. Sen lägger du plattorna innanför kantstenen.

Jag var lite rädd att dom inte skulle palla för belastningen utan spricka. Sedan har jag inte tillräckligt mycket extrasten för att avvara på detta. Fast det finns ju kantstenar att köpa. Får kolla på blocket.

-h

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.