A
abbe_: Det blev en blandning av stora och små stenar, allt efter tillgång... /Abbe
2 svar · 5,8k läst
·
E
esox: Min erfarenhet är att man drar in mer sk-t och grus i huset med stenplattor än med trädäck - har du en snygg träparkett i vardagsrummet och småbarn som springer barfota in och ut så är sten ingen höjdare.
3 svar · 4,3k läst
N
Nyrenoveraren: Hej! Har snart färdigställt vår altan och vi har en del som ej är tak på och en innedel med plasttak.. Vi har ett hus målat med falu rödfärg, har målat panelen på altanen i samma färg, men nu vill vi måla inne på altanen! Vad tipsar ni om för färg? VIll ju inte har rött där oxå... /Lotta
0 svar · 5,9k läst
vojma
vojma: Bor själv på en riktig leråker och min granne byggde altan fö ett par år sedan och redan första året så drog tjälen med sig plintarna upp som du beskriver. Rådet han fick (efteråt) var att lägga dubbla gjutrör och fylla med makadam mellan för att förhindra att leran nyper tag i plinten. /V
3 svar · 4,7k läst
·
Kalleman
Kalleman: Kan vara värt att kolla upp referensplatser av de olika firmorna för att bedöma hur duktiga de är och inte bara gå på priset. Särskilt när det gäller lite svårare arbete som läggning av oregelbunden natursten. Det är väldigt lätt att det blir ett dåligt resultat, eller iaf otillfredställande. Tar de bara halva priset så kanske de bara lägger ner halva tiden också...
7 svar · 6,5k läst
rsjowa
rsjowa: Frågan innehåller svaret..., och det verkar på din fråga som om du lutar åt ett flytande golv? 1) Vill man ha enkelt och billigt -> kör grus. 2) Lite stabilare och mer jobb -> plintar/gjuta själv. Är det riktigt jobbig lera och du vet att det skjuter så kanske en flytande lösning är att föredra. En tips är dock att om du misstänker det allra minsta att du kommer bygga ett tak eller
2 svar · 7,3k läst
M
macca: Hej Byggfolk! Har en undran över detta med att isolera sitt inglasade uterum. Har primärt inte tänkt använda detta rum som uppvärmt uterum. Vad jag förstår så sätter man ju plast mot ytterväggar och tak om det är ett uppvärmt rum. Om jag sätter plast i väggar och tak idag och använder det som ouppvärmt rum. Bygger jag in något problem då, ev fukt? Jag menar att jag vet ju inte
0 svar · 5,3k läst
P
petersson79: Eftersom ni ändå inte trivs i det så riv det, ni kommer ju ändå inte att använda det. märker ni att ni vill ha ett uterum så kan ni ju alltid bygga ett nytt-som ni vill ha det...
7 svar · 12,3k läst
Kalleman
Kalleman: En klädd trappa är alltid mer utsatt för frostsprängningar och att plattor faller av. Jag tycker man ser det allt för ofta på klädda trappor. En blockstegstrappa i natursten blir bara finare ju längre den sitter, om den är lagd korrekt så att den inte sätter sig eller dylikt. Du spar monteringskostnader också då den är enklare att montera än att gjuta och sedan klä in den med
2 svar · 6,9k läst
Kokosnöt
Kokosnöt: Det är valet av tak som bestämmer lutningen. Ta exemplet kanalplast tak. De har riktmärke 10 cm per meter. Vår leverantör hade 9 cm per meter. Det finns papptak där du kan ha så lite som några centimer per meter. För ditt plåttak, kolla med leverantören vad de anser. Deras spec bestämmer lutningen. Jag vet inte om bygglovet har något med taklutet att göra... Det viktiga är ju att
2 svar · 7,1k läst
Mellis77
Mellis77: Någon som har erfarenhet av detta underhållsfria material? http://www.gop.se/pdf/Utedecksboard_broschyr.pdf
0 svar · 2,5k läst
L
Luthor: Tackar för svaren, har hittat en lösning som jag är nöjd med...
