9 270 läst ·
3 svar
9k läst
3 svar
Trädäck på betong.
Hej alla!
Har en fråga gällande konstruktionen av ett trädäck på betong. Vi har en takterass på totalt 100 kvm där vi planerar att bygga ett trädäck under våren. Terassen är uppdelad på två ytor om 60 och 40 kvm. Runt hela terassen löper en mur. Problemet är att vi inte får lov att borra i golvet pga risken för läckage hos grannen under så kontruktionen får bli "flytande". Vi är även begränsade gällande höjden på trädäcket, det får max bygga 80mm pga altandörren.
Min tanke är att bygga en ram av 45x45 reglar som följer kanterna på terassen och sedan regla upp detta i 45x45 med cc 600. För att skona ramen och reglarna från väta så tänkte jag lägga bitar av takpapp eller något annat material som inte leder fukt under. Till plank tänkte jag använda brunimpregnerad 28x145 NTR trall från Hornbach.
Känns detta som en vettig konstruktion? Kan det finnas risk att det hela slår sig så att däcket börjar bukta?
Mattias
Har en fråga gällande konstruktionen av ett trädäck på betong. Vi har en takterass på totalt 100 kvm där vi planerar att bygga ett trädäck under våren. Terassen är uppdelad på två ytor om 60 och 40 kvm. Runt hela terassen löper en mur. Problemet är att vi inte får lov att borra i golvet pga risken för läckage hos grannen under så kontruktionen får bli "flytande". Vi är även begränsade gällande höjden på trädäcket, det får max bygga 80mm pga altandörren.
Min tanke är att bygga en ram av 45x45 reglar som följer kanterna på terassen och sedan regla upp detta i 45x45 med cc 600. För att skona ramen och reglarna från väta så tänkte jag lägga bitar av takpapp eller något annat material som inte leder fukt under. Till plank tänkte jag använda brunimpregnerad 28x145 NTR trall från Hornbach.
Känns detta som en vettig konstruktion? Kan det finnas risk att det hela slår sig så att däcket börjar bukta?
Mattias
Jag skulle föreslå 28x95 som underlag, i de skruvar ni fast små ishockypuckar som distanser mot underlaget, de är 20 mm tjocka så det blir totalt 76 mm. Ni får då en större luftspalt mot underlaget och mindre risk att fukt sugs upp. Gör även golvet i sektioner som går att lyfta upp om det av någon anledning blir nödvändigt.
Någon risk för att det slår sig eller börjar bukta är det knappast.
Tack för tipset gällande "puckarna". Vet du var jag kan hitta dessa?Jag skulle föreslå 28x95 som underlag, i de skruvar ni fast små ishockypuckar som distanser mot underlaget, de är 20 mm tjocka så det blir totalt 76 mm. Ni får då en större luftspalt mot underlaget och mindre risk att fukt sugs upp. Gör även golvet i sektioner som går att lyfta upp om det av någon anledning blir nödvändigt.
Hittade även ett annat inlägg som rekomenderade franskabultar som distanser men jag skulle gissa att dessa bygger betydligt mer.
/Mattias
Klicka här för att svara