Phiplex
Jag vet inte om detta inlägg hör hemma i forumet ”Grund & markarbeten” eller ”Altan och uteplats” så jag får väl posta det i båda – om ni ursäktar ;-)

Vi skall bygga ca 250 kvadratmeter terrasser runt nybyggt hus. På dessa skall vi sedan lägga klinker. Terrasserna skall därför göras i betong, i form av en enklare platta på mark. Ytan under terrasserna är redan plan och hårdgjord och består av makadam/singel ovanpå sprängt berg. Från denna markyta skall terrasserna upp 400 mm för att ligga i nivå med husplattan.

Terrassplattan är tänkt att göras med arrmerad vattentät betong 100 mm med en enklare formsättning och 100 mm cellplast under. Dvs cellplast och betong blir totalt 200 mm tjockt. Återstående 200 mm måste därför först fyllas upp med makadam/singel.

Materialet per 1 kvadrameter terrass kommer därför att vara
- 0,2 kubikmeter makadam/singel vilket lär motsvara 0,4 ton makadam/singel
(enl tråden http://forum.byggahus.se/grund-markarbeten/80214-extra-fyll-pa-393-ton.html)
- 0,1 kubikmeter cellplast (eller förstås 1 kvadratmeter 100 mm tjock cellplast om man så vill ;-)
- 0,1 kubikmeter vattentät betong.
- 1,0 kvadratmeter armeringsmatta

Härtill kommer
- plaststöd för armeringsmattan
- betongform. Då stora delar av terrassplattan ligger mot husplattan kommer betongform att behövas endast för de delar som vätter "utåt" - gissar jag. Denna sträcka är totalt ca 100 m.
- cellplast ca 20 mm tjock och 100 mm hög (samma som betongen) som dilatationsfog/avskiljare mellan terrassplattan och husplattan. Längden är ca 75 m, vilket innebär att denna cellplastskiva 20 mm tjock lär bli totalt ca 7,5 kvadratmeter

Plus förstås
- transport av makadam/singel på totalt ca 100 ton
- transport av betong inkl pumpning på totalt ca 25 kubikmeter
- transport av cellplast 100 mm tjock på totalt ca 25 kubikmeter + 20 mm tjock 7,5 kvadratmeter..
- transport av armeringsmattor på totalt ca 250 kvadratmeter
- transport av betongform ??
- och slutligen arbetet med att göra dessa terrasser.

Första frågan: Bör man göra betongformen med L-formade grundelement med yttre fibercementskiva - typ Sundolitt? (Finns det sådana som är endast 200 mm höga - Sundolitt verkar inte ha, men kanske andra?) Eller gör man en träform som sedan tas bort?

Andra frågan: Jag har fått ett pris för "nyckelfärdiga" terrasser enligt ovan på 952 kr inklusive moms per kvadratmeter, dvs totalt ca 238.000 kr för 250 kvadratmeter betongterrass. Är detta rimligt? Är det dyrt, billigt eller normalt? Känner någon till ton-, kubikmeter- resp. kvadratmeterpriset för de olika sorters material som nämns ovan, så att det går att förstå hur stor del av priset som är material resp. arbete.

Jag har också möjlighet att köpa detta på löpande räkning. Vilket bedömer ni är lämpligast?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.