O
Otto72: Hej, Det verkar som att marksten är ett minst lika bra alternativ som at slita ut sig med att gräva plintar. Stenar finns dessutom billigt på blocket..... :-) Om höjden likväl blir ett problem så kan man alltid ha ett trappsteg vid dörren. Är det nån som vet var man hittar fler projektbilder om altanbyggen på mark liknande mape17 fina bygge? Mvh, //Otto
3 svar · 5,2k läst
·
N
NiBaBaD: Hej Jag svarar själv på min fråga. Beslutet blev att sälja stentrappan (gjort) och bygga en ny i trä. Återkommer ev med bilder på detta framöver. /N
1 svar · 4,1k läst
·
M
mape17: Här kommer några bilder fråm mitt bygge i sommar som verkar väldigt likt detta. Dock tycker jag Hero´s lösning med en fris mitt på är klockren, synd att jag inte tänkte på det själv. Som en bild visar så har jag lagt in ett antal spottar i räcket som ger ett snyggt ljus mu i höstmörkret. Nu är det bara räcket runt ingången samt stenläggning rutn altanen för att underlätta
13 svar · 34,2k läst
·
D
Dahlino: tusen tack! ska nog klara ut det på nåt sätt med hjälp av din beskrivning!
2 svar · 8,1k läst
J
jon_h: Visst. För att vara frostsäker ska en platta ha tillräckligt låg vattenabsorptionsförmåga, och de flesta klinkers ligger under den kritiska gränsen, som jag inte vet exakt var den är. I vilket fall, en platta räknas som klinker om den absorberar under 10%, men de allra flesta ligger mellan 0 och 7%.
3 svar · 8,4k läst
C
Coelo: Kommer smälla upp ett uterum under vintern/våren och funderar på fasaden. Huset är ett trähus med "vertikala" brädor. Mörkgrått (Nordsjö Dis) med vita knutar. Röda takpannor och aluzink-avvattning. Alternativen är att fortsätta med samma stil även på uterummet ELLER att bryta av totalt. Min dåliga fantasi har svårt för att se hur det skulle se ut med ex. "liggande" fasad i
0 svar · 2,7k läst
R
RR: Hej Bort med garagenedfarten, mura igen garagdörren och dit med en källardörr tänkte vi och gjorde vi. På den utgrävda f.d. garagenedfarten har vi precis börjat gjuta grundmuren till vårat kallförråd som vi sedan ska mura upp väggar utav leca-block på. Över den ska vi bygga en fin altan är tanken. Tryckimpregnerat är ju det man brukar välja och som vi valt till våra tidigare
0 svar · 4,9k läst
S
snickar_lasse: hej! skulle det funka om man kapar den, ner till 2500 mm,så kan en plåtslagare knäcka den brantare? risken finns att färgen spricker.sedan får man silicona tätt i skarven.detta är bara ett förslag,finns säkert fler.
2 svar · 6,0k läst
·
naresjo
naresjo: Här kommer några bilder på hur jag gjorde med min "lilla" pool tillsammans med soldäcket. Nu saknas staketet framför, men det kommer jag inte att montera förrän till våren. Lite för att hålla grannana nyfikan på vad som komma skall... Alltid kul :D Jag är nöjd med resultatet och mina små killar var MER än nöjda. \\ anders
13 svar · 16,7k läst
·
J
jerk: Vi gjorde en variant med ett vanligt plasttak mellan bjälklags reglarna. Bjälklaget byggdes 60 cc helt i våg med trykt golv ovanpå. Sedan lade jag in delade långa bitar av billigt genomskinligt plasttak som lutades mot en takränna i slutet av förrådet. Innan jag lade golvet på reglarna så lade jag på syllpapp på reglarna som medförde att ev regn rinner ut på syllpappen under golvet
1 svar · 4,0k läst
A
Asarum: Hej Ngn kunnig om det är rätt att plasta in en inbygd altan dvs. isolerade vägar / Tak elgolv värme men inte alltid värme på. VAd tycker ni, skall man plasta innan panelen skall på?
0 svar · 8,4k läst
R
imported_Byggaren: Don_Tom: Jag svarade på TS fråga om hur man räknar ut en diagonal. Om Rome sen lyckas med att få alla mått att vara exakta mellan stolparna och mellan överliggare och undre regel, är en annan fråga. I så fall kan man teoretiskt prefabricera kryssen genom att räkna ut dem och kapa till efter den uträkningen. Risken är dock stor att det inte blir så exakta mått mellan stolparna och
5 svar · 39,6k läst
ToKi
ToKi: Gräva ner slipers med makadam under och runt om. Bygg sedan reglar på dem. Funkar finfint!