3 svar · 25,1k läst
·
A
aleli: jag skulle ändå rekommendera att vänta, tycker att resultat blir bättre
1 svar · 7,4k läst
C
christer69: När jag byggde min altan så fick jag också nya ideer under resans gång. När jag pratade med kommunens bygglovs gubbar om det sa dom att du kan ändra vad du vill men inte golv ytan, så jag ändrade en vägg och bytte till valmat sadeltak istället för sadeltak. Dom ville ha nya ritningar när jag var färdig som stämmer med bygget. Ja du ska anmäla när du är klar. Ja du ska nog räkna
1 svar · 3,1k läst
peegee4
peegee4: Jag har en sådan, utvinklad sak från Konstsmide. Kolla bilden nedan. Kostar ca 700 kr - bra kvalité, 25 års garanti ;) Finns i vitt, svart och "koppargrönt" - den senare kanske passar? Här är länk till den gröna: http://www.konstsmide.se/products.asp?PID=12284&vg=1&pg=120&pf=1215&lang=4
4 svar · 6,8k läst
·
T
Tessok: Vi har nyligen skaffat markiser med automatik vind / sol och det fungerar bra 3,5 m är ett skapligt segel så inställningen för vind får vara snålt ställd annars finns det risk att markisen förstörs Men som du skriver, det går att ställa hur långt ut den får gå med automatik Med vår fjärrkontroll går det endast att avaktivera solen så det är ingen risk att "glömma bort"
1 svar · 6,9k läst
L
larsg: Har också nyss byggt trall. Använde 45*145 reglar och 28*120 virke. Enligt någon tabell som fanns i en annan tråd här på byggahus så skulle cc 60 vara lagom så det fick det bli. Känns stabilt och bra.
8 svar · 47,6k läst
S
Sören: Hej kokosnöt , jo givetvis så öppnar vi och låter luften dra igenom men vi en riktigt klar sommardag ( inte denna ) så blir det varmt som bara den i allafall, det är precis som solen skiner rakt igenom taket så därför var min tanke att lagt dit ett undertak som stoppat detta, så här i efterhand så skulle man nog lagt vanligt tak med pannor som du skrev men det är så dags nu.
4 svar · 10,7k läst
N
Nicke75: Japp det får bli något sånt för själva rengöringen. Ingen som har idé på hur jag ändrar mönstret, lägger in lite andra plattor så att den får lite mer liv?
2 svar · 5,9k läst
C
carand: Tack för svaren. Vi tänkte göra som Ruggis tipsade. Mvh Carola
3 svar · 20,1k läst
BennyHill
BennyHill: Hoppas du beställt en riktig kannibalgryta, hösten är här nu har jag hört (och känt).....
13 svar · 37,1k läst
Mikael_L
Mikael_L: Med bruk så blir det lättare, av någon anledning så hade jag endast stenar satta i sand i mina tankar... :confused:
7 svar · 18,5k läst
·
peegee4
peegee4: Kanske kan du prova boken "Staket, grindar, plank & portar" av Ingald Andersson. Har själv köpt boken efter att ha funnit en notis om den här på byggahus.se. Gå in här, tryck Ctrl+F och sök ordet "staket" ;) Mall kan du säkert trixa fram själv efter de exempel som finns. Lycka till!
1 svar · 5,5k läst
Totte_S
Totte_S: Lärk är inte nå något sätt en garanti mot mögelpåväxt, däremot ska det väl vara en aning mer motståndskraftigt mot röta. Mögel på ytan "livnär" sig sannolikt på den tillförda fukten och antingen av de medel som virket behandlas med, och /eller tillfört material, tex föroreningar i nederbörden, partiklar som följer med fötter och skor från terrängen. Det finns ju lite olika
4 svar · 11,8k läst
M
maggan9: Vi var faktiskt och tittade på skånska byggvarors dörrar i fredags i Helsingborg. Har tidigare varit till Willabgarden i båstad och kollat in vad de har där. Vi kommer troligtvis att köpa natura III vikdörrarna från skånka för att du inte kan få så lågt U värde till ett sådant bra pris någon annanstans. Men jag blev inte imponerad av låsningen av dörren. Alldeles för liten
1 svar · 4,4k läst
Faidros
Faidros: Du kanske hittar något tips i den här tråden: Vad göra med rejäl slänt?
1 svar · 7,0k läst
Mikael_L
Mikael_L: Annars kan det kanske vara en ide att regla upp lite grovt för "kjolen" Sen såga det i rätt runda form. Slutligen spika dit spontat i stående korta småbitar. Med råspont och avsluta med en bandputs borde det kunna bli hur runt och slätt som helst. Jag har aldrig gjort detta, men jag tycker det borde fungera.
6 svar · 10,5k läst
·
KarlXII
KarlXII: Exakt, Hemmakatten. :)
7 svar · 8,5k läst
M
maggiem: Hej, Jag måste byta tak över uteplatsen per omgående (det gamla har gått sönder). Vet ni vart man får tag på sådan med "stora breda vågor"? Byggmax har ju "småvågig" plast, Bauhaus oxå.
0 svar · 8,6k läst
Kokosnöt
Kokosnöt: Hej Jag bygger altan hemmavid. Går rätt utmärkt tycker jag, sakta men framåt i vart fall. Spikar när jag hinner. Har köpt kanalplast tak (16mm) med 980 breda skivor. Kommer om några dagar. Jag har kvar att sätta tvärreglar för snölast. Mina skivor är 3 meter långa. Tabellen från leverantör anger 100kg/m2 regelavstånd 3 m. Det skulle passa mig perfekt, bara sätta en regel längst
0 svar · 4,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.