6 042 läst ·
7 svar
6k läst
7 svar
Altanbygge regeldimision
Du skriver inte vad du har tänkt för spännvidd på golvreglarna. Med 45x120 har du en maximal spännvidd på 1900 mm. Vi tar denna siffra i minnet och kollar i tabelleriet. Ser då att med 45x145 som bärlina blir plintavståndet 1850 mm (gäller spännvidd om 1800 mm för golvreglarna).
Golvreglarnas spännvidd är avstånd mellan bärlinorna. Med 45x120 som golvreglar hamnar alltså bärlinorna max 1900 mm från varandra. Sedan måste plintarna under bärlinan stå med maximalt 1850 mm mellanrum.
Hoppar in lite med en följdfråga... Tabellerna som refereras till har jag också sett och dom förutsätter 600 cc mellan golvreglar och 22 mm tralläkt. Finns det tabellverk för virke 28, 34 och 45 mm eller finns det någon regel hur måtten i tabellerna kan justeras vid annan dimension? Själv funderar jag mest på förutsättningarna då 28*120 eller 34*145 används som golv.
Säkert någon vänlig själ som kan räkna på detta och ta fram en mer heltäckande tabell. Tabellen som jag använder mig av och som cirkulerar på nätet härstammar från Norsk Byggforskning/Bygginstitut och är den enda jag har sett.
Med referens till BAN´s fråga
I den tabell jag ofta refererar till (ursprung: Thorstenssons Bjälklagstabell), kan man längst ned läsa:
"Tabellen gäller för centrumavstånd 60 cm, vilket motsvarar 22 mm tjock tralläkt. Med 40 cm centrumavstånd kan spännvidden ökas med 10%. Med större centrumavstånd (t.ex. 75 cm) måste spännvidden minskas med 10% och brädtjockleken ökas till 36 mm."
Kanske detta kan ge en viss fingervisning om dimensioner/mått?
Peter
I den tabell jag ofta refererar till (ursprung: Thorstenssons Bjälklagstabell), kan man längst ned läsa:
"Tabellen gäller för centrumavstånd 60 cm, vilket motsvarar 22 mm tjock tralläkt. Med 40 cm centrumavstånd kan spännvidden ökas med 10%. Med större centrumavstånd (t.ex. 75 cm) måste spännvidden minskas med 10% och brädtjockleken ökas till 36 mm."
Kanske detta kan ge en viss fingervisning om dimensioner/mått?
Peter
Klicka här för att svara