14 svar · 18,6k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Någon expert på sprängning är jag inte. Vi hade sprängare hemma för grunden. Däremot var det aktuellt för oss att spränga en ränna för avlopp för att få rätt lutning. Nu behövdes det inte sprängas, vi klarade lutningen precis. Men från den diskussionen vet jag att det går att göra en riktad sprängning för en ränna. Sök på "sprängning" här i forumet så finns det mycket
5 svar · 8,7k läst
D
Don_Tom: Jag tänker mig att det blir lättare med en vertikal avdelare eftersom Du bara behöver göra halvt-i-halvt på kryssens mitt. Om man annars tänker sig en lösning där kryssens ändar också kommer att överlappa varandra vill säga. Vidare tycker jag att det blir snyggare.
4 svar · 7,5k läst
·
A
abbe_: Ok, tack goranmjolby och Baloo, det var väl det jag vill höra. Hade också funderingar på att det var kärnvirke. Trallen är NTR-AB och inköpt på Optimera. Mvh/Abbe
5 svar · 4,5k läst
·
naresjo
naresjo: det är inte så mycket mera besvär, och det går ganska fort... Fråga mig jag grävde 20 plint till mitt soldäck i somras... det blir ju ganska ordentlig belastning på din spalje. Min pappa provade också med stolpspjut till sina spaljer och dessa var i vinkel, men när vinden tog i så brast det. Då gjöt vi fast dem och nu har de stått orubbliga i över fem år.
3 svar · 5,7k läst
M
Modig: Om du vill kunna _låsa_ grinden så funkar det kanske med hänglås? Om du vill att det ska vara diskret så kan du ju måla beslagen i grindens färg + sätta dem på insidan så att det i alla fall blir "osynligt" utifrån.
4 svar · 7,3k läst
·
E
EmMi: Vi har också vinterträdgården i samma golvnivå som huset. Jag vill att det som skall flyta ihop... Vi ska även köra samma golv från kök/matrum ut till vinterträdgården. Vårt ligger också 1 meter ovan mark, men det blir en trapp ned till en terass nedanför. Åt andra hållet blir det gräsmatta i samma höjd som skjutpartiet. Vi kommer att isolera max 220 i taket. Det blir mindre
8 svar · 22,8k läst
J
jenfor: [citat] Vi kör med 12-voltare och 35 watts lampor. Räcker gott och väl och blir inte för varmt. 50 W lät tufft...
9 svar · 27,4k läst
·
S
svlcm: Santex är ju duktiga också. http://www.santex.se /Leffe
3 svar · 3,8k läst
M
maggan9: Snyggt...Gillar plattorna mycket Men jag förstår att det kan bli kallras...Värmekällan bör ligga vid glaspartierna/under för att slippa kallraset. maggan
18 svar · 46,6k läst
·
G
gamereactor: 28 mm klarar CC60 utan problem
6 svar · 7,8k läst
S
svlcm: ok, tack MangeL för Ditt klarläggande!
9 svar · 28,1k läst
M
mape17: Kommer inte riktigt ihåg men jag har för mig att startpaketet med 5 spottar och trafo gick på runt 500:- sen 300:-/3 spottar. Det är samma som även finns hos plantagen. / Mats
7 svar · 13,2k läst
·
E
Etsare: Hej Jag håller just nu på med ett uterum på 14 kvadrat. Stommen är nu klar och taket ska på nu till helgen. Glaset kommer om två veckor. Vi valde en taklutning på 38 grader vilket är samma som befintligt hus. De flesta "standard" rum som säljs har tyvärr en, enligt mitt tycke, alldeles för låg vinkel. Vi valde dessutom lite smalare dörrar för att öppningen skulle bli stor när man
2 svar · 19,1k läst
·
H
hektor: återkommer om sadeltaket till altanen, tänkte utgå från vindskivan på långsidan av huset ej bryta upp befinligt tak som bärlina tänkte jag använda 2 tum 6 och 2 tum 4 utåt kanterna samt 2 tum 2 som läkt då jag tänkt lägga plåt altanens storlek 35 kvadrat. För vekt eller för grovt: ???? Tacksam för råd
0 svar · 4,7k läst
G
gromit42x: Jag var lite rädd att dom inte skulle palla för belastningen utan spricka. Sedan har jag inte tillräckligt mycket extrasten för att avvara på detta. Fast det finns ju kantstenar att köpa. Får kolla på blocket. -h
2 svar · 6,0k läst
A
abbe_: Till slut blev det enligt konstens alla regler. Så här blev det, uppifrån och ner: Trall regel 140x45 tjärpapp betongsten markduk makadam Kross 0/32 markduk igen! ursprunglig jord. Totalt är det ca 30-40 cm makadamm/kross. Mvh/Abbe
5 svar · 10,0k läst
·
A
abbe_: Det blev en blandning av stora och små stenar, allt efter tillgång... /Abbe
2 svar · 5,8k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.