Lite funderingar kring vårt nybygge. Vi funderar lite på att gjuta platta till uteplatsen istället för att lägga sten. Funderar då lite på om någon gjort så & kan berätta hur priset per m2 kan ligga. Vi kommer i så fall göra det samtidigt som vi gjuter plattan till huset då betongbilen ändå är där. Ytan på uteplatsen kommer vara ca: 62m2.

Mvh

Se till att har format för uteplatsen när betongbilen kommer med betong till huset och beställ vad som går åt till både hus och uteplats! Blir billigast så eftersom ni ändå betalar för betongtransporten i samband med gjutningen av er platta.

Hade jag varit som ni så hade jag isolerat grunden till uteplatsen och lagt golvvärmerör (om ni skall ha det i huset). På så vis så har ni möjlighet att göra bostad av uteplatsen om ni skulle vilja göra detta i framtiden. Ni kanske kommer att vilja ha mer plats/boyta, kanske ett inbyggt uterum som ni kan nyttja även på vintern, etc, etc

Phiplex
Hej Smacker,

Jag tänker också gjuta betongplatta till uteterrasser, främst för att jag tänker lägga klinker även där.
Det pris jag fått för detta är 952 inkl moms per kvadratmeter, men jag vet inte själv om det är dyrt, billigt eller normalt. Det är den frågan jag själv har ;). Hoppas att någon annan kan ha lite mer erfarenhet. Se mitt inlägg http://forum.byggahus.se/altan-uteplats/82990-terrasspris.html.

Håller med Snurre att det är inte dumt att tänka genom vilka installationer man kommer att vilja ha på uteplatsen/terrassen innan man gjuter. Själva har vi planerat för el-rör för belysning och även för vatten/avlopps-rör till en ute-dusch vi tänker ha.

Jag har också fått tipset att använda vattentät betong ute (lär dock vara lite dyrare) för att inte vatten skall kunna tränga ner och spränga sönder plattan. Då du troligen inte skall ha sådan betong till husplattan kan du nog inte gjuta båda plattorna samtidigt (om du nu också väljer vattentät betong ute förstås - vilket ju beror lite på vad du skall ha för ytmaterial ute).

tjenare ! du nämner betongbilen, o inte gjuta den andra plattan samtidigt? du använder väl fixarn (pumpbilen).han har med sig ca 5,5 kbm ,sedan kommer andra bilar med resten av betongen,då tar du den vatten täta betongen. betongen går även o färga.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